Visst finns det all anledning att bli upprörd över att
Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) ännu en gång väljer att gå på
Försäkringskassans eller kommunernas stenhårda besparingslinje. Hur motbjudande
domen än är så är den ändå ”logisk och konsekvent” i den meningen att den gå
vidare från domen 2015. Därför är det var ”väntat” att det nu kommit en dom som
bekräftar det jag var åtminstone 90 % säker på redan 2015 – det är bara en
tidsfråga innan det skulle komma en HFD dom som slår fast att övervakning vid
risk för EP-anfall inte är ett grundläggande behov…
För att förstå varför jag, tyvärr anser att domen är logisk” får vi backa tiden till 2015
när den första domen kom som inskränkte det femte grundläggande behovet – ingående kunskap om assistansanvändaren.
Tvisten handlade om en person som först beviljats assistans av FK p.g.a. mycket
allvarliga andningsproblem där berörd person behövde konstant övervakning. Det
allmänna ombudet, en myndighetsperson som kan överklaga beslut från FK grep in
i handlingen och ansåg att berörd persons hjälpbehov inte var skäl till att bli
beviljad statlig assistansersättning. Det allmänna ombudet drev fallet upp till
högsta nivån:
Anm:2015 drev det Allmänna ombudet tre fall rörande
assistansersättning, samtliga gick i
restriktiv riktning…
HFD gick på Allmänna ombudets linje. I en lång utredning resonerade domstolen
kring:
1) Är
berörd persons hjälpbehov personlig assistans eller vård?
2) Vem
omfattas av det femte grundläggande behovet?
HFD ansåg att övervakning p.g.a. andningsproblematiken och
akut hjälp i livshotande nödsituationer var
vård – inte personlig assistans. Dessutom ansåg HFD att det femte
grundläggande behovet med få undantag inte
omfattar fysiska hjälpbehov. Personens behov handlade om fysiska hjälpbehov
och var därmed inte ett grundläggande behov enligt HFD-s mening. I domen från
2015 (målnummer 3527-14) kan vi bland
annat läsa följande (sid 5) där HFD hänvisar till införandet av grundläggande
behov:
Det bör i lagen
klargöras att personlig assistans ska avse individuellt anpassade hjälpinsatser
åt den som på grund av sitt funktionshinder behöver praktisk hjälp i vardagliga
situationer. Klargörandet innebär att det främst är personer med fysiska
funktionshinder och med de mest omfattande behoven som blir berättigade till
insatsen personlig assistans.
Avsikten med det tillägg i lagtexten som tillkom vid behandlingen i
socialutskottet om ”annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den
funktionshindrade” var att tillgodose synpunkter som framförts i flera motioner
och som så gott som uteslutande handlade om personer med psykiska
funktionshinder (sid 7)
Av det anförda följer att en förutsättning för att AA ska vara
berättigad till assistansersättning avseende annan hjälp som förutsätter
ingående kunskaper om henne är att hon har en psykisk funktionsnedsättning. Så
är inte fallet och redan härav följer att det i målet aktuella hjälpbehovet inte berättigar henne till
assistansersättning. Överklagandet ska därför bifallas (sid 7)
Den
nya domen är därför en ”vidareutveckling” från domen 2015 och ”logisk” i den
meningen att EP anfall inte räknas som ett psykiskt behov och därmed inte ett
grundläggande behov.
Emellertid bryter domen, liksom alla andra restriktiva
domar på en rad punkter mot viktiga fundament i Funktionsrätts konventionen som
jag räknade upp i förra blogginlägget.
Vilka konsekvenser kommer den här domen att få?
Uppenbart är att personer som behöver tillsyn för risk vid EP-anfall inte
kommer att få assistanstimmar beviljade. Hur stort/eller litet behovet är
kommer knappast spela någon roll när FK gör sitt rättsliga ställningstagande.
För personer som i sina befintliga beslut har många timmar beviljade som
grundläggande behov skulle givetvis få enorma problem om omprövningarna
återupptas, likaså personer som söker PA med allvarlig epilepsi. Positivt här
är ändå att regeringen har meddelat att det inte finns planer på att återuppta
tvåårsomprövningarna men som jag brukar säga – det räddar satar som mig som är
”inne i systemet” men för personer som
redan förlorat assistansen är det fortfarande lika illa.
Jag har funderat lite och kommit fram till att
eftersom det femte grundläggande behovet redan var så urvattnat efter domen
2015 är från vår sida är det bästa att till att börja med att med kraft ifrågasätta varför begreppet
grundläggande behov överhuvudtaget existerar? Det finns ju inget stöd för
begreppet i Funktionsrättskonventionen och för det andra ifrågasätta grunderna
varför HFD (med FK-s rättsliga ställningstagande som kommer så småningom i
släptåg) anser att det femte grundläggande behovet inte alls varit avsett att
vara ett ”riktigt” grundläggande behov. Och så självklart påpeka alla brott mot
Funktionsrättskonventionens artiklar.
När det gäller de faktiska konsekvenserna för berörda
personer riskerar givetvis många med allvarlig EP att hamna i institutionsliknande
vårdinrättningar på livstid vilket i sig är grava brott mot
Funktionsrättskonventionens viktiga princip om att institutioner ska avvecklas.
Och/eller att ansvaret lyfts över till anhöriga – om det nu orkar… Domen
riskerar också att få allvarliga konsekvenser även för många med psykiska/intellektuella
funktionsvariationer/funktionsnedsättningar eftersom domen inskränker det femte
grundläggande behovet även för dem med psykiska behov som vi konstaterade i det
föregående blogginlägget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar