I den offentliga debatten har vi många gånger hört att 9-15 % av utbetald assistansersättning beror på ”fusk”. Dessa uppskattningar som vilar på mycket vag grund har framställts som ”sanning”. Hur är det möjligt att så osäkra uppskattningar om fusk haft ett sådant genomslag i debatten?
Någon
gång under andra halvan av 00-talet började media rapportera om fall med assistansbedrägerier.
Personer som uppenbarligen inte var i behov av personlig assistans hade lurat
staten på många miljoner kr. Det dröjde inte lång tid innan assistansreformen
började få hård kritik i olika ledare artiklar i både rikstidningar och lokala
tidningar. Budskapet var att fusket måste stoppas. Att fusk och oegentligheter
förekommer i alla delar av våra välfärdssystem berördes inte överhuvudtaget.
På vilken
grund vilar kritiken om ett mycket omfattande fusk? 2007 undersökte en statlig
utredning (Omfattning av felbetalningar
inom trygghetssystemen), den s.k. FUT delegationen hur omfattande fusket
var i statens trygghetssystem och kom fram till att över 10 % av
utbetalningarna var felaktiga. Dessa uppskattningar gjordes med hjälp av den
s.k. ”expertmetoden” (Expert
Elicitation). Enligt en annan statlig utredning några år senare (Åtgärder mot
fusk och felaktigheter med assistansersättning) uppgick fuskets
omfattning till 9-15 % av all utbetald assistansersättning +mycket
”överutnyttjande”. Utredningens slutsatser byggde på FUT delegationens
uppskattningar.
Enkelt
uttryckt går Expertmetoden ut på ett antal experter inom ämnet som berörs
diskuterar och kommer fram till kvalificerade gissningar. Slutsatserna har
alltid fått hård kritik från funktionsrättsrörelsen. Även från forskarhåll har
kritiken varit hård. Statsvetarna Niklas Altermark och Hampus Nilsson visade
för några år sedan att ”expert metoden” är extremt otillförlitlig för att
bedöma omfattningen på fusk och oegentligheter av flera skäl. Bland annat därför att ”expert metoden” togs
fram i USA för att bedöma risker och problem kopplade till naturvetenskap och
att den tidigare är helt oprövad inom samhällsvetenskap. Dessutom uppfylldes
inte kriterierna i ”expertgruppen” för att undvika jävsituationer.
Trots
detta mycket osäkra underlag har ändå slutsatserna om fuskets och
kriminalitetens omfattning framförts som sanning av en lång rad ledare skribenter,
tjänstemän och politiker upp till regeringsnivå. I en intervju i Assistanskoll säger
Försäkringskassan nu att expert metoden inte är tillförlitlig. Då kunde vi
bland annat läsa följande:
Rent
generellt delar Försäkringskassan den bedömning som flera forskare gjort att
metoden "expert elicitation", som bygger på att experter gör
antaganden, inte är lämplig just för att skatta omfattningen av felaktiga
utbetalningar. Osäkerheten blir alltför stor.
Så frågan är – hur är det möjligt att slutsatser
från en utredning som bygger på en metod som är helt oprövad i
samhällsvetenskap fått ett sådant genomslag i ”fuskdebatten”? Jag lyfter här
fram två anledningar som jag tror är centrala för att förstå både fuskdebatten och
det faktum att utvecklingen gått bakåt så mycket efter att Sverige ratificerade
Funktionsrättskonventionen 2008.
Assistansreformen har alltid varit utsatt för kritik
Den
personliga assistansen och hela LSS lagen har alltid varit ifrågasatt av en rad
olika aktörer i det offentliga Sverige. Många av argumenten mot LSS i allmänhet
och personlig assistans i synnerhet har alltid låtit ungefär likadant. Vi har
alltid ansetts ”kosta för mycket”, reformen är för generöst utformad, för
”otydlig” etcetera. På ytan har debatten om den personliga assistansen handlat
om ”fusk och skenande kostnader” men i praktiken bottnar mycket av kritiken i
att LSS lagen i allmänhet och personlig assistans i synnerhet ändrar
maktbalansen mot myndigheter mm till vår fördel.
Resultatet
har blivit att LSS och assistansreformen aldrig haft samma självklara plats i
välfärdsstaten som låt oss säga föräldraförsäkringen, sjukförsäkringen eller
gratis utbildning på gymnasier och högskolor. Det har gjort vår rättighetslag mycket sårbar för både
oegentligheter och ”höga kostnader”. Den sköra legitimiteten hänger även
samman med att vi är och alltid har varit en lågstatusgrupp i samhället.
Finanskrisen 2008 och efterverkningarna
Hösten
2008 gick jättebanken Lehman/Brothers i konkurs vilket utlöste en global
finanskris och den djupaste lågkonjunkturen i västvärlden sedan depressionen på
1930-talet. Vid lågkonjunkturer stiger alltid arbetslösheten samtidigt som
skatteintäkterna sjunker, vilket gör att vår gemensamma kaka minskar i storlek.
Detta
gjorde att det blev mer ”tacksamt” att peka ut assistansreformen som en allt
för hög budgetpost som tog resurser från andra viktiga delar i välfärdsstaten.
Min fasta övertygelse är att om assistansreformen haft en lika solid ställning
i samhället som nästan gratis sjukvård för alla hade det aldrig blivit så
mycket diskussion om fusk och kostnader men som framgår ovan – så har aldrig
farit fallet. Tittar vi bakåt kan vi konstatera att samtliga domar från HFD som
raserat assistansreformen kommit efter Lehman kraschen 2008.
Under
2015 tog Sverige emot drygt 160 000 flyktingar som sökte skydd från krigen
i Mellanöstern. Detta innebar stora och oväntade utgifter för staten. Alla
regeringar är mycket måna om att upprätthålla vad som brukar benämnas ”god
budgetdisciplin”, vilket i praktiken innebär att hålla sig under det utgiftstak
som riksdagen fastställer varje år. Vare sig röda eller blåa regeringar vill
riskera kritik från oppositionen för att den inte för en ”ansvarsfull ekonomisk
politik” p.g.a. att utgiftstaket hotas. Finansminister Magdalena Andersson
dolde inte att assistansreformen var en utgiftspost som krävde besparingar.
För att
motivera att nedskärningar i assistansreformen är nödvändiga behöver vem som än
styr landet en bra motivering och då passar ett påstått omfattande fusk och
kriminalitet som motiv. Då är det tyvärr inte märkligt att statliga utredningars
slutsatser om fusk och kriminalitet fått ett sådant genomslag. Att grunderna de
slutsatserna vilar på är oerhört svaga och att Sverige ratificerat
Funktionsrättskonventionen spelar ingen roll.
Vad är
det för människosyn som ligger bakom att det är godtagbart att på mycket lösa
grunder utpeka en mindre grupp personer som behöver stöd från samhället som
stora fuskare? Det blir kanske ämnet i en annan krönika.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar