Förra veckan hade Uppdrag granskning ett långt reportage om de allt värre missförhållandena som råder inom sjukförsäkringen. Situationen är så illa att jag vågar påstå att en av hörnstenarna i välfärdsstaten håller på att haverera. I vår interna assistansdebatt förs ofta diskussionen som att assistansen är en isolerad företeelse utan någon större koppling till vad som händer i välfärdssverige i övrigt. Jag hävdar å det bestämdaste att försämringarna i assistansen bara är en liten del, ett av många symptom på samma sak – nämligen att ambitionerna i välfärden har sänks och allra hårdast drabbas vi funkisar och sjuka människor, i synnerhet långtidssjuka. Att ambitionerna verkligen har sänkts är lätt att se. För 30 år sedan spenderade staten 7 % av BNP (d v s värdet av allt som produceras i Sverige) på socialförsäkringar, nu är siffran nere under 5 %. En ordentlig sänkning i ambitionsnivå och de i särklass största smällarna har riktats mot funkisar och sjuka personer.
I UG-s reportage fick vi träffa Marie-Louise Järlesand
från Degerfors. Marie-Louise drabbades för 7-8 år sedan av en allvarlig
magsjukdom och blev sjukskriven av Försäkringskassan. UG visade att det finns
en rad läkarintyg som visar att den s.k. arbetsförmågan är helt nedsatt och det
finns inga botemedel mot sjukdomen. Men 2018 insåg FK plötsligt att Marie-Louise
visst har arbetsförmåga och ska söka det som kallas ”normalt förekommande på
arbetsmarknaden” och sjukpenningen drogs in helt.
UG visade också att Marie-Louise är en av tiotusentals
drabbade. Det är också stor skillnad på hur många som får avslag beroende på
var i landet hen bor. En kommun i Norrland gick på något år från att vara
sjukast i landet till ”friskast”. Tittar vi på ”historiken” bakom
försämringarna i sjukförsäkringen löper de i stort sett parallellt med allt som
hänt i assistansersättningen. Allt började 2008, ett år innan den första domen
i dåvarande Regeringsrätten som på allvar började urholka
assistansersättningen, nämligen domen om grundläggande behov (målnummer
5321-07). Det finns därmed ett nära samband.
Det som hände 2008 var att definitionen av
arbetsförmåga skärptes och det infördes en bortre gräns hur lång tid hen fick
vara sjukskriven, 300 dagar. Antalet avslag började att öka. Inför valet var
ett av Socialdemokraternas vallöften att ta bort den bortre gränsen, den s.k.
stupstocken. Det har också gjorts men så kom kom vi fram till den ödesdigra
hösten 2015. Sverige gav skydd till ett stort antal desperata flyktingar från
de mycket blodiga krigen i Mellanöstern men hur skulle de extra utgifterna
betalas?
Finansminister
Magdalena Andersson förklarade skamlöst att assistansersättningen och sjukpenningen var ”prioriterade”
besparingsposter. Det dröjde inte lång tid innan FK fock tunga besparingskrav
även på sjukpenningen. Nu sattes ett mål på att det genomsnittliga antalet
sjukdagar per person och år inte skulle överstiga 9 dagar. Resultaten lät inte
vänta på sig. Antalet avslag på sjukpenning sköt snabbt i höjden,
Besparingskraven införs alltså samtidigt
som FK får order om att sänka utgifterna för assistansen.
Jag tycker det är oerhört fult agerat från regeringen att dels sätta flyktingarna mot assistansanvändare och sjukskrivna och dels ta bort den s.k. stupstocken för att sedan via regleringsbrev ge hårda besparingskrav till FK utan att den breda allmänheten får veta. Nu är det svårare än någonsin att bli beviljad sjukpenning. Alliansregeringens stupstock har bara ersatts av en större stupstock som för allt fler redan ”träder in” vid ansökan till FK.
I UG-s
program gör då ansvariga ministern Annika Strandhäll tafatta försök att försvara
sig. OK, det är möjligt att hon inte trodde att besparingarna skulle bli så
hårda men det är självklart. Ger regeringen order till FK att spara pengar så
kommer det bli försämringar, d v s fler får avslag. Det visste givetvis både
Annika Strandhäll och Magdalena Andersson. Hävdar de motsatsen är det ren lögn.
Nu kanske någon invänder att det hade varit lika illa
om alliansregeringen vunnit valen både
2018 och 2022. Det är givetvis inte alls omöjligt men det spelar mindre
roll här tycker jag. Sedan 2014 styrs Sverige av en S-MP regering. Ännu en gång
- regeringen styr riket enligt Regeringsformen och är därmed ansvarig för alla
de beslut som den fattar samt konsekvenserna av de besluten! Alliansregeringens
yttersta ansvar upphörde när Fredrik Reinfeldt lämnade statsministerämbetet. Det betyder ändå inte att alliansregeringen
är oskyldig. Som jag skrev ovan, försämringarna inleddes redan då.
Rätten
till ekonomisk trygghet vid sjukdom är lika viktig som rätten till ett självständigt/självbestämt liv enligt FN-s kriterier. Försämringarna är symptom på samma sak. Regeringen tycker dessa grupper har det för
bra och kostar för mycket. För alla som värnar välfärden måste det vara oacceptabelt
att sjuka människor behandlas så här.
Rätten till ett självständigt/självbestämt liv för
personer som av olika anledningar behöver stöd från samhället motarbetas på en
rad olika sätt. Alla försämringar i assistansen och resten av LSS är ett
exempel, en annan är en allt hårdare ekonomisk offensiv mot personer som är
beviljade aktivitets eller sjukersättning. Senaste åren har vi hamnat i något
som liknas fritt fall, allra hårdast drabbad är aktivitetsersättningen (byter
namn till sjukersättning vid 30 års ålder).
Dagen efter UG-s reportage läste jag en mycket
deprimerande artikel i Heja Olika. Artikeln handlade om att ISF (Inspektionen
för socialförsäkringar) undersökt vad som hänt de personer som förlorat aktivitetsersättningen.
Det visar sig att många hamnat i en desperat ekonomisk situation – 40 % har
tvingats söka försörjningsstöd hos hemkommunen. Vidare skriver ISF
”De unga personer som söker
aktivitetsersättning har vanligtvis funktionsnedsättningar eller sjukdomar som
påverkar den fysiska eller psykiska prestationsförmågan. Året efter
avslagsbeslutet saknar många inkomst av arbete – 7 av 10 har låga eller inga
inkomster och få studerar.
Undersökningen tyder på att det är en
situation som för många kvarstår i flera år. Hälften har inte gått ut gymnasiet
när de får avslagsbeslutet, vilket försvårar deras möjligheter att komma in på
arbetsmarknaden.”
Många av drabbade bor i LSS bostäder och tillhör de fattigaste invånarna i Sverige vilket FUB rapporterar om regelbundet. Ska vi
verkligen ha det så här, ska vi nöja oss med att personer som i många fall
aldrig kommer kunna ta ett ”normalt förekommande arbete” ska hänvisas till
försörjningsstöd, d v s hjälp för att överleva, ha tak över huvudet men inte mycket
mer än så på livstid? Svaret måste vara ett
rungande nej hos alla som menar minsta allvar med att den generella
välfärdsstaten verkligen ska omfatta alla, att personer med helt eller kraftigt
nedsatt arbetsförmåga också har rätt till en trygg ekonomisk tillvaro.
Akut kris för aktivitetsersättningen
* För någon vecka sedan hade jag en diskussion med en facebook vän hur många vi skulle kunna mobilisera i kampen mot alla försämringar. Skulle vi slå oss samman med andra grupper med anhöriga – alla som drabbas av försämringarna i LSS (ca 80 000 personer är beviljade olika LSS insatser + anhöriga), sjukvården, bostadsanpassning, bilanpassning, hjälpmedel, färdtjänst, alla ekonomiska stöd samt alla sjuka som drabbats och drabbas av FK skulle vi verkligen bli en kraft att räkna med. Allt hänger samman, allting är symtom på samma sak. Samhället har sänkt sina ambitioner. Vi anses kosta för mycket, vi har det för ”bra”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar