tisdag 9 mars 2021

”Ett årsjubileum i isolering” och skandalöst svårt att få vaccinationsintyg …

 Senvintern/tidig vår 2020 drog pandemin in över Sverige. Någon gång runt 10 mars gjorde jag mitt sista besök på en restaurang eller Cafeteria (med undantag av några besök utomhus under sommaren). Bortsett från det har jag inte besökt en enda biograf eller andra nöjeslokaler, bibliotek etcetera under ett helt år. Jag har inte fysiskt deltagit i en enda aktivitet i offentlig miljö. Ja, förutom mina assistenter och nära anhöriga har jag i princip inte träffat en enda person under ett års tid (undantaget några oundvikliga träffar med personal från hjälpmedelscentralen).

Visst, jag har kraftigt underskattat hur svårt det skulle vara för Sverige och omvärlden att få bukt med viruset. För ett år sedan fanns det inte ens i min vildaste fantasi att jag fortfarande skulle sitta isolerad ett år senare. Visst, jag har inte drabbats av Covid 19 och är väldigt glad för det men det är verkligen ett tråkigt liv. Jag vill inte ta mig någon offerkofta men vi måste ändå ifrågasätta eller åtminstone diskutera följande:

Under pandemin har det hela tiden funnits en livlig debatt om skadliga effekter för långvarig isolering för våra äldre. Inget konstigt med det men det känns inte bra att det offentliga Sverige aldrig har pratat någonting om hur isoleringen påverkar andra med behov av stöd från samhället och som tillhör riskgrupper, t.ex. vår grupp. Vi är mer eller mindre bortglömda. Jag är ingen fysiolog eller psykolog men all logik säger mig att långvarig isolering aldrig kan vara positivt, vare sig fysiskt eller psykiskt.

 Ja, undantag med uppmärksamhet finns så klart men då har det handlat om krav på försämringar från kommunerna… Krav som – givetvis inte uppmärksammades i riksmedia. Jag har inget bra alternativ till isolering om hen tillhör riskgrupper, det jag ifrågasätter är det helt obefintliga intresset från samhället att det inte bara är våra äldre som drabbas av isoleringen och allt som följer med det. Vad jag tycker om den svenska strategin generellt har jag skrivit om tidigare men mycket kort en gång till.

Regering och FHM har gjort mängder med grova missbedömningar (för många för att det ska vara OK för mig) och det har varit allt för mycket – ”hoppas på det bästa men planera inte för det värsta”… Otydlig ansvarsfördelning, väldigt många avlidna och en för mig totalt obegriplig övertro på att 290 kommuner var för sig skulle kunna skydda äldreboenden är exempel på andra mycket allvarliga konsekvenser eller brister. Däremot har jag aldrig trott på en total lock down. Konsekvenserna för samhället blir enorma.


Vaccineringen har kommit gång nu vilket är mycket positivt. Men som väntat (åtminstone för egen del) har det uppstått förseningar och flaskhalsar i olika delar av distributionskedjan från läkemedel bolagens produktion till själva vaccineringen. Jag är ofta mycket kritisk till det kommunala självstyrets brister för att hantera såväl LSS som pandemier och andra kriser. I det här fallet ska jag inte ta fram motorsågen. De problem som vi ser i Sverige finns i en lång rad länder runt om i världen. Om Pfizer, Moderna och AstraZeneca inte kan leva upp till det de har lovat vad gäller produktion är det något vare sig Stefan Löfven eller Regionerna kan göra mycket åt. Problemet tycks f.ö. gälla många andra EU-länder. Uppenbart är att företagen lovat mycket mer än vad som var rimligt/möjligt på så kort tid.

När jag väl är vaccinerad blir det en befrielse. Allt blir inte som vanligt så klart men jag kommer inte att vara livrädd för att bli smittad så fort jag träffar en okänd person. Med andra ord, jag kommer våga röra mig bland folk igen, om än inte där det är trängsel. 



I Region Jönköping tillhör LSS gruppen prioriteringsgrupp 2 enligt FHM-s rekommendationer. Regionen har nu inlett vaccination av grupp 2 För egen del var det totalt och oacceptabelt kaos när jag skulle få intyget som bekräftar att jag och mina assistenter tillhör grupp 2. Ska sammanfatta röran här.

Enligt Regionens hemsida skulle vi få ett brev från kommunen om att det var dags för vaccination och intyg. Mer korrekt intyg att vi och våra assistenter omfattas av grupp 2.

I mitten av förra veckan började jag bli bekymrad när jag fick veta att minst en person som jag känner som är beviljad PA redan fått första sprutan och jag hade inte ens fått ett brev… Nu började cirkusen på allvar.

 

Jag hörde mig för hos kommunen men som inte visste någonting, detta var i  torsdags. Blev hänvisad till min LSS handläggare som inte var tillgänglig då.

På fredag morgon ringde jag igen till LSS handläggaren. Givetvis inget svar men hen hörde av sig efter någon timme.

Denne visste heller ingenting och hänvisade mig tillbaka till samma enhet som hade hänvisat till LSS-handläggaren. Jag började bli rejält irriterad nu och påpekade det. LSS handläggaren lovade att undersöka vidare och återkom igen efter någon timme. Nu var beskedet att Försäkringskassan skulle skriva intyget, trots att det mycket tydligt stod på Regionens hemsida att jag ska få beskedet från kommunen… Orsaken skulle vara att jag var beviljad assistans av FK.

 Under tiden hade jag fått hjälp av min pappa som ringde till Regionen. Givetvis visste ingen någonting där heller men efter mycket om och men hamnade han till slut hos Regionens vaccinsammaordnare som bekräftade att det visst var kommunen som hade ansvaret.

 Alltså ny kontakt med LSS handläggaren som återigen skulle undersöka saken. Nu blev beskedet att hen inte ”haft riktig koll” och hänvisade till en person som tydligen var ansvarig för intygen. Och tänka sig, äntligen löste det sig! Fick omedelbart intyget via mail till anordnarens mailadress (d.v.s. det familjeägda företag som anordnar min assistans) och kan nu skriva ut så många intyg som behövs.

 

Det ska bara inte få gå till så här! Att bli bollad fram och tillbaka och ingen vet någonting. Det är oerhört frustrerande och energikrävande. Jag påpekade till handläggaren att jag var mycket missnöjd med hur den byråkratiska maskinen fungerade eller rättare sagt, inte fungerade som lovade att vidarebefordra mitt missnöje till sina chefer. Om det skedde vet jag inte så klart och orkar inte kolla upp saken heller. Hade jag inte ringt till kommunen hade jag troligen aldrig fått något intyg.

 

På måndag morgon ringde jag till vårdcentralen och det gick inget vidare det heller. Det tog drygt ett dygn innan de svarade och det visade sig att det råder mycket stor brist på vaccin i regionen. Alltså kunde jag inte boka någon tid. Att just nu boka via Regionens hemsida (bokningen är nu endast öppen för riskgrupper p.g.a. omfattande fusk) är just nu meningslöst. När blir det någon ljusning? I bästa fall i slutet av nästa vecka enligt vårdcentralen…


Nåväl, jag har ju isolerat mig i ett år nu utan att bli sjuk så jag klarar mig väl ett tag till, hur trist det än är. Fick ett personligt kvitto på att vaccineringen inte fungerar något vidare, tyvärr...



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar