Nytt blogg år och nytt decennium. Har gått ungefär
fyra veckor sedan jag skrev förra blogginlägget. Jag var rejält sliten för en
månad sedan och behövde verkligen en rejäl ledighet. Nu är jag mycket piggare
och skrivsugen igen. Det här blogginlägget skulle egentligen publicerats i
december men jag hade varken tid eller ork för det då.
Det är inte ofta det finns positiva saker att skriva
om från assistans och LSS världen men 10 december 2019 var ett av få men ack så
viktiga undantag. Denna dag meddelade nämligen regeringen att den drar tillbaka
lagförslaget om att göra andning och sondmatning till grundläggande behov.
Förslaget skulle gynnat ett fåtal men var i sin helhet helt förödande för
assistansreformens fortsatta existens. Bakgrunden till den massiva kritiken
från en enad funktions rättsrörelse var framförallt följande förslag:
· Andning
och sondmatning skulle bedömas i sin helhet men det gällde inte de övriga fem
grundläggande behoven. Ett fullständigt horribelt förslag som därmed hade
fragmentiserat de grundläggande behoven ännu mer och ställt olika behov emot
varandra.
· Definitionen
av vad som är grundläggande behov skulle skrivas in i lagtexten enligt definitionerna i domen från
Regeringsrätten 2009. Den dom som utgör grunden för assistansreformens
förfall och som på punkt efter punkt bryter mot både LSS verkliga intentioner
och Funktionsrättskonventionen. Hur har jag beskrivit i tidigare blogginlägg?
· Begreppet
”integritetsnära hjälpbehov” som det fullständigt saknas stöd för i
Funktionsrättskonventionen skulle även omfatta det grundläggande behovet
kommunikation som därmed i praktiken avskaffas.
Dessa skäl tror jag är de avgörande för att regeringen
backade:
Massiv kritik
- Funktionsrättsrörelsen var enig i kritiken. Alla tunga aktörer i rörelsen som min egen arbetsgivare STIL, övriga IL kooperativ, Ifa, DHR, RBU och Funktionsrätt som representerar drygt 400 000 medlemmar var helt eniga om att lagförslaget måste stoppas
- Stora
problem för regeringen där Stefan Löven brottas med allt från usla
opinionssiffror, en rad allvarliga samhällsproblem som gängvåld och allt uslare
ekonomi hos kommunerna till högljudd intern kritik mot januariöverenskommelsen
och stora interna spänningar hos S-Mp-L-C kvartetten i synen på hur gängvåldet,
integrationen mm ska lösas och vad de 73 punkterna i januari överenskommelsen
faktiskt innebär.
-
Regeringen hade helt enkelt inte råd med köra över en enad
funktionsrättsrörelse
-Det lönar sig att som sagt att bråka men det gäller att vara eniga
Jag
tycker faktiskt att alla vi som kämpar för assistansen och en
funktionsrättspolitik som faktiskt lever upp till regeringens officiella mål
och Funktionsrättskonventionen ska vara stolta över vad vi ändå har uppnått
sedan hösten 2017:
· Vi tvingade regeringen att stoppa tvåårsomprövningarna
· Vi har stoppat de förödande förslagen i Gunilla Malmborgs LSS
utredning
· Lite i skymundan fick regeringen göra tillägg i sin nya strategi
för anhörigstöd som ursprungligen inte inkluderade föräldrar till barn eller
vuxna med stora hjälp och stödbehov.
Och så nu beslutet 10
december 2019 som innebar att vi alla var välförtjänta av jul och nyårssemester.
Nu gäller
det att ta nästa steg, att återupprätta assistansreformen och LSS till den
frihetsreform den var tänkt att vara. Här är, måste erkännas uppförsbacken mycket brant. Det är
mycket lång väg kvar tills vi har nått dit. Jag kan inte poängtera det för
många gånger – ska vi vara framgångsrika måste vi tala med en röst. Ingen
regering, oavsett om den leds av Stefan Löven eller Ulf Kristersson med
självbevarelsedrift vågar köra över oss om vi är ENIGA om slutmålet. Det finns
över en miljon människor i Sverige som lever med funktionsvariationer som
medför problem i den dagliga livsföringen, alla
behov är viktiga. Det finns många behov och ännu mer viljor som spretar åt
olika håll men vi borde ändå kunna enas om några centrala krav som vi inte
backar ifrån. Ett av dem är att göra
Funktionsrättskonventionen, formellt Konventionen om rättigheter för personer
med funktionsnedsättning till lag.
Jag
tror inte konventionen på egen hand uträttar underverk men den är ett mycket
viktigt verktyg för att sätta press på makthavarna att agera. Nu tar vi sats
för att 20-talet blir ett mycket bättre decennium än 10-talet var.
* Försäkringskassan har fått ett nytt regleringsbrev.
Det är inga större nyheter jämfört med 2019. Det nya är att Försäkringskassan
har fått ett förtydligat krav på att återrapportera vidtagna åtgärder för att
motverka bidragsbrott. Ni kan läsa mer i länken nedan:
Egna
kommentarer
Regeringen skriver att målet med assistansersättningen ska vara att
uppfylla målen i funktionsrättspolitiken. Problemet är att så inte har varit
fallet på många år och inget lär ändras med det nya regleringsbrevet. Domarna
som urholkat assistansreformen gäller nämligen fortfarande och därmed även FK-s
tillämpningar.
Jag tycker också det är ganska
anmärkningsvärt att socialminister Lena Hallengren inte anser sig ha
"tillräcklig kunskap" om orsakerna till att allt fler förlorar
assistansersättningen. Positivt är att socialministern ändå verkar förstå att det är ett
allvarligt problem att så många förlorar rätten till ett självbestämt liv.
Jämfört med regleringsbrevet för 2019 finns också en ändring:
Försäkringskassan har alltså fått ett förtydligat krav på att återrapportera vidtagna åtgärder för att motverka bidragsbrott. Jag tolkar detta som att FK kommer lägga mer resurser på att avslöja eventuellt fusk och kriminalitet. Kriminalitet och det som löst definierat kallas fusk ska givetvis bort men jag vidhåller bestämt att det inte finns några bevis alls på att kriminaliteten och "fusket" är så omfattande som det hävdas i både statliga rapporter och kritiska ledare artiklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar