Ibland gör jag nedslag i vad som händer i övriga LSS
världen och nu är det dags för ett sådant. Som vice ordförande i Funktionsrätt
Jönköpings län har jag blivit styrelsens LSS expert vilket i den rollen innebär
att bevaka hela LSS.
Besparingar=försämringar är verkligen inget nytt när
det gäller personlig assistans och alla LSS insatser som kommunerna ansvarar
för men jag är riktigt bekymrad över att de kommunala insatserna + kommunalt
beviljad assistans kommande, låt oss säga fyra-fem åren står inför än mer
förödande besparingar.
När jag läser om alla underskott i kommunernas
budgetar och besparingarna i dess spår tänker jag genast på de som har kommunalt beviljad assistans och
FUB-s eviga kamp för bra gruppboenden, på blinda journalisten Katarina Hahr och
jag tänker även på reportagen från Uppdrag granskning i höstas där UG
avslöjade förfärliga missförhållanden i gruppboenden runt om i landet.
Verksamheter som är så oerhört långt ifrån LSS intentioner.
Att
det inte är LSS fel att allt fler kommuner går på knäna ekonomiskt vet vi alla men
det är obestridligt att välfärden i sin helhet står inför allt större
utmaningar, skolan, äldreomsorgen, sjukvården mm är lika viktiga
(många funkisar har dessutom mycket kontakt med sjukvården) Vad är då de
verkliga orsakerna till kommunernas ekonomiska problem? Det finns åtminstone
tre huvudorsaker:
1. Konjunkturen
är på väg neråt vilket gör att skatteintäkterna sjunker
2. Befolkningen
blir allt äldre vilket gör att utgifterna för äldreomsorgen ökar snabbt och
kommer att fortsätta göra det
3. Befolkningen
minskar i många kommuner, Dessa hamnar i en ond spiral med allt lägre
skatteintäkter samtidigt som utgifterna ökar.
Vad gäller konjunkturer går de upp och ner så har det
alltid varit. Punkt 2 och 3 handlar om strukturella problem som måste betecknas
som nationella problem där en långsiktig lösning måste ha högsta prioritet.
På papperet finns en rad mekanismer som ska skydda de
olika LSS insatserna från besparingar = försämringar:
· LSS
är en rättighetslag där behoven ska styra
· Gynnande besluts negativa rättskraft
– en
juridisk princip som säger att en stöd eller hjälpinsats inte får försämras om
det inte skett stora förändringar i hjälp/stödbehovet.
· Funktionsrättskonventionens
grundläggande princip om att uppnådda rättigheter inte får försämras.
· Flera
domar i Regeringsrätten som säger att dålig ekonomi hos kommunerna inte är ett
giltigt skäl för avslag. Så här står det i en dom i Regeringsrätten från 1993.
Den gäller fortfarande:
Regeringsrätten konstaterar att kommunens egna ekonomiska
förhållanden inte kan tillmätas någon betydelse i sammanhanget, eftersom den
enskilde har en lagstadgad rätt till bistånd.
När det gäller just insatsen gruppboende finns även
ett antal riktlinjer från Socialstyrelsen, bland annat att ett gruppboende inte
ska innehålla mer än 3-5 lägenheter, ett antal som i regel överskrids.
Med alla dessa skyddsmekanismer hur är det
möjligt att kommunerna kan dra åt svångremmen så mycket som skett? Svaret är
dels att kommunerna aldrig omfamnat rättighetslagen LSS. Kommunerna och
Försäkringskassan är mycket skickliga på att utnyttja kryphål i lagen. Gynnande
besluts negativa rättskraft har de t.ex rundat genom att tidsbegränsa besluten
och hänvisa till ”ny rättspraxis” vid omprövningar och
Funktionsrättskonventionen läggs ingen vikt vid. Dessutom handlar det om en
liten och resurssvag grupp som är lätt att attackera. Lägg därtill att
påföljderna för kommuner som inte sköter sig är minimala så har vi svaret
varför rättighetslagen LSS, även dekommunala insatserna inte fungerar enligt intentionerna längre.
Förra veckan intervjuade
Assistanskoll FUB-s företrädare Eva Borgström. Intervjun bekräftade definitivt
bilden att många gruppboende inte uppfyller intentionerna i LSS och att
utvecklingen går bakåt. I intervjun kunde vi läsa att det händer att yngre
personer i gruppboenden blandas ihop med äldre personer med eller utan
funktionsnedsättningar. Minst en kommun har vidare klumpat ihop tre boende till
i praktiken ett enda.
I Funktionsrättskonventionen
allmänna kommentarer artikel 19 kan vi läsa följande om boende sidan 6:
Young persons with disabilities should not be forced to
live in settings designed for elderly persons with disabilities and vice versa.
Översättning: Yngre personer med funktionsnedsättningar
ska inte tvingas bo i boende avsedda för äldre personer med funktionsnedsättningar
och vice versa.
Alltså uppenbara brott mot
artikel 19!
Med tanke på kommunernas i
många fall dåliga ekonomi. Vad kan vi förvänta oss i besparingsväg i olika LSS
verksamheter förutsatt att kommunerna fortsätter att agera som de gjort
hitills? (inget tyder på en ändring)
Anm: Nedan beskriver jag vad
jag tror är en sannolik generell utveckling - det kommer inte bli lika illa
överallt, i bästa fall besannas de inte alls.
Först att drabbas (såvida inte det skett
omfattande lagändringar vad gäller rätten till PA) tror jag blir de som har
kommunalt beviljad assistans (ca 5000 personer), många förlorar troligen PA
helt och hållet – stoppet för
tvåårsomprövningar omfattar inte kommunerna. Sen har vi de mycket större
grupperna som är beviljade insatserna gruppboende, ledsagning och daglig
verksamhet, sistnämnda insats berör ca 34 000 personer, gruppboende 26000
personer. Hur kommer besparingarna att se ut rent konkret? I ledsagningen
ungefär som med statlig assistansersättning – i praktiken sluter man nästan
systemet helt så att ytterst få kan få insatsen. I gruppboenden blir det en
kombination av fortsatt höga hyror, svårare att bli beviljad insatsen och allt
större verksamheter med underbemanning, d v s verksamheterna får alltmer prägel
av det vi såg i UG och är helt
oförenliga med artikel 19 i Funktionsrättskonventionen.
Egentligen hade jag tänkt att
ge diverse arga ledare skribenter en rejäl känga och avsaknaden av en seriös
debatt om hur fi fixar en välfärd för alla när befolkningen blir äldre, allt
fler jobb automatiseras os v men då blir
blogginlägget för långt.
* Min allmänna inställning
till gruppboende är okomplicerat. Den som vill och tycker det fungerar bättre
än personlig assistans ska få bo i ett gruppboende men ingen ska tvingas in i ett gruppboende mot sin vilja eller för den
delen tvingas ut ur ett gruppboende mot sin vilja heller när hemkommunen drar åt "svångremmen". Det bryter direkt
mot artikel 19 i funktionsrättskonventionen som säger att vi har rätt att välja
boendeform och inte tvingas in i ett boende mot vår vilja.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar