Det har publicerats en utredning om
de personliga assisternas situation och regeringen har också meddelat att
den ämnar starta en utredning om föräldraansvar, tillsyn och egenvård. Detta är
ämnet i dagens blogginlägg.
Assistenternas
arbetssituation
* Assistenterna är överlag nöjda med
sitt jobb men det finns en utbredd oro över att snabbt kunna förlora jobbet med
korta uppsägningstider. Mest utbredd är den oron för assistenter som är
anställda i privata företag.
* Många assistenter upplever att det är
oklart hur mycket som ingår i deras uppgifter och vem som har arbetsledare
rollen.
* Den grundläggande principen om självbestämmande kolliderar ibland med
lagar om arbetstagarnas (d v s de personliga assistenternas) rättigheter. Båda
väger lika tungt juridiskt.
* Ungefär tre fjärdedelar av ca 1000
personer som svarat på en enkät att de är osäkra på vad som ingår i arbetsuppgifterna.
Lars Lööw föreslår också ett antal
åtgärder för att stärka assistenternas rättigheter och klargöra vad som ingår i
arbetsuppgifterna, bland annat:
*Krav på kollektivavtalsliknande
förhållande för att få bedriva personlig assistans
* Ta fram ett kunskapsstöd för vård nära
uppgifter.
* Assistansanordnarna ska ta över
sjuklönekostnaden från kommunerna.
Kommentarer till utredningen
Överlag är alltså de flesta
assistenterna nöjda med sitt jobb vilket är positivt. När det gäller eventuella
oklarheter om arbetsledare rollen är svaret glasklart i IL rörelsen och
Funktionsrättskonventionen allmänna kommentarer artikel 19.
Det är självklart att arbetsledaren är
assistansanvändaren. Så måste det vara för att garantera självbestämmande. För
personer som av olika anledningar har svårt själv att klara av arbetsledare rollen
måste det finnas olika stödfunktioner för att spå långt det är möjligt säkra
självbestämmande för personer som av olika anledningar har svårt att klara av arbetsledarerollen. Det poängteras mycket tydligt av FN. Det gäller oavsett hur behovet och
hjälp och stöd ser ut och diagnos.
Som framgår ovan vill utredningen starka
assistenternas rättigheter med obligatoriska kollektivavtal. Det borde vara en
självklarhet men förutsätter att regeringen tillskjuter tillräckligt med pengar
i timschablonen vilket inte varit fallet i åtskilliga år nu med en nästan
kronisk underfinansiering.
När det gäller att anordnarna ska överta sjuklönekostnaderna ska detta
finansieras med en ökning av schablonen på tre kr/timme. Jag tror inte det är
tillräckligt av åtminstone två skäl:
1) Med de snåla höjningarna av schablonersättningen
innebär att många anordnare redan befinner sig under stark ekonomisk press för
att få verksamheten att gå runt.
2) I ett assistansbolag behövs många
anställda personliga assistenter, det innebär avsevärda kostnader och då räcker
inte tre extra kr/timme särskilt långt.
När det gäller självbestämmande kontra
arbetstagarnas rättigheter är det en fråga som jag tycker brukarrörelsen borde
diskutera mer. Där finns utan tvekan potentiella motsättningar.
* Den andra utredningen handlar om avsmalnat
föräldraansvar, tillsyn och egenvård. Utredningen ska:
· Se över möjligheten att stärka rätten till
personlig assistans för stöd vid egenvårdsinsatser.
· Ge förslag på hur rätten till personlig
assistans för behov av hjälp med tillsyn kan stärkas.
· Göra en översyn av föräldraansvar vid
bedömning av barns rätt till personlig assistans och bedöma om det bör
förtydligas eller smalnas av.
Inom ramen för ovanstående
punkter finns en lång rad moment och aspekter som utredaren ska titta på som ni
kan läsa mer om i länken nedan:
Kommentar
Denna utredning finns med i punkt 64 som regeringen
förhandlat fram i samarbete med L och C. Visst är det steg i rätt riktning men
fortfarande långt, långt ifrån tillräckligt. Den här utredningen har ingen som
helst ambition att verkligen gå till botten med de verkliga orsakerna till
assistansreformens och LSS förfall. Hade bara viljan funnits hos regeringen att återupprätta
både assistansreformen och hela LSS hade den kunnat snabbt sjösätta en
utredning med just det syftet. Istället ser vi ett duttande men utredningar som
enbart berör delar av de faktiska behoven. Detta är oförenligt med LSS verkliga
intentioner, det är oförenligt med FNs kriterier för ett självständigt/självbestämt
liv med mera.
När vi pratar om att återupprätta LSS
pratas ofta om att ”återgå till ”ursprungsintentionerna” (vilket jag gjort
otaliga gånger själv senaste 5-6 åren) men det är egentligen fel inställning. LSS som den är skriven
är nämligen ingen slutpunkt. LSS och LASS var fantastiska när de lagarna kom
men enligt CRPD, d v s
Funktionsrättskonventionen ska medlemsstaterna hela tiden jobba för
förbättringar, alltså borde det efter drygt 25 år vara dags att sjösätta en
utredning som med en ny lag (låt oss kalla det LSS version 2) som kraftigt
utvidgar personkretsarna för att bättre överensstämma med den konvention
Sverige ratificerade 2008 och även inkludera ekonomiska och kulturella
rättigheter enligt FN.
Funktionsrättskonventionen är
egentligen ointresserad av personkretsar, här
räknas enbart faktiska behov men någon form av personkretsindelning tror
jag ändå är nödvändig av skäl jag skrivit om tidigare. Enbart konventionen tror
jag inte räcker av skäl jag berört i tidigare blogginlägg – här har jag och Sven Aivert olika uppfattningar.
Ska vi följa Funktionsrättskonventionen
krävs faktiskt även en lagstiftning som också garanterar ekonomiska och
kulturella rättigheter. Konventionen är glasklar – fattigdom är oförenligt med
CRPD och rätten till ett självständigt/självbestämt liv med full inkludering samhällsgemenskapen enligt de definitioner som preciseras i den
allmänna kommentaren till artikel 19.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar