När man läser lagtexten som handlar om LSS är det inte så mycket som ändrats sedan 1994. De grundläggande behoven fanns visserligen inte med i ursprungsversionen men i övrigt är det med några mindre ändringar samma lagtext som 1994. I tillämpningen är det emellertid en enorm skillnad nu jämfört med 90-talet och större delen av 00-talet. Regeringsformen är tydlig:
· Riksdagen stiftar
lagarna och är folkets främsta företrädare
· Regeringen styr
riket och ansvarar därmed för att de lagar som Riksdagen stiftas genomförs och
efterlevs.
Regeringsformen är alltså
tydlig. Riksdagen stiftar lagarna och alla eventuella ändringar i en befintlig lag
måste ske via ett riksdagsbeslut. Att denna princip följs är helt central i en
demokrati. Så har inte fallet varit med
urholkningen av LSS. Det gäller samtliga insatser och försämringarna saknar
därmed fullständigt demokratisk
legitimitet. Det vi bevittnat är ett demokratiskt haveri och ytterst
ansvarig för detta är de regeringar som styrt Sverige under den aktuella
tidsperioden. Hur är detta möjligt i ett land, som enligt FN-s kriterier
tillhör de 3-4 bäst fungerande demokratierna i världen?
Till att börja med får vi nog
titta på de bakomliggorsakerna. Motståndet mot LSS i allmänhet och den
personliga assistansen i synnerhet har flera bottnar vilket gör att vi stöter
på patrull från vitt olika grupper som sinsemellan kan ha helt olika syn på hur
samhället ska organiseras. Det som förenar allt i det demokratiska Sverige från
politiker, byråkrater, skattesänkarfantaster”, diverse experter till delar av facket
är att LSS ändrar maktbalansen till alla nämnda gruppers nackdel. Vi får ”för
mycket makt” över våra liv helt enkelt, vi har det ”för bra”.
Samtidigt är det odiskutabelt att statens ambitionsnivå vad gäller den gemensamma välfärden har sänkts senaste 20-25 åren. De grupper som drabbats i särklass hårdast är vi funkisar och sjukskrivna. Försämringarna drabbar allt – LSS, sjuk/aktivitetsersättning, hjälpmedel, bostadsanpassningar, bilanpassningar, färdtjänst med mera. Att ambitionsnivån verkligen har sänkts är lätt att se i statistik hur mycket av samhällets totala resurser som 2019-2020 använts till funktionsrättsfrågor jämfört med hur det såg ut 15-20 år tidigare. Det är en rejäl sänkning i ambitionsnivån! Varför har ambitionerna sänkts? Mitt korta svar blir:
1) Vi har under ganska lång tid fört en ekonomisk politik med rötter i Milton Friedmans teorier där ständiga skattesänkningar ska finansieras av neddragningar i den offentliga sektorns utgifter. Rättighetslag eller inte, en minoritetsgrupp med små resurser som vi som omfattas av LSS blir oerhört utsatta med en sådan politik. När, dessutom de två s.k. statsbärande partierna aldrig på allvar omfamnat LSS i allmänhet och personlig assistans i synnerhet blir vi läget än värre.
2) Förvaltningsmodellen NPM (New Public Management) som jag skrivit om
tidigare ska allt mätas och kontrolleras. NPM är en biprodukt av punkt 1.
Men NPM lämpar sig extremt illa för att förverkliga
en rättighetslag och välfärdspolitik överhuvudtaget. Däremot fungerar NPM
utmärkt som verktyg för besparingar. Som jag skrivit tidigare - till skillnad
från upplevd livskvalité för berörda är det lätt att mäta hur många kr som
spenderas. Det som klassas som ”höga kostnader” blir ”inte effektivt” enligt
NPM-s synsätt på hur den offentliga sektorn ska spendera våra gemensamma
pengar. Därifrån är steget kort till att ta fram osthyveln och börja skära i
utgifterna.
Detta förklarar emellertid inte hur det är möjligt att runda riksdagen,
bara vad jag ser som bakomliggande drivkrafter till försämringarna. Varför
försämringarna inte passerat voteringar i riksdagen beror högst sannolikt på
följande:
Såväl regeringen med samarbetspartier och Vänsterpartiet som oppositionen
säger sig ha höga ambitioner med vår gemensamma välfärd. Välfärdsstatens
existens har ett brett stöd i folkdjupet. Att öppet proklamera at vi tänker
genomföra stora besparingar på personlig assistans, aktivitets/sjukersättning
med mera är helt enkelt inget man vinner val på i Sverige. Alltså måste alla
regeringar som vill skära i den här typen av utgifter använda indirekta metoder
där myndigheternas självständiga
ställning är en viktig pusselbit som underlättar för regeringen att ”skylla
på någon annan”. Istället för direkta lagförslag används istället olika koder
för att motivera nedskärningar som ”det ska löna sig att arbeta”, vi måste
hålla ”god budgetdisciplin” – listan kan göras ganska lång. På det läggs sedan
styrmedel och mer signalpolitik i form av regleringsbrev till i vårt fall
Försäkringskassan, medvetna uppblåsta siffror om fusk med mera. Niklas
Altermark har i sin forskning närmare beskrivit hur det går till.
Att ge direkt order via regleringsbrev att skära ner kostnaden för
personlig assistans är en ”effektiv” väg att runda riksdagen men en statsvetare
professor som granskar detta utförligt hade troligen sagt att det samtidigt är
ett grundlagsbrott!
Så har vi domstolarna. Formellt självständiga men som givetvis påverkas av
signalpolitiken ovanifrån och har usel förståelse om vad syftet med lagen
faktiskt är. När man läser domarna blir det extremt tydligt vilken snäv syn HFD
har på vad som är personlig assistans och goda levnadsvillkor. Prejudicerande
domar väger tungt men hade ansvariga regeringar haft ett seriöst intresse av
att värna LSS hade de redan 2009 vidtagit kraftfulla åtgärder som gjort den
första domen om grundläggande behov betydelselös. Nu var inte fallet så.
Istället började alliansregeringen själv påtala att assistansvärlden var svårt
drabbat av fusk. De som hoppades på en kursändring med den nya S-MP regeringen
blev grymt besvikna. Istället för att återställa reformen skruvades
fuskretoriken upp till extrema nivåer och myndighetssverige hakade på.
Istället för att ta den demokratiska vägen via riksdagen för att genomföra försämringar har regeringarna istället systematiskt rundat riksdagen genom signalpolitik, styrdokument och utnyttjat myndigheternas starka ställning. Allt för att väcka så lite uppmärksamhet som möjligt kring den förda politiken.
Utöver
detta har det kommunala självstyrets mycket starka ställning förvärrat
utvecklingen än mer när kommunerna tagit sig långtgående friheter i
tillämpningen med självstyret som ”täckmantel”. Kommunerna (Luleå, Piteå och
Simrishamn) har drivit 3 av de 4 prejudicerande assistansdomarna i HFD
2009-2017. Den fjärde drev staten själv via det s.k. allmänna ombudet. En på papperet stark rättighetslagstiftning
och även grundläggande demokratiska principer visade sig väga mycket lätt när
den ställdes mot politikers önskan att sänka utgifter/prioritera andra saker,
det kommunala självstyret och allmänt
motstånd mot assistansreformens och LSS grundidé – att vi ska ha makten över
våra egna liv.
Utöver detta finns det ett antal domar från HFD som urholkat andra LSS
insatser. Här har kommunerna en central roll i försämringarna eftersom de
själva är huvudman för 8 av 10 LSS insatser. Och kommunerna har aldrig gillat
LSS som ses som en grav inskränkning av
den heliga kon kommunalt självstyre – i praktiken förskjutningen i
maktbalansen till kommunernas nackdel. Föga överraskande drivs gärna ärenden i
domstolar (även FK gör det) med för att, som det heter ”förtydliga vad som
gäller”, eftersom lagen är ”otydlig”. Efter medhåll från HFD tar kommunerna
fram osthyveln när ekonomin kärvar, Detta, trots att LSS är tydlig med att det
är behoven och inte ekonomin som ska avgöra vilken hjälp som beviljas.
Funktionsrättskonventionen då? Rundas enkelt av kommunerna genom att den
inte är lag och hänvisa till att den svenska lagen, d v s hur den LSS tolkas enligt HFD väger mycket tyngre än
konventionen. Det kan jag bekräfta efter samtal med höga tjänstemän i min
hemkommun
* När det är så här lätt att skjuta sönder en rättighetslagstiftning, varför
har vi ingen författningsdomstol i Sverige? Själv tror jag en mycket viktig
delförklaring är att när välfärdsstaten byggdes upp växte det också fram en
förställning om att staten är alltid god och jobbar alltid för att Sveriges alla invånare ska få ett så bra liv som
möjligt. Om staten alltid är god – varför ska vi ha en författningsdomstol som
granskar statens och kommunernas verksamheter? Välfärdsstaten byggdes också upp
enligt principen att den ska omfatta hela befolkningen, inte specifika grupper
med lite fokus på individuella
rättigheter. Niklas Altermark och andra kan säkert förklara närmare.
Och minst lika viktigt – hur väl fungerar egentligen demokratin när en
rättighetslagstiftning monteras ner på ett synnerligen odemokratiskt sätt? Vad
säger det om samhällets syn på de som mest behöver hjälp från samhället för att
leva ett gott liv?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar