När jag pluggade
handikappvetenskap vid Högskolan i Jönköping på tidigt 90-tal berättade vår
kursledare följande:
”Det var en gång ett hem för funktionsnedsatta
barn som var lämnade och bortglömda. Denna institution fanns ute i Europa.
Barnen bodde i en stor sal med järnsängar mitt emot varandra. De var apatiska
och utan språk. Några gånger i veckan kom en äldre kvinna och städade salen.
Hon började alltid att städa till vänster. När hon kom till slutet av salen
satte hon sig ner på en av barnens sängar, för att vila ryggen innan hon
fortsatte sitt arbete. Staten gjorde en årlig kontroll över att allt stod rätt
till på barnhemmet. Men det staten inte kunde begripa, var att barnen i slutet
av salen hade utvecklat ett språk. De kommunicerade genom några ord, jollrade
eller nynnade på en sång.”¨
När den äldre kvinnan satte
sig ner för att vila sin rygg pratade hon med barnen och sjöng för dem.” Den
här berättelsen har satt ett djupt intryck i mitt huvud, om människors olika livsvillkor i samhället.
Anstaltsvården är inte så långt borta i svensk historia. En historia som vi till
varje pris vill förtränga och som vi skulle behöva hålla levande i samhället.
Humanistiskt perspektiv
Jag började arbeta som handläggare för LSS hösten 1993. Anledningen till denna lag var insikten om
att personer med omfattande funktionshinder hade sämre levnadsvillkor än de
flesta andra och sämre möjligheter att bestämma över sina egna liv. Det kom in
nya begrepp såsom ”stöd och service” allt för ett mer jämlikt tänk och begreppen
vård och omsorg skulle fasas ut.
Jag och företrädare från försäkringskassan
och kommunens hemtjänst gjorde hembesök. En uppsökande verksamhet. Personer som
enligt lagens intentioner kunde tillhöra personkrets 3. Allt för
att kartläggningen skulle vara klar till januari-94. Vi som LSS-handläggare skulle sätta den
enskilde i centrum. Om vi var tveksam skulle vi tänka oss in i personens livssituation, hur
vi skulle vilja ha det. Allt för att uppnå ”goda levnadsvillkor” Ett
humanistiskt tänk. Där politikerna var överens om att LSS inte hade en
prislapp. LSS skulle också ersätta lagen om särskilda omsorger för
personer med utvecklingsstörning. För nu skulle alla bli fullvärdiga kommunmedborgare.
Kommunaliseringen av omsorgerna skedde i januari- 96. En skatteväxling mellan
dåvarande landsting och kommun.
Lyxlag?
Det fanns konstiga
värderingar ifrån äldreomsorgspersonal. Jag satt med i en kommunal
ledningsgrupp med chefer från äldreomsorgen och jag representerade dåvarande
handikappomsorg. Där kom det ofta upp att LSS var en lyxlag och att det var en
orättvisa mot de äldre. Till mitt försvar körde jag med följande: Att Pelle på
25 år ska ha rätt verktyg för att titta in i framrutan. Beda på 90 år behöver
kanske ha hjälp med att titta in i backspegeln(minnas).
Bidrog lagen till en falsk trygghet?
De flesta trodde att
lagen skulle möjliggöra bättre levnadsvillkor för människor med olika
livsvillkor i samhället. Tanken var god med en särlagstiftning men risken stor
att man vaggades in i en falsk trygghet. Med lagen stannade allt
reformarbete. Och inga nya visioner finns i sikte. Då ska vi också komma
ihåg att många personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till LSS. Flertalet
har kastats ut i från lagen. I nuläget är det oroväckande när kompetensen
brister över olika funktionsnedsättningar i samhället.
Alltjämt förnedring!
Brist på kompetens, kostnadsperspektiv och människosyn hänger ihop.
När kompetensen urholkas
tar nya värderingar plats i samhället. Det kanske är gamla värderingar som
dammas av. Nu har vi klistrat prislappar på vissa människor. Vi ställer grupper
mot varandra. Assistans och sjukersättning mot en humanare flyktingpolitik. Vi
brister i människosyn. Det som var goda levnadsvillkor 1994 är möjligen skäliga
levnadsvillkor idag. Det har fått allvarliga och negativa konsekvenser för de personer
som tidigare hade stöd enligt omsorgslagen. Där tror jag att de som företräder
personer med utvecklingsstörning, idag ifrågasätter kommunaliseringen. Jag
bedömer att dessa personer hade ett starkare rättighetsperspektiv under landstingets
ansvar och lagen om särskilda omsorger.
Jag blev riktigt
mörkrädd när Socialstyrelsen 2019 släppte sin skämslista över
kommuner som struntade i statsbidraget som var riktat till
habiliteringsersättning vid dagliga verksamheter enligt LSS. Total brist på människosyn!
När har kommuner missat ett statsbidrag?
Personer som inte kan få
eller ta ett arbete och uppbär sjuk/aktivitetsersättning är fångad i fattigdom.
Ersättningen har inte följt kostnadsutvecklingen i samhället.
Nu börjar regioner tidigare
landsting ta ut avgifter för hjälpmedel, en abonnemangsavgift. Hjälpmedel som
personer med funktionsnedsättningar behöver i ett helt liv.
En lag i förfall
Vi har en lag som åker
in och ut i våra domstolar. En lag som är insnärjd i juridiken. Det som var
rätt igår är fel idag. Där människors framtid avgörs och raseras eller vid
omprövningar av beslut behöver vara livrädda för att få sina rättigheter
reducerade.
Med facit i hand, har
Sverige motsvarande en generation och LSS-lagens livslängd, förlorat
kompetensen över människors olika livsvillkor i samhället. Med stöd av
juridiken genomfördes dolda besparingar på personer med funktionsnedsättning.
Som fick förödande konsekvenser och som ingen kunde förutse i ett demokratiskt
land. Nu vill våra folkvalda politiker kunna sova gott på kudden. Vad gör man
då? Brandkårsutryckningar för att lappa och laga lagen.
Sverige skrev under FN:s
konvention för över tio år sedan om rättigheter för personer med
funktionsnedsättning. Konventionen används inte av myndigheter och domstolar
för att tolka rättigheter. En konvention som inte hålls levande varken på
lokal, regional eller nationell nivå. När det inte finns en engagerad
drivkraft vet vi alla vad det blir, en skrivbordsprodukt.
Står vi
upp för människors lika värde?¨
När vi inte respektera människors olika livsvillkor i samhället är mitt
svar nej.
I ett
demokratiskt samhälle lever människor tillsammans med förståelse för varandras
livsvillkor. Där måste det humanistiska tänket genomsyra samhällets
värderingar. När Sverige gick ifrån ett humanistiskt tänk till ett
kostnadsperspektiv fick det förödande konsekvenser. Mänskligt lidande finns det
ingen prislapp på.
Har man inte makten över sitt liv, har man ingen framtidstro. Får man in rättighetsperspektivet enligt funktionsrättskonventionen blir maktbalansen jämnare.
Har man inte makten över sitt liv, har man ingen framtidstro. Får man in rättighetsperspektivet enligt funktionsrättskonventionen blir maktbalansen jämnare.
Samhället behöver tänka om.
Står vi upp för människors
lika värde så har vi förståelse för varandras
livsvillkor. Då behöver vi inte ge frihet till behövande.
Rättighetsperspektivet gör människor till rättighetsbärare.
Funktionsrättspolitiken
behöver utvecklas och reformeras!
Nu är
det hög tid att damma av FN:s konvention om rättigheter för personer med
funktionsnedsättning och göra funktionsrättskonventionen till lag!
I huvudet på en före detta LSS-handläggare/ Yvonne
Malmgren
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar