För någon vecka sedan
skrev Jonas Franksson en lysande artikel i Full Delaktighet där han analyserade
vilka samhällskrafter det är som motarbetar LSS i allmänhet och personlig
assistans i synnerhet. Jag håller med Jonas om att det finns olika krafter som
agerar parallellt och ska i det här blogginlägget spinna vidare på en del av
det Jonas skrev, ska fokusera på välgörenhet och det Kommunala självstyret.
Budskapet i Fredrik
Reinfeldts bok från 90-talet "Det sovande folket" är uppenbart:
Välfärdsstaten har
blivit för stor - den kräver så höga skatter att den kommer att kollapsa
"av sin egen tyngd". Alltså måste något ersätta den och då menar vår
f.d. statsminister att välgörenhet ska spela en mycket större roll.
Jag har självfallet
inget emot att man ägnar sig åt välgörenhet och ger bort pengar till människor
i nöd. Men det här handlar om något mycket mer grundläggande, nämligen:
Hur stort ansvar ska den offentliga sektorn ta
för att garantera alla landets invånare goda levnadsvillkor? När den svenska välfärdsstaten byggdes ut i rask
takt efter 2-a världskriget innebar det att staten tog på sig ett mycket stort
ansvar för att garantera välfärd åt alla. Det kostade givetvis en del pengar
vilket ledde till att skatterna höjdes snabbt.
De senaste 10-20 åren
har emellertid något skett. Visst, har man skatteuttaget som andel av
Bruttonationalprodukten som måttstock för hur höga ambitionerna är med
offentligt finansierad välfärd är fortfarande ambitionerna i Sverige bland de
absolut högsta i världen. Emellertid sparas det och gnetas på praktiskt taget
all offentligt finansierad välfärd vilket tyvärr men inte minsta överraskande
även drabbat samtliga LSS insatser. Försämringarna/neddragningarna har för personlig assistans accerelerat från 2008-2009.Parallellt med besparingarna höjs också
allt fler röster för att frivilliga insatser måste få större betydelse,
skattelättnader förespråkas till personer som ger bort pengar till välgörenhet
osv.
LSS är en rättighetslag,
rätten till personlig assistans är inskriven i FN konventionen om mänskliga
rättigheter för personer med funktionsnedsättningar tillsammans med en rad
andra rättigheter - rätten till ett tillgängligt samhälle, rätten att bo var
man vill, rätten att bilda familj, ekonomisk trygghet och mycket annat. De rättigheterna kan enbart samhället/staten
garantera, I annat fall är vi helt utlämnade till andra människors goda
vilja och det är helt oförenligt med grundtanken med välfärdsstaten.
Välgörenhet visst men
det ska och får aldrig bli mer än ett komplement till den offentliga sektorns
åtagande om man menar allvar med Full Delaktighet för alla personer med
funktionsvariationer.
* En annan sak som
Jonas tog upp är att det finns stora rester av ett tänk som går ut på att
personer med stora funktionsvariationer ska ha vård och hållas borta från samhället.
Det är tyvärr bara att instämma - det är starka krafter som alltid funnits,
aldrig fullt ut accepterat LSS som en självklarhet och som verkligen flyttat
fram sina positioner senaste 7-8 åren. Orsakerna till att de gjort det är
många, i det här blogginlägget väljer jag att fokusera på kommunerna:
Det Kommunala
självstyret har en mycket stark ställning i regeringsformen och precis som
Jonas skriver så är det kommunala självstyret en s.k. helig ko i svensk
politik. För vår del får det stora konsekvenser när utgifterna för LSS ska samsas med skola, äldreomsorg,
socialtjänsten mm.
2008 drabbades hela
världen av den djupaste lågkonjunkturen under efterkrigstiden. Vid en
lågkonjunktur stiger alltid arbetslösheten samtidigt som skatteintäkterna sjunker
- d vs "kakan som vi alla ska dela på" krymper. Kommunerna som var
motståndare till LSS redan innan lagen ens trätt i kraft såg nu "sin stora
chans" att flytta fram sina positioner.
Som bekant ansvarar ju kommunerna för 9 av 10 LSS insatser samt ungefär
20 % av kostnaden för personlig assistans.
Jag följer FUB-s
reclaimLSS blogg (reclaimlss.org) och där har man flera gånger skrivit att det
skett stora försämringar på Kommunal nivå från och med 2008. Dessa försämringar i de LSS insatser som helt
och hållet är kommunala angelägenheter sker alltså parallellt med
försämringarna i den statliga assistansersättningen. Som vi sett i mitt förra
blogginlägg finns det inte mycket fog för att kommunerna drabbats av en "kostnadschock"
p g a LSS men det spelar ingen roll för kommunerna eftersom LSS är ett
utgiftsområde man helst vill slippa helt och hållet. Lågkonjunkturen som följde
på finanskrisen gav dem nytt drivmedel.
För några år sedan
ville Jönköpings kommun spara pengar på funktionshinderomsorgen. Jag pratade
med flera kommunpolitiker och vi pratade bland annat om finansieringen av
assistansen. Ordförande i socialnämnden ville att det skulle vara en kommunal
angelägenhet, jag förespråkade staten så vi var (föga överraskande) oeniga där.
Angående huvudmannaskapet tycker jag bara
det faktum att kommunerna var så skeptiska mot LSS redan på remisstadiet är ett
tungt argument för att kommunerna inte är lämpliga som huvudman för vare sig
personlig assistans eller annan LSS insats.¨
I min värld är det en
självklarhet att rätten till hjälp till den som behöver det för att ska vara
lika oavsett vilken kommun man bor i - den är så självklar att den inte ens
borde behöva diskuteras. I dagens Sverige är det likväl så att vi går mot en
utveckling där rätten till hjälp blir allt mer beroende på var man bor. Den
självklara rätten till hjälp till alla funkisar som behöver stöd för att ha
goda levnadsvillkor måste vara överordnat det kommunala självstyret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar