Vi var många som blev mörkrädda när vi såg de mycket
grava missförhållanden i ett LSS boende där huvudpersonen Robins ”hem” i alla
avseende är en institution enligt FN-s kriterier. Hur utbrett är dessa grova
övertramp i LSS boende på de rättigheter vi har? Det trista svaret blir nog att
de är mycket vanligare än många tror. Hur vanligt missförhållandena är fick fick jag/vi ytterligare en redan i tisdags där lokal media i Trelleborg rapporterade om grava
missförhållanden i ett LSS boende. IVO (Inspektionen för vård och omsorg) hade gjort
en undersökning och konstaterade bland annat:
Miljön i boendet är generellt rensad från
stimuli och föremål. Flera rum saknar eller har få möbler:
miljön på boendet som ”institutionslik” trots att den enligt lagen ska vara så hemlik som
möjligt.
Statens skyldigheter
att förverkliga konventionen regleras i artikel 4 och den allmänna kommentaren
artikel 19. Artikel 4 inleds med att konvensstaterna åtar sig att främja,
säkerställa och utan inskränkningar eller diskriminering förverkliga mänskliga
rättigheter för personer med alla typer av funktionsnedsättningar. Där räknas
ett stort antal åtaganden, en av dessa är:
Skyldigheten att säkerställa att myndigheter
och offentliga institutioner handlar i enlighet med konventionen. Sveriges
regering har alltså det yttersta ansvaret för att konventionen efterlevs. Att det yttersta ansvaret för att tolka och
förverkliga konventionen inte få delegeras ner till regional, delstatlig eller
lokal nivå framgår också bland annat av detta:
Bestämmelserna ska
omfatta alla delar av federala stater (USA och Tyskland är exempel på federala
stater), utan inskränkningar eller
undantag.
Statens ansvar enligt artikel 19 (finns nu i
svensk översättning)
Artikel 19 handlar som bekant om
rätten till ett självständigt/självbestämt liv, personlig assistans och full
inkludering i samhällsgemenskapen. Artikeln är mycket omfattande och så viktig
att FN själva skriver att artikel 19 är fundamental
för att uppfylla övriga artiklar, d v s rättigheterna i artikel 19 är nära
sammanflätad med övriga artiklar i Funktionsrättskonventionen. Detta medför
många skyldigheter för staten som beskrivs närmare i den allmänna kommentaren
till artikel 19. Några viktiga exempel (sid 20-22, 38-39)
För att uppnå ett successivt förverkligande av
ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter måste konventionsstaterna vidta
åtgärder med utnyttjande till det yttersta
av sina tillgängliga resurser[1]. Dessa åtgärder måste
vidtas omedelbart eller inom en rimlig tidsrymd.
Upphäva
alla lagar som hindrar en person med funktionsnedsättning, oavsett typ av
nedsättning, att välja var, med vem och hur en bor, inklusive rätten att inte bli inlåst på grund av en
funktionsnedsättning.
Anta
och tillämpa lagar, standarder och andra åtgärder i syfte att göra närsamhällen
och omgivningen, såväl information som kommunikation, tillgängliga för alla
personer med funktionsnedsättning.
Säkerställa att
sociala trygghetsprogram tillgodoser behoven hos ett brett spektrum av personer
med funktionsnedsättning på jämlika villkor som för andra.
Införa
principen om universell utformning för såväl fysiska som virtuella rum, i
politik, lagstiftning, standarder och andra åtgärder, inklusive i övervakning
av genomförandet/implementeringen av åtagandena
Anta tydliga och
riktade strategier för av institutionalisering, med specificerade tidsramar och
adekvata budgetar för att undanröja alla former av isolering, segregering och institutionalisering av
personer med funktionsnedsättning.
Särskild uppmärksamhet bör ägnas
personer med psykosociala och/eller intellektuella funktionsnedsättningar samt
barn med funktionsnedsättning, som för närvarande är på institution.
Utforma
heltäckande politik och juridiska riktlinjer och fördela ekonomiska resurser
för byggandet av ekonomiskt överkomliga och tillgängliga bostäder, byggd miljö,
allmänna platser och transporter, tillsammans med en lämplig tidsram för deras
implementering samt sanktioner som är effektiva, avskräckande och
proportionella för överträdelser av offentliga eller privata ansvariga.
Som
framgår ovan råder totalförbud mot att
låsa in personer och att ingen, oavsett diagnos eller hjälpbehov ska hamna på
en institution. Eventuella kvarstående institutioner enligt FN-s kriterier ska
avvecklas
Genom
lagstiftning har staten delegerat ner ansvaret för utförandet av 9 av 10 LSS
insatser på kommunerna eller regionerna (f.d. landstingen) men som det framgår
ovan har ändå staten det yttersta
ansvaret för att konventionen efterlevs. Om nu Gnosjö eller andra kommuner
har allvarliga ekonomiska bekymmer och verkligen inte kan avsätta tillräckligt
med resurser är det regeringens skyldighet att både se till att de får
nödvändiga resurserna. Det är också regeringens skyldighet att upprätta planer
för att förverkliga konventionen samt avsätta nödvändiga ekonomiska medel
Inte mycket av allt jag räknat upp har fungerat senaste
decenniet och som framgår ovan bryter Gnosjö kommun och många andra, inklusive
Försäkringskassan gravt mot de åtagande Sverige har gjort.
Avslutar detta blogginlägg med att lista några av FN-s många kriterier för institution som i alla avseenden är uppfyllda i Robins fall och uppenbart boendet i
Trelleborg som IVO kritiserat och som därmed är grova brott mot
konventionen och som ytterst regeringen är skyldig att åtgärda för alla berörda.
(sid 12 övers.)
*Tydlig
makthierarki som leder till en underordnad ställning med bland annat våld eller
hot om våld.
*
Segregering
från ett självständigt liv i samhällsgemenskapen
* Brist på
kontroll över vardagslivet
* Avsaknad
av flexibilitet i val av aktiviteter utifrån berörd persons intressen etcetera.
*
Övervakning av boendesituationen
*
Storlek på verksamheten ointressant för att definiera institution.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar