Kommunalt beviljad assistans och annan kommunal LSS verksamhet är som sagt av allt att döma på väg in i en jättekris. Detta ihop med andra delar av funktionsrättspolitiken, äldreomsorgen, sjukvården och sjukförsäkringen – alla är lika viktiga som vår rätt till ett självständigt/självbestämt liv. Vi kan inte (jag vet ingen som gjort det) ropa efter mer resurser till oss som ska finansieras med besparingar på nämnda välfärdsområden.
Vi kan dock inte blunda för
det faktum att resurserna aldrig är obegränsade och varje budget som läggs och
alltid har lagts i alla länder sätts olika intressen och behov emot varandra.
Vi kallar det prioriteringar eller med
en mjukare benämning fördelningspolitik. Efter pandemin blir det viktigare
än på länge att diskutera fördelningspolitik, hur ska våra gemensamma resurser
användas? Hur allvarligt är läget totalt? Utanför våra hjärtefrågor har redan
sett vilka brister det finns inom äldreomsorgen. Sjukvården under pandemin har hållits någorlunda flytande enbart genom
enormt slit hos personalen och att stora delar av övrig sjukvård prioriterats
ner – listan på inställda operationer är vid det här laget väldigt lång och
den s.k. vårdskulden växer för varje dag. De allt större hålen i
sjukförsäkringen, sjuk och aktivitetsersättningen är andra områden där utvecklingskurvan
lutar allt brantare åt fel håll.
Hur mycket pengar måste då
tillföras? Tittar vi enbart på
äldreomsorgen är läget, enligt Corona kommissionens första delrapport
följande:
· Äldreomsorgen är
kraftigt underfinansierad och stora satsningar behöver göras.
· Den snabba
ökningen av antalet medlemmar i +80 år gruppen öknar snabbt. Utan några
förbättringar alls behöver utgifterna höjas med 50 % kommande 10 år, räknat i
antalet i kr, innebär det en ökning från 140 miljarder kr/ år till 210
miljarder kr.
· Ska alla
satsningar göras som Coronakommissionen efterlyser behöver summan höjas med 10
miljarder kr/år kommande decennium = 100 miljarder kr. Om tio år skulle
utgifterna brutto i så fall hamna på 240 miljarder kr.
Coronakommissionen och äldreomsorgen
Anm.: Statens årliga utgifter ligger totalt (utan Corona pandemi) på ca 1000 miljarder (en biljon) kr/år.
Det är astronomiska belopp som
är svårt att greppa hur mycket pengar det är. Jag menar absolut inte att det är
kört för vår generella välfärdsstat, jag vägrar faktiskt att godta det. Däremot
anser jag att vi inte kan prata om att utveckla funktionsrättspolitiken utan
att prata om stora resurstillskott och hur våra gemensamma resurser används. Vi
kan inte höja skatter hur mycket som helst (skattesänkningarna senaste 15-20
åren har emellertid varit mycket omfattande) men vi måste komma ifrån den
ideologiska låsningen som säger – skattesänkningar löser alla problem. Det blir
ännu viktigare när så många andra lika
viktiga områden också skriker efter pengar. Till att börja med måste dessa
100 miljarder kr i utgiftsökning för äldreomsorgen kommande decennium sättas in
i ett sammanhang.
Liksom vad gäller personlig assistans skulle många
nya jobb skapas så nettoökningen blir mycket mindre än 100 miljarder kr. Jag
har inga siffror tillgängliga i kronor men besparingarna i äldreomsorgen
senaste 30 åren har varit mycket omfattande, den totala summan gångna 30 åren
handlar om gigantiska belopp, säkert flera hundra miljarder kr. Besparingarna
beror delvis på att antalet gamla ökar men framförallt
handlar det om en sänkt ambitionsnivå mätt utifrån hur stor del av BNP som
läggs på detta utgiftsområde. Efter lite detektivarbete på nätet hittade
jag statistik som säger att äldreomsorgens andel av BNP minskade med 5 %
1993-2011, det är en kraftig sänkning i ambitionsnivå! Och läget har förvärrats
sedan dess. I klartext, liksom funkisar och sjukskrivna anses våra pensionärer
kosta för mycket pengar…
Vidare sägs ingenting i den
allmänna debatten om resurser som skulle kunna frigöras med andra serviceformer
än idag, t.ex. att hemtjänsten får en mer assistansliknande karaktär eller att
personlig assistans finns som en möjlighet för +65 gruppen. Skulle våra gamla
få bättre grundhälsa hälsa minskar behovet av sjukvård o s v. Mycket resurser
skulle också kunna tillföras om skattefusket minskar markant, det handlar om
tiotals miljarder kr, varje år.
Min poäng är att även om det
handlar om enorma belopp så är det inte alls omöjligt att få fram pengarna bara
viljan finns att rädda äldreomsorgen och även övriga välfärden.
Finns bara viljan är det inte
svårt att skaka fram resurser för
personlig assistans heller. Att tillföra de resurser som behövs för en
återupprättad assistansreform är faktiskt låga jämfört med exemplet
äldreomsorgen även utan att ens ta hänsyn till alla skatteintäkter som går
tillbaka till staten.
Detta förutsätter att det finns en vilja till
stora förbättringar. Den viljan saknas idag, det håller inte att å ena sidan
prata om att ”återupprätta välfärden” för att i nästa dag förslå nya
skattesänkningar på tiotals miljarder kr. Jag brukar ju prata om hur många
tiotals miljarder kr vi spenderar på diverse olika avdrag som mestadels går
till den välbeställda medel och övre medelklassen. Exemplen kan lätt göras fler. Jag säger återigen:
Jag propagerar inte för att avdragen ska tas bort men ska vi prata fördelningspolitik köper jag aldrig
att vi anser oss ha råd med avdragen samtidigt som vi funkisar och andra med samma behov av hjälp och stöd från samhället
anses kosta för mycket pengar. Om valet står mellan besparingar på
ränteavdrag etcetera eller välfärden måste den förstnämnda kategorin komma
först, punkt!
Varför skriver jag detta blogginlägg
som till stor del handlat om äldreomsorg?
1) Jag är helt
övertygad om att en väl fungerande generell välfärdsstat är en förutsättning
för att den personliga assistansen ska få ett genuint stöd hos allmänheten.
Helt enkelt en nödvändighet för dess existens på lång sikt.
2) Detta förutsätter
också stora satsningar på andra välfärdsområden vilket är helt beroende av att
det tillförs stora resurser.
Jag förstår mycket väl att förr
eller senare måste lånen som finansierat alla stödpaket under pandemin betalas.
Viktigt att påpeka här är att statsskulden fortfarande är ganska låg, mätt som
andel av BNP och mycket lägre än genomsnittet i EU. Vi befinner oss inte i en
ekonomisk härdsmälta. Att hänvisa till pandemins effekter för att motivera
fortsatta besparingar för att Sverige har akuta skuldproblem håller inte som
ursäkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar