Vi befinner oss egentligen på samma punkt nu som julen
2017. Vi som är beviljade statlig PA är genom stoppet på tvåårsomprövningar men
situationen är fortfarande lika desperat för de som antingen förlorat hjälpen
från FK, inte får hjälp/eller otillräcklig hjälp från hemkommunen eller får
avslag vid nyansökningar. Systemet är i nästan
stängt, 8 av 10 nyansökningar ger avslag från FK och tusentals personer
beviljade PA är livrädda för Försäkringskassan. Emellertid angrips reformen
även på andra sätt, t.ex. genom den usla höjningen av schablonen som gör det
allt svårare att rekrytera och behålla våra personliga assistenter. På lokal
nivå fortsätter det att vara ett lotteri hur mycket hjälp vi får från
hemkommunen. Det gäller både de som söker personlig assistans och de som söker
andra LSS insatser och någon ljusning är inte i sikte.
Jag har tidigare skrivit ett blogginlägg om varför
Liberalerna har blivit så passiva i assistansfrågan. Ska inte gå djupare in på
det här utan ska istället koncentrera mig på vad 73 punktsuppgörelsen faktiskt
säger om assistansen och LSS.
Efter många turer kunde Stefan Löfven göra comeback
som statsminister i januari. Socialdemokraterna regerar vidare ihop med
Miljöpartiet och ett budgetsamarbete med Liberalerna och Centern. Den kvartett
(jag räknar in L och C) som styr Moder Svea nu kom överens om ett 73
punktsprogram som ska genomföras fram till nästa riksdagsval 2022 (vi bortser
här från möjligheten att samarbetet spricker och det blir extraval).
Återupprättandet av assistansreformen finns i punkt 64. Fast – säger punkten
verkligen att assistansreformen ska återupprättas enligt intentionerna? Låt oss
titta lite närmare på det? Ordagrant står det följande i punkt 64:
7
Säkerställ att den personliga assistansen och assistansersättningen
präglas av hög kvalitet och rättssäkerhet. Alla som har rätt till stöd ska få
det. Rätt till assistans för egenvård, inklusive andning och sondmatning, ska
återställas (Förslag kommer i den sittande utredningen). Rätten till assistans
för behov av tillsyn ska stärkas. Definitionen av normalt föräldraansvar ska
smalnas av. Tillsätt en ny assistansutredning för att säkra detta. (Utredning
2019. Ny lagstiftning från 2021). Utred också frågan om huvudmannaskapet för
den personliga assistansen. (Utredning 2021. Eventuell ny lagstiftning under
nästa mandatperiod.)
Bengt Eliasson, Liberalernas talesperson säger att
punkten innebär att assistansreformen ska återupprättas enligt intentionerna.
Tittar vi närmare på vad som faktiskt ordagrant står i punkten finns det
faktiskt ingenting om att intentionerna ska återupprättas. Bara flummigt alla
som behöver assistans ska få det, god rättssäkerhet och nya utredningar. Där
finns inget konkret om att göra domarna i HFD betydelselösa.
Utrymmet för tolkning blir därmed mycket stort och det
märks i regeringens agerande under 2019. Visserligen bedömer jag att Lena Hallengren
har en mycket positivare syn på personlig assistans än Åsa Regnér men någon
eldsjäl är hon knappast vilket skulle behövas för vår del. Och framförallt –
även om Lena Hallengren vill väl så är det andra krafter som verkligen styr
regeringens politik, nämligen finansdepartementet. Och där finns ingen som
helst vilja att återgå till grundintentionerna. Tvärtom, kostnad/utgifterna är
för höga, punkt. Därför blir också
regeringen tolkning av punkt 64 mycket strikt.
När det gäller besked om andra LSS insatser är det
ännu magrare med konkreta nyheter, övriga insatser som berör ungefär 75 % av
alla som är beviljade hjälp enligt LSS berörs inte alls! Förfallet med de andra
åtta insatserna (bortsett Råd och stöd) som är kommunernas ansvar kan därmed
pågå ganska ostört, åtminstone vad gäller intresse från statsmakten. Media,
både Uppdrag granskning och lokal media har uppmärksammat fall med förfärliga
missförhållanden i gruppboenden. I FUB-s ledning fortsätter ordföranden Harald
Strand sin kamp för att hela LSS ska fungera.
Jag har alltid sagt att ska vi få en assistansreform
som fungerar långsiktigt krävs en blocköverskridande överenskommelse som har
stöd av både Socialdemokraterna och Moderaterna. Hur ser det då ut hos
Moderaterna och Kristdemokraterna? KD vet vi alla har varit mycket aktiva men
hos Moderaterna ser inte jag i alla fall någon genuin vilja att ställa allt
till rätta igen. Och här hittar vi den viktigaste orsaken till att det händer
så lite. De viktigaste, s.k. statsbärande partierna har inget seriöst intresse
att återgå till hur läget såg ut innan Försäkringskassan började använda
begreppet ”integritetsnära hjälpbehov”. Därför
kommer det inte hända någonting radikalt bättre så länga dessa partier inte
agerar. Därför är situationen fortfarande desperat för tusentals personer
trots att vi har en rättighetslag på papperet.
* Vad skulle hända om Liberalerna och Centern lämnar
samarbetet, vad skulle det betyda för oss? Regeringen faller och det blir extraval
under förutsättning att Liberalerna inte byter åsikt att stödja en Moderatledd
regering som behöver stöd från främlingsfientliga SD. Några glasklara besked har vi inte från den
nya partiledaren Nyamko Sabuni. Annie Lööfs Centerparti? Där är jag relativt
säker på att Centern inte sätter sig i en regering som är beroende av stöd från
SD även efter ett extraval. Vänsterpartiet? Jag kan inte se framför mig något
annat än att Jonas Sjöstedt kommer att stödja Stefan Löfven. Att Vänsterpartiet
ens passivt skulle stödja en Moderat ledd regering finns inte på kartan.
Hur skulle
riksdagens mandat fördelas efter ett extraval? Troligen skulle det inte bli
några stora förändringar. Socialdemokraterna skulle fortfarande vara största
parti, möjligen går SD förbi M och blir näst största parti. Vi kan med så gott
som 100 % säkerhet säga att vare sig det traditionella vänster eller
högerblocket (bortser här från SD) skulle vara i närheten av egen majoritet. Om
Stefan Löfven kommer att kunna behålla regeringsmakten kommer sannolikt att
avgöras hur Liberalerna förhåller sig till SD förutsatt att L inte hamnar under
riksdagsspärren. Jag tror ändå att det, trots allt är osannolikt att L trillar
ur Riksdagen.
En eventuell ny högerregering efter extraval kommer
att ledas av Ulf Kristersson och för vår del tror jag inte på någon kursändring,
M visar som sagt ingen uppriktig vilja och hur mycket Kristdemokraterna säger
sig värna assistansreformen kommer KD vara beroende av att få med sig Ulf
Kristerssons parti. Och Moderaterna är traditionellt mycket mer intresserade av
skattesänkningar och företagens villkor än offensiv funktionsrättspolitik.
När det gäller assistansreformen är det därför högst
sannolikt att nuvarande status Quo består oavsett vem som styr landet. Vår
chans är att med massivt opinionsarbete tvinga S och M att ta ställning. Det
går, det är jag övertygad om Jag tror också det hade gynnat
funktionsrättsrörelsen om vi samtidigt deklarerat att vård, skola och
äldreomsorg är lika viktiga som assistansreformen och LSS. Då blir det mycket
svårare för regeringen, vem som än styr landet att spela ut de olika intressena
mot varandra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar