I en ny dom från Högsta Förvaltningsdomen 2 december
2019 (målnummer 1959-19) anser att hjälp med sminkning inte är ett
grundläggande behov. Personen som överklagade når därmed inte upp till 20
timmar/vecka i grundläggande behov och nekas därför statlig
assistansersättning.
När jag kommenterar domar från HFD i bloggen brukar
jag ganska noga redogöra för hur domstolen resonerat. Idag väljer jag
emellertid att i stor utsträckning att belysa domen genom att sätta in den i
ett historiskt perspektiv. Jag anser nämligen det löper en röd tråd i HFD-s
restriktiva domar från den första domen 2009 (målnummer 5321-07) fram till
”sminkningsdomen” 2 december. Den huvudsakliga motiveringen och anledningen
till avslaget är emellertid att sminkning, enligt HFD inte är att betrakta som
personlig hygien och därmed inte ett grundläggande behov:
Eftersom
sminkning inte ingår i det grundläggande behovet personlig hygien uppgår AA
behov av personlig assistans för de grundläggande behoven inte till i
genomsnitt mer än 20 timmar i veckan. Hon har därför inte rätt till
assistansersättning. Överklagandet ska därmed avslås.
Här
finns också resonemang över vad som generellt anses vara personlig hygien med
hänvisning till svenska akademins definition vilken anses styrka HFDS-s
resonemang:
Den
normalspråkliga innebörden av begreppet hygien är att det avser åtgärder för
avlägsnande av smuts och ohälsosamma ämnen från människans omgivning eller från
människan själv.
Efter lite eftertanke konstaterar jag att domen i HFD (målnummer 1959-19)
där hjälp med sminkning inte är ett grundläggande behov ”bara” är en
fortsättning på domen från 2009 som inskränkte de grundläggande behoven
generellt. Ända sedan domen 2009 om grundläggande behov (målnummer 5321-07) har
HFD och FK som stenhård uttolkare av domerna mycket metodiskt, steg för steg
inskränkt vad som är ett grundläggande behov. Sistnämnda domen hur dålig den än
är alltså en fortsättning på samma strategi. Värt och notera är att även i den
positiva ”sondmatningsdomen” 2018 fanns några mycket viktiga brasklappar som FK
tänjde till det yttersta – nämligen att endast den del av sondmatningen som är
av privat och integritetsnära karaktär och ska betraktas som ett grundläggande
behov. FK ”tolkade” detta” som att endast del där sonden kopplas av och på är
integritetsnära. Dom 1952-07 är därför en fortsättning även på den domen.
Att HFD nu anser att sminkning inte är
ett grundläggande behov är därför inte överraskande, kanske t.om väntat Jag är
och förblir stenhård motståndare till begreppet "integritetsnära
hjälpbehov men även om vi utgår från detta begrepp faller HFD-s resonemang.
Alla med sunt förnuft skulle anse att hjälp med sminkning är både personlig
hygien och i högsta grad integritetsnära, för väldigt många personer dessutom
en viktig del av livet och ger därför rätt till personlig assistans.
Jag konstaterar också att HFD i alla restriktiva domar om grundläggande
behov fullständig ignorerat LSS målparagrafer 5-7 (leva som andra,
självbestämmande och goda levnadsvillkor). Man har också totalt ignorerat
funktionsrättskonventionen.
Jag noterar också att det återigen är
det allmänna ombudet som drivit ärendet upp till HFD. Det allmänna ombudet drev
även det fall som 2015 ledde till att hjälp med andning, enligt HFD inte är ett
grundläggande behov. Det allmänna
ombudet drev 2015 för övrigt tre fall rörande personlig assistans – alla gick i
restriktiv riktning…
Hade alla dessa försämringar varit ens
möjliga om begreppet grundläggande behov inte existerade? Helt säkra kan vi
aldrig vara men det hade i alla fall farit mycket svårare. De hade fått gå på
hjälpbehoven direkt och då hade det blivit övertydligt att staten var ute efter
att sänka kostnaden.
Domen visar också ännu en gång hur
extremt viktigt det är att begreppet "integritetsnära hjälpbehov
försvinner och även grundläggande behov i sin helhet. De grundläggande behoven
har blivit en styggelse och är den avgörande förutsättningen för alla
restriktiva domar och att FK kunde konstruera begreppet ”integritetsnära
hjälpbehov som saknar stöd i lagstiftningen. Det finns inget stöd för båda
begreppen i Funktionsrättskonventionen och ska därför avskaffas när
konventionen blir lag.
* Sven Aivert har flera gånger undrat om
varför förflyttning inte är ett grundläggande behov och varför vi har
varit tysta om det? Jag tror svaren helt enkelt är:
1) När de grundläggande
behoven infördes var det ingen som reflekterade över att förflyttning inte är
ett grundläggande behov i lagtexten därför att det sågs som en självklarhet att få hjälp med förflyttning.
2) Av ungefär samma anledning har inte vi protesterat heller. Dessutom har
särskilt de senaste åren nästan allt fokus (förutom att bara hålla sig över
vattenytan) hamnat på de som förlorat assistansen p.g.a. att det femte
grundläggande behovet inskränktes 2015 och att FK 2016 dammade av en då fyra år
(nu nästan 8 år) gammal dom om egenvård.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar