Huvudsyftet med STIL seminariet var som sagt att lyfta
fram viktiga delar av funktionsrättskonventionen och hur kan det komma sig att
utvecklingen gått bakåt så mycket trots att nämnda konvention ratificerades
2008? I debattpanelen beskrev Moderatorn Jonas Franksson hur vi såg stora
framsteg under 1990-talet fram till mitten av 00-talet efter det har kurvorna
pekat brant neråt igen – varför detta stora bakslag? Tyvärr konstaterar jag att
ingen ansvarig politiker i debattpanelen hade något tillfredsställande svar.
I det här
blogginlägget ska jag fundera kring de orsaker jag tror är viktigast. Jag
betonar med eftertryck att försämringarna inte bara handlar om personlig
assistans och andra LSS insatser utan praktiskt taget alla former av stöd från
samhället. Allting, oavsett om det
handlar om indragen assistans, gravt dysfunktionella gruppboenden, indragen
färdtjänst, straffbeskattningar, usla ekonomiska ersättningar med mera är alltsammans
brott mot de åtaganden som Sverige gjorde när vi ratificerade funktionsrättskonventionen.
I det här blogginlägget fokuserar
jag dock på personlig assistans och i viss mån andra LSS insatser.
Bristande
legitimitet
Den personliga assistansen och hela LSS lagen har
alltid varit ifrågasatt från en rad olika aktörer i det offentliga Sverige.
Redan på remisstadiet var t.ex. kommunerna mycket kritiska till LSS lagen,
liksom många samhällstyckare, facket var också uttalade motståndare. Många av
argumenten mot LSS i allmänhet och personlig assistans i synnerhet har alltid
låtit ungefär likadant. Vi har alltid ansetts ”kosta för mycket”, reformen är
för generöst utformad, för ”otydlig” etcetera. Mycket av motståndet bottnar i
att LSS ändrar maktbalansen till vår fördel. Resultatet har blivit att
assistansreformen och LSS aldrig haft samma legitimitet som låt oss säga
föräldraförsäkringen, sjukförsäkringen eller gratis utbildning på gymnasier och
högskolor. Det har gjort vår rättighetslag mycket mer sårbar för både
oegentligheter och kostnad än vad funkisrörelsen velat inse. Den sköra
legitimiteten hänger även samman med att vi är och har alltid varit en
lågstatusgrupp i samhället.
Fuskdebatten
kommer i gång
Någon gång i mitten av 00-talet, alltså för ungefär 15
år sedan började det dyka upp rapporter om missförhållanden i några privata
assistansbolag. Det handlade först inte om bedrägerier utan orimliga
vinstmarginaler och assistanspengar som användes till allt möjligt som pengarna
inte var avsedda för. Det handlade om låt oss kalla det ”privat lyxkonsumtion”
där assistanspengar användes för inköp av lyxbilar, hemmabioanläggningar mm.
Sveriges Radio uppmärksammade i en granskning av assistansbranschen exempel där
assistansanvändare varje månad, året om fick 25 000-30 000 kr rakt ner i
plånboken – obeskattat. Hur stort eller litet den här typen av missbruk
verkligen var klargjordes emellertid
aldrig i granskningen. Några år senare började de första fallen av
bedrägerier dyka upp och snart började det dyka upp arga ledare artiklar.
Finanskrisen
2008-2009, desperata flyktingar 2015 och politiska prioriteringar
Hösten 2008 gick jättebanken Lehman/Brothers i konkurs
vilket utlöste en global finanskris och den djupaste lågkonjunkturen i
västvärlden sedan depressionen på 1930-talet. Vid lågkonjunkturer stiger alltid
arbetslösheten samtidigt som skatteintäkternas sjunker. Vår gemensamma kaka
krymper alltså eller med mer brutal formulering – ”konkurrensen om befintliga
resurser” ökar.
Detta gjorde att det blev mer ”tacksamt” att peka ut
assistansreformen som en allt för hög budgetpost som ”stal” resurser från andra
vitala delar i välfärdsstaten. Min fasta övertygelse är emellertid att OM
assistansreformen haft lika solid ställning i samhället som en nästan gratis
sjukvård för alla hade det aldrig blivit
så mycket av den typen av diskussioner men som framgår ovan – så har aldrig
farit fallet. Tittar vi bakåt kan vi konstatera (något som sällan nämns i
vår interna debatt) att samtliga domar från HFD som raserat assistansreformen
kommit efter Lehman kraschen 2008. Det är knappast en tillfällighet…
Sen gick det några år fram tills det olyckliga 2015.
Sverige tog under året (merparten under hösten) emot drygt 160 000
desperata flyktingar från krigen i Mellanöstern. Detta innebar stora och
oväntade utgifter för staten. Nu blev det från maktens håll ännu mer legitimt”
att framställa assistansreformen som allt för ”kostnadskrävande”. Resultatet
blev stenhårda regleringsbrev, en osmaklig kampanj ytterst styrd från
finansdepartementet och tusentals personer som förlorade sin rätt till ett
självständigt/självbestämt liv.
Vill man ”roa sig med att läsa regeringens finansplan
fram till 2022 (finns roligare saker i livet…) framgår det snabbt att Magdalena
Anderssons finansdepartement inte har dåligt med pengar. Här finns t.ex.
utrymme för att spendera nästan 200 miljarder kr på att betala av på
statsskulden fram till 2022 – ingen nationalekonom anser statsskulden är ett
problem. Kvartetten bakom januariöverenskommelsen anser sig dessutom has råd med
slopad värnskatt för höginkomsttagare, extra semestervecka för barnfamiljer med
mera men pengar till att värna assistansreformen finns tydligen inte. Det
handlar alltså om prioriteringar och där är det uppenbart att personer med
personlig assistans och/eller sjukersättning med mera är mycket lågt
prioriterade.
Jobb
vs bidragslinjen
Inför valrörelsen 2006 lanserade Fredrik Reinfeldt
uppbackade av övriga allianspartier något som kallades ” jobb vs bidragslinjen”.
När det begav sig fick allianspartierna givetvis hård kritik från
socialdemokraterna som ansåg det som ett angrepp mot sjuka människor. Efterhand
har dock S i stort sett anslutit sig till denna linje. Trots massiv kritik mot
Fredrik Reinfeldts regerings sätt att behandla sjukskrivna är det efter fem år
med Stefan Lövén som statsminister svårare än någonsin att bli sjukskriven…
Nej,
det handlar inte om att alla ska leva på bidrag
men alla kan faktiskt inte jobba av orsaker hen inte rår över vilket jobb vs
bidragslinjen i faktisk tillämpning bortser från. I denna grupp finns bland
annat många personer med personlig assistans. Jag är 100 % övertygad om att
jobb vs bidragslinjen har haft en förödande inverkan för oss som är beroende av
assistansreformen och andra LSS insatser. Med en skyhög arbetslöshet är
merparten av oss beroende av ekonomiskt stöd från samhället men inte bara det –
dessutom behöver vi omfattande stöd hjälp i det dagliga livet, vi blir en
”dubbel” eller t.om ”trippelpost” i budgeten.
Allmänt
sänkta ambitioner inom välfärden i allmänhet och funkispolitik i synnerhet
Den svenska välfärdsstaten är fortfarande en av de
allra generösaste i välden, ytterst få länder i världen spenderar större andel
av BNP på skattefinansierad välfärd men utvecklingen går allmänt bakåt. D v s ambitionerna i relation till Sveriges
befintliga resurser har sjunkit sedan slutet av 1980-talet. För ungefär ett
år sedan publicerade sajten Heja Olika (www.hejaolika.se)
en studie från Försäkringskassan som visade hur utgifterna för de olika
socialförsäkringarna sjunkit sedan slutet av 1980-talet. Då spenderade svenska
staten 7,3 % av BNP på socialförsäkringar, 2018 var siffran nere i 4,7 %. Det
är en rejäl sänkning i ambitionsnivån som skett och får givetvis mycket
negativa effekter för de som är beroende av de olika systemen.
Mycket tydligt i studien var också att utgiftsområdet sjukskrivningar och
funktionsnedsättningar fått ta den i särklass största smällen när
ambitionerna sänks. Inom utgiftsområdet föräldraförsäkring var ambitionsnivån i
stort sett oförändrad jämfört med slutet av 1980-talet. Huvuddelen av sänkningarna inom specifikt utgiftsområdet sjukskrivningar
och funktionsnedsättningar har skett efter mitten av 00-talet, d v s ungefär
när jobb vs bidragslinjen fick en central roll i svensk politik.
Många vänstersinnade människor skulle säkert lägga all
skuld på alla skattesänkningar som skett sedan 90-talet och ekonomer som Milton
Friedman (nobelpristagare 1976). Själv vill jag inte gå in på djupet hur den
ekonomiska politiken utformats sedan 1980-talet och idéerna bakom den. Däremot
vill jag med hjälp av bloggen att efter bästa förmåga analysera varför i det här fallet utvecklingen går
bakåt trots att funktionsrättskonventionen är ratificerad.
Både den nuvarande S-Mp regeringen och Alliansregeringen före den har ett tungt ansvar för utvecklingen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar