I söndags
var det val till EU-parlamentet. Levnadsvillkoren för personer med omfattande
funktionsvariationer blir allt sämre i Europa, samtidigt blir de högerextrema
krafterna allt starkare. Är Sverige fortfarande ett föregångsland i EU? Är EU:s
sociala pelare bra eller dålig för oss? Utgångspunkten för vad som ska räknas
som personlig assistans måste vara de kriterier som FN formulerat.
26 maj var det val till EU-parlamentet, ett val
som inte brukar engagera svenska folket så mycket. Själv tycker jag det fanns
två tunga skäl till att rösta:
1.
De
högerextrema krafterna blir allt starkare i Europa vilket alltid är dåliga
nyheter för minoriteter och demokratin.
2.
Våra
rättigheter till självbestämmande ifrågasätts allt mer över hela Europa och nya
institutioner byggs upp.
Inför valet hade Assistanskoll ställt ett antal
frågor till riksdagspartierna hur de ser på frågor som rör våra rättigheter.
Den första frågan löd:
Uppfattar
du Sverige som ett föregångsland med lagstiftningen i LSS, där personlig
assistans ingår? Om ja på vilket sätt?
Svaret varierade men de flesta partierna var
överens om att Sverige fortfarande är ett föregångsland med rättighetslagen
LSS. Själv säger jag både ja och nej. Vi är fortfarande ett föregångsland eftersom
vi på papperet har en rättighetslag med höga ambitioner. Vissa brister finns, främst 65 årsgränsen för att kunna beviljas
personlig assistans. Trots alla försämringar hos oss är det ändå mycket,
mycket sämre i flertalet EU-länder.
Vi är däremot inget föregångsland när det
gäller att förvalta rättighetslagstiftningen LSS eller att respektera den mest
grundläggande principen i Konventionen
om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar (CRPD).
Principen säger att uppnådda rättigheter
inte får försämras. Konventionen ratificerades av Sveriges riksdag 2008 och alla lagar som antas ska följa och tillämpa
konventionens artiklar. Alla försämringar vi bevittnat i insatsen personlig
assistans och andra LSS insatser menar jag är helt oförenligt med principen om
att uppnådde rättigheter inte får försämras.
Utvecklingen i Sverige är en del av en mycket
negativ trend i Europa där våra rättigheter till full delaktighet i samhället
och ett självbestämt liv ifrågasätts allt mer. Resultatet blir nedskärningar
och sänkt levnadsstandard. I samband med den Europeiska Independent Living
rörelsens dag 5 maj anordnade STIL ett seminarium i Jönköping där Kapka Panayotova, ordförande för ENIL
(paraplyorganisationen för Independent Living rörelsen i Europa) berättade om
läget på kontinenten. Situationen är allvarlig, på en del håll i Östeuropa
fullständigt katastrofal med fruktansvärda missförhållanden i bland annat Nord
Makedonien (inte medlem i EU än). Mycket allvarligt är också att pengar från
EU:s fonder slussas ut till medlemsländer i Östeuropa som sedan används till
att bygga institutioner med varierande storlek.
Europeiska
pelaren för sociala rättigheter i EU handlar om att alla invånare i EU-s
medlemsländer ska åtnjuta grundläggande sociala rättigheter. Grundtanken tycker
jag är god då sociala rättigheter i många EU-länder är kraftigt underutvecklade
jämfört med Sverige. Men är detta bra för funktionsrättsrörelsen och vår rätt
till ett självbestämt liv? Funktionsrättsfrågor får inget större utrymme och
formuleras så här:
Personer med funktionsnedsättning har rätt till inkomststöd
som säkerställer ett värdigt liv, tjänster som hjälper dem att delta på
arbetsmarknaden och i samhället samt en arbetsmiljö som är anpassad till deras
behov.
Ekonomi och sysselsättning är
givetvis mycket viktiga frågor men som synes inget konkret om personlig
assistans mer än en diffus skrivning om tjänster för att delta på
arbetsmarknaden och i samhället. Det sägs inte heller tydligt att
Funktionsrättskonventionens artiklar ska följas trots att EU antagit den. Själv känner jag oro att den sociala
pelaren ska användas av bakåtsträvande krafter i Sverige som ett motiv för att
sänka ambitionerna på hemmaplan. Här
måste det vara glasklart att EU inte på något sätt får lägga sig i de lagar vi
har stiftat eller planerar att stifta med högre ambitioner än EU:s
grundläggande krav i den sociala pelaren.
Att rätten till personlig
assistans är inskriven i Funktionsrättskonventionen artikel 19 är välkänt hos
alla som kämpar för rätten till självbestämmande. Mindre känt hos de flesta är
troligen att FN även definierat ett antal kriterier för vad personlig assistans
är. Dessa kriterier beskrivs i det som kallas De
allmänna kommentarerna till Artikel 19 i Funktionsrättskonventionen.
·
Stödet
måste ges som ett kontantstöd utifrån individuella
behov.
·
Assistansanvändaren
ska ha rätt att välja anordnare eller
anordna assistansen själv. Vi ska ha kontroll över samtliga aspekter i den
personliga assistansen.
·
Grundprincipen
för en fungerande assistans i vardagen är att assistansanvändaren bestämmer av vem, när, vad och hur den personliga
assistansen ska utföras
·
Det
är vi själva eller ställföreträdare som rekryterar den personliga assistenterna
och leder arbetet (arbetsledare).
·
Även
om assistansanvändaren har svårt att uttrycka sin egen vilja och behöver
beslutsstöd ska denne alltid bli rådfrågad och få sina önskemål respekterade.
Assistansanvändaren ska inte ”köras över”.
Är inte
samtliga kriterier uppfyllda är det inte personlig assistans enligt FN:s
definition av personlig assistans.
När
vi jobbar för rätten till personlig assistans och självbestämmande är det FN:s
definitioner vi ska hänvisa till. Vi ska inte nöja oss med någon urvattnad
version som snickrats ihop hos regeringen, Försäkringskassan eller kommunerna.
I den kampen skulle det underlätta mycket om Funktionsrättskonventionen
blir svensk lag. Vi måste kräva att denna
konvention blir svensk lag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar