Alla
som aktivt jobbar för att försvara rätten till personlig assistans känner till
artikel 19 i Funktionsrättskonventionen. De allmänna kommentarerna till de
olika artiklarna i konventionen är inte lika kända men är oerhört viktiga då de
innehåller viktiga förtydliganden. I kommentarerna till artikel 19 beskrivs
bland annat kriterierna för vad som är personlig assistans, att alla delmoment
måste ingå i behovsbedömningen och vad som kännetecknar institutioner eller
institutionsliknande förhållanden. Tillämpningen av assistansreformen har
skärmat sig mycket långt från FN-s kriterier med allt mer institutionsliknande
tankegångar i myndighetsutövningen.
Funktionsrättskonventionen artikel 19 handlar om
rätten till ett självständigt liv, personlig assistans och Full delaktighet i
samhället. De allmänna kommentarerna till i artikel 19 (engelsk beteckning General comment on living independently and being
included in the community) beskriver noggrant vad som krävs för att artikel
19 ska förverkligas. I dag är tyvärr tillämpningen av LSS olika insatser mycket
långt från att uppfylla artikel 19 och allra tydligast tycker jag det är i
tillämpningen av assistansreformen.
Hur illa är situationen i Sverige idag? För att få en rättvis bild måste vi utgå ifrån
hur FN definierar självständigt liv i de allmänna kommentarerna. Ett
självständigt liv enligt FN handlar enkelt uttryckt om att ha fullt
självbestämmande över alla aspekter i vardagen. Rätten till ett
självständigt liv är en mänsklig rättighet eftersom det omfattar hela
mänskligheten. För att förverkliga ett självständigt liv ska vi ha rätt till
personlig assistans. FN slår också fast att enbart personlig assistans inte räcker
för att förverkliga ett självständigt liv. Det krävs också att samhället görs
tillgängligt i alla avseenden, att vi har åtminstone hyfsad ekonomisk standard
med mera.
Ingen ska
heller nekas rätten till ett självständigt liv p.g.a. diagnos, hjälpbehovets
omfattning med mera. I de allmänna kommentarerna framgår t.ex. på sid 6 att personer
med utvecklingsstörning (använder den benämning FUB använder) är särskilt utsatta.
Runt om i världen anses det vara en självklarhet att berörda personer hänvisas
till institutioner utan möjligheter till självständigt liv. FN slår tydligt
fast att denna syn på personer med utvecklingsstörningar är oförenliga med
artikel 19. Kriterierna för vad som krävs för att insatsen ska kallas personlig
assistans fastställer FN på sid 5 i de allmänna kommentarerna. På sid 2-3
räknas också en lång rad exempel på vad som kännetecknar institutioner eller
åtminstone institutionsliknande miljöer. Ett av dessa kriterier är ett tydligt
ovanifrån/vi vet vad som är bäst för dig perspektiv.
FN betonar alltså starkt att ett självständigt liv
inte handlar om vård, välgörenhet eller att vissa grupper ska exkluderas p.g.a.
fel diagnos eller att hen ”kostar för mycket”. Det som räknas är de faktiska
behoven av hjälp och stöd för att förverkliga ett självständigt liv. Trots att Funktionsrättskonventionen
är ratificerad i Sverige sedan ett decennium ser vi alltmer fokus på diagnoser
istället för faktiska behov. Gång på gång ifrågasätts vad som är goda
levnadsvillkor, vad assistansen ska få användas till, vem vi ska få anställa
som personliga assistenter o s v. Allt detta är helt oförenligt med hur FN
definierar vad personlig assistans är. Här är också viktigt och påpeka att enligt FN-s
definition på institutioner uppstår institutionsliknande förhållanden så fort
kriterierna för ett självständigt liv inte uppfylls. Även personlig assistans som inte uppfyller kriterierna på sid 5 i de
allmänna kommentarerna innebär att berörda personer hamnar i en
institutionsliknande miljö.
Alla dessa
ifrågasättande och märkliga tillämpningar sker trots att FN-s kriterier för vad
som är ett självständigt liv är allt annat än luddiga. Hela tankesättet från
staten och kommunerna hur vi har rätt att leva har alltmer antagit ett
”ovanifrån/vi vet vad som är bäst perspektiv”, d v s samma synsätt som dominerade före
LSS tid och som är oförenligt med rätten till ett självständigt liv och
personlig assistans enligt FN.
Hur ovanifrån perspektivet idag kan gestalta sig visar
sig tydligt när vi läser om Jonas Frankssons livssituation när hemkommunen nu
vill införa mycket starka begränsningar i Jonas möjligheter att leva ett
självständigt liv. I korta drag handlar det om att kommunen vill skära ner
antalet beviljade timmar med ca 50 % och endast bevilja symboliska en
timme/vecka för att Jonas ska kunna sköta sitt jobb för STIL. Kommunen vill
också bestämma vilket färdsätt som ska användas vid arbetsresor. Ovanför/ vi
vet som är bäst för dig perspektivet är mycket tydligt.
Det Jonas hemkommun ägnar sig åt har
ingenting att göra med artikel 19 och de allmänna kommentarerna. Kriterierna
för personlig assistans är inte ens i närheten av att uppfyllas om kommunens
beslut förverkligas.
Det finns troligen tusentals liknande fall runt om i
landet som inte uppmärksammas, alla har det gemensamt att de som bedömer
hjälp/servicebehoven (gäller både Försäkringskassan och de flesta kommunerna) inte är det minsta intresserade av de
verkliga behoven utan istället ger sig tolkningsföreträde vad som är goda
levnadsvillkor där riktlinjerna i praktiken handlar om skäliga levnadsvillkor
som i Socialtjänstlagen, inte goda levnadsvillkor enligt LSS. Resultatet för de
som drabbas är institutionsliknande livssituationer – allt enligt FN-s egna
definitioner.
Frågan som tyvärr måste ställas är följande. Om vi
utgår från FN-s kriterier för vad som är personlig assistans och jämför med
kriterierna idag för att bli beviljad statlig assistansersättning och
behovsbedömningarna – har en enda person idag personlig assistans så som
insatsen och rätten till den definieras av FN? Ser vi till själva
behovsbedömningen blir mitt svar nej. Bland annat därför att FN är mycket
tydlig med att hela hjälpbehovet ska bedömas. Det finns vidare inte
utrymme för åldersbegränsningar, ”integritetsnära hjälpbehov” eller
avgränsningar att vissa kategorier med funktionsvariationer inte har rätt till
ett självständigt liv med hjälp av personlig assistans.
I en uppdaterad LSS lag måste det mycket tydligt
framgå att hela hjälpbehoven ska bedömas, 65 årsgränsen för att kunna bli
beviljad assistansersättning stryks och personer med alla kategorier av funktionsvariationer
(fysiska, psykiska, intellektuella) har rätt till insatsen personlig assistans.
Det betyder också att den nuvarande personkretsindelningen (LSS § 1) måste
ändras där två av tre personkretsar är baserad på diagnoser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar