20-talet var bara drygt en månad gammalt när HFD 10
februari avkunnade en ny restriktiv dom i rätten till personlig assistans,
ärendet har drivits av FK upp till högsta nivån. Domen (målnummer 3757-18) handlar
om person som har en rad olika behov som borde ge rätt till personlig assistans,
bland annat hjälp med kommunikation och tillsyn p.g.a. allvarlig epilepsi. HFD
anser att personen inte har rätt till personlig assistans därför att aktiv
tillsyn p.g.a. risken för epilepsianfall inte faller under femte grundläggande
behovet – ingående kunskap om assistansanvändaren. Så här står det i domen sid
10:
AAs behov av tillsyn är
föranlett av hennes epilepsi och syftar till att begränsa riskerna för att hon
ska skada sig i samband med epileptiska anfall. Tillsynsbehovet har således
inte sin grund i hennes psykiska funktions-nedsättning och utgör därmed inte ett
grundläggande behov i den mening som uttrycket har i LSS.
När man börjar läsa dessa domar har man numer tyvärr
alltid förutfattade meningar, t.ex. att Funktionsrätts konventionen ignoreras
helt och att synen på vad personlig assistans är extremt avsmalnad till att
enbart handla om det mest grundläggande för att överleva. Så är det givetvis i
det här fallet också. Däremot blev jag (kanske naivt) förvånad när HFD slår
fast att det femte grundläggande behovet - inte
alls är ett självständigt grundläggande behov.
Hur är detta möjligt?
Redan domen 2015 innebar kraftiga inskränkningar i vem
som omfattades av det femte grundläggande behovet som med vissa undantag inte
ansågs omfatta personer med fysiska hjälpbehov. Nu fortsätter HFD
nedmonteringen med så stora inskränkningar att jag menar att det femte
grundläggande behovet i praktiken avskaffas. HFD anser emellertid att
lagstiftarens ambition aldrig ha varit att det skulle finnas ett självständigt femte grundläggande behov.
På sid 8 kan vi läsa följande:
Den ursprungliga tanken var alltså inte att tillägget ”annan hjälp som
förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade” skulle utgöra ett
självständigt grundläggande behov. En sådan ordning hade inneburit att psykiskt
funktions-nedsatta personers olika behov på grund av varaktiga
funktionsnedsättningar skulle komma att utgöra grundläggande behov så snart den
aktuella hjälpen förutsätter ingående kunskaper om den funktionsnedsatte
Enligt HFD krävs nu följande för att omfattas av det
femte g behovet På sid 9-10 kan vi läsa följande:
Grundläggande behov är de behov som uttryckligen räknas upp i 9 a §
första stycket LSS, dvs. hjälp med
personlig hygien, måltider, att klä av och på sig samt att kommunicera med andra
(och numera hjälp med andning). När det gäller personer med psykiska
funktionsnedsättningar tillkommer dels sådana kvalificerade aktiverings- och
motiveringsinsatser som syftar till att förmå
personen att själv tillgodose något av de grundläggande behoven, dels
sådan aktiv tillsyn av övervakande karaktär som har sin grund i den psykiska
funktions-nedsättningen och som behövs för att begränsa allvarliga konsekvenser
av ett utagerande beteende. I båda fallen är det en förutsättning för rätt till
personlig assistans att hjälpen kräver ingående kunskaper om den
funktionsnedsatte som person.
Inte lätt att hänga med när HFD slår knut på
sig själva för att vantolka det femte grundläggande behovet. Jag tolkar ovanstående
texter som att det efter denna dom inte ens räcker med ha omfattande
psykiska/intellektuella funktionsvariationer för att kunna få timmar beviljade p.g.a.
stöd och hjälpbehov som kräver ingående kunskap. Nu krävs även antingen:
1 Kvalificerade
aktiverings- och motiveringsinsatser som syftar till att förmå
personen att själv tillgodose något av de grundläggande behoven
2 aktiv tillsyn av övervakande karaktär som har sin grund i den
psykiska funktions-nedsättningen och som behövs för att begränsa allvarliga
konsekvenser av ett utagerande beteende
* Efter att ha läst Funktionsrättskonventionen och den
allmänna kommentaren till artikel 19 är det övertydligt att denna dom, liksom
föregångarna 2009, 2012, 2015, 2017 och 2019 bryter mot de mest centrala
artiklarna och principerna i den konvention som ska garantera mänskliga
rättigheter för personer med funktionsnedsättningar. Denna dom, liksom nämnda
föregångarna bryter de mot konventionen av följande skäl:
· Samtliga
domar går i restriktiv riktning vilket innebär att de frångår den oerhört
grundläggande principen att uppnådda rättigheter inte får försämras.
Försämringar/besparingar får göras endast temporärt vid akuta kriser.
· Funktionsrättskonventionen
har, till skillnad från juristerna i HFD en helhetssyn där det mycket tydligt
poängteras att samtliga hjälp/stödbehov ska inkluderas vid behovsbedömningen av
personlig assistans.
· Därmed
finns det inget som helst stöd i
konventionen för att dela upp de grundläggande behoven i ”integritetsnära” och inte ”integritetsnära”
behov. Paragraf 9a i den befintliga LSS lagen som räknar upp de grundläggande
behoven saknar också stöd i konventionen av ovan nämnda skäl.
· Diagnoser
är oväsentliga. Ingen får nekas rätten till ett självständigt/självbestämt liv
p g a ”fel diagnos”.
· Att
dela upp rätten till assistans beroende på vilken diagnos vi har är helt
oförenligt med Funktionsrättskonventionen vilket mycket tydligt påpekas i den
allmänna kommentaren till artikel 19.
· Den
ursprungliga domen från 2009 om grundläggande behov generellt (målnummer
5321-07) som alla domar därefter byggt vidare på bryter dessutom mot
konventionen för att den har en stark medicinsk syn på vad som är personlig
assistans.
Tittar vi bakåt i backspegeln tycker jag faktiskt vi
har varit ganska dåliga på att påtala vilka uppenbara brott mot Funktionsrättskonventionen
alla dessa domar gör sig skyldiga till. Även
om konventionen inte är lag är ju Sverige skyldiga att i faktisk tillämpning
följa artiklarna Jag tycker faktiskt det är fullt befogat att jämföra de
juridiska övergreppen med all propaganda genom åren om de ”skenande kostnaderna
och okontrollerbara fusket”. Medan fuskdebatten vilar på oerhört svag
faktagrund bryter alla domar som urholkat assistansen på punkt efter punkt mot
den konvention Sverige åtagit sig att följa.
Det är en jätteskandal att detta kunnat fortgå år
efter år utan att den s.k. ”tredje statsmakten”, d v s media granskat
maktmissbruket. Istället för att kritiskt granska domarna och alla utredningar
med budskapet att det fuskas vilt och att vi ”kostar för mycket” har stora
delar av media kåren istället okritiskt svalt allting och mer än gärna agerat
budbärare. Denna dom, liksom föregångarna saknar för mig legitimitet eftersom
den så brutalt bryter mot FN-konventionen är upprörande när man genom åren hört
politiker försvara utvecklingen med att:
Vi
har de här domarna, det är så lagen ska tolkas.
Nej, lagen har inte ens vantolkats, domstolarna har
istället i rad domar fullständigt ignorerat de rättigheter vi har enligt FN.
I del två om domen ska vi titta lite närmare på hur
domen ”hänger ihop” med domen 2015 och vad konsekvenserna kan bli.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar