Det är absurt att regeringen fortsätter att
bereda ett förslag som bara fokuserar på andning och sondmatning
Jonas Franksson, ordförande STIL.
Nyligen
meddelade regeringen att den tänker införa en lagändring där hjälp med andning
blir ett grundläggande behov där de grundläggande behoven ska bedömas som en
helhet, alltså inte enbart de s.k. .”integritetsnära delarna”. Sondmatning
kommer inte att vara ett grundläggande behov efter denna lagändring. Istället
förbereder regeringen ytterligare en lagändring där både andning och sondmatning
ska bedömas som helhet.
Går
förslaget om andning igenom i Riksdagen sker Lagändringen så fall 1 november.
En lagändring där hela hjälpbehovet i både andning och sondmatning dröjer
längre än så, det finns ju inte ens ett färdigt lagförslag än.
Tyvärr
får jag konstatera att regeringen fortfarande inte visar verklig vilja att
återupprätta intentionerna i vare sig assistansreformen. Ansvaret lägger jag
emellertid fortfarande i första hand på finansdepartementet, inte Lena
Hallengrens socialdepartement. Lena Hallengren tror jag faktiskt vill väl men
är bakbunden av det mäktiga finansdepartementet som styrs av finansminister
Magdalena Andersson.
Mitt intryck är att regeringen “prövar sig fram”. Så små förändringar
som möjligt för att se hur vi reagerar. Någon
genuin intention att verkligen återupprätta lagens intentioner ser jag inte
röken av. I så fall hade den redan meddelat att Gunilla Malmborgs skapelse
tillhör historien och att samtliga grundläggande behov ska bedömas som en
helhet. D v s det förhatliga, verklighetsfrånvända och förnedrande begreppet
integritetsnära hjälpbehov ska avskaffas för alla. Så har inte skett och jag
ser inga tecken på att ett sådant besked är nära förestående. Från vår sida
gäller det att aldrig backa på kravet att begreppet integritetsnära hjälpbehov
ska avskaffas för gott.
Under tiden får vi nöja
oss med att det åtminstone inte kommer krav på drakoniska besparingar från
regeringen längre. De besked som nu kommer går i rätt riktning men det är
långt, långt ifrån tillräckligt. I samband med årets STIL dagar var ändå min
kompis och STIL-s nyvalde ordförande Jonas Franksson ganska optimistisk. Jonas
tycker att vi håller på att vända på den sten som rullat åt fel håll allt för
länge även om det går sakta. Bara det faktum att regeringen nu talar om att
grundläggande behov ska bedömas som en helhet för vissa är ett viktigt steg i rätt
riktning tycker Jonas Franksson.
* Varför finns begreppet grundläggande
behov överhuvudtaget? Många känner troligen INTE TILL att begreppet
grundläggande behov saknades i såväl LSS och LASS propositionen 1993 och den
ursprungliga lagstiftningen. Så här står det i propositionen 1993 sid 2) till
den ursprungliga LSS lagen:
I propositionen
föreslås att personer som inte fyllt 65 år och som bor i eget boende,
servicehus eller hos familj eller anhörig skall kunna erhålla en ny statlig
ersättning, s.k. assistansersättning. Assistansersättning är avsedd att täcka
kostnader för personlig assistans och skall enligt förslaget kunna lämnas till
personer som har behov av personlig assistans för sin dagliga livsföring under
i genomsnitt mer än 20 timmar per vecka Uppgiften att handlägga frågor om
assistansersättning föreslås åvila de allmänna försäkringskassorna. I
propositionen läggs förslag om en särskild lag om assistansersättning.
Observera här att propositionen talar om
hjälpbehov, inte grundläggande behov.
Svaret varför begreppet grundläggande
behov finns är att de infördes 1996 efter att funktionsrättsrörelsen lyckats
stoppa en rad förslag som hade demolerat den unga reformen. Det handlade bland
annat om kommunalisering och ingen personlig assistans för barn. Det är således
inte "skrivet i stjärnorna" på något sätt att begreppet ska finnas
överhuvudtaget.
Tittar vi vidare i CRPD artikel 19 står ingenting om grundläggande behov
och än mindre om "integritetsnära hjälpbehov". Borrar vi ännu djupare
och tittar på de allmänna kommentarerna till artikel 19 finns fortfarande
ingenting om "basic need for help" eller liknande formulering. Med stöd av LSS propositionen, artikel 19
och de allmänna kommentarerna anser jag att det finns mycket starka skäl och
ifrågasätta att begreppet grundläggande behov överhuvudtaget existerar i
lagstiftningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar