Senaste veckan har Tompa gjort en ”djupdykning i
Funktionsrättskonventionen artikel 19 och läst FN-s allmänna kommentarer till
konventionen. Mycket tung läsning då det tyvärr inte finns en svensk
översättning än. De allmänna kommentarerna är en förklaring vad som avses och
krävs från medlemsstaterna för att uppfylla i det här fallet artikel 19. Gör
här en sammanfattning om hur FN definierar ett självständigt liv och hur
världsorganisationen definierar institution – en fråga som kan vara ganska
känslig i vår interna debatt.¨
Artikel 19 handlar om rätten till ett självständigt
liv, rätten till personlig assistans och inkludering i samhället. Konventionen
innehåller politiska, sociala, ekonomiska och kulturella rättigheter.
I de allmänna
kommentarerna konstaterar FN (sid 1) att personer med funktionsnedsättningar i
hela världen och i alla tider diskriminerats och nekats möjligheten att leva
självständigt med kontroll över sina egna liv. Istället har vi hänvisats till
institutioner och i många fall ansetts inte vara förmögna att ”ta hand om oss
själva”, en inställning som drabbat personer med utvecklingsstörning hårt (sid
6).
FN slår fast att alla personer med funktionsnedsättningar, oavsett
hjälpbehovets omfattning, ålder, religion, könstillhörighet, etnicitet etc. har
rätt till ett självständigt liv. Det
handlar om mänskliga rättigheter och omfattar därför hela mänskligheten.
Att neka en enda person rätten till ett självständigt liv för att hen ”kostar
för mycket” eller har en särskild diagnos (fysisk eller intellektuell) är
oförenligt med artikel 19 (sid 6),
FN konstaterar också att fört att leva självständigt
krävs inte bara personlig assistans eller likvärdiga insatser, det krävs också att samhället i alla
avseenden görs tillgängligt för alla. På sidan 1-2 nämns ett antal problem
runt om i världen på vägen mot att förverkliga konventionens höga ambitioner.
Bland dessa finns bland annat (sid 1-2):
Utbredd fattigdom, social utslagning, avsaknad av
planer hos medlemsstater att avveckla institutioner, utbredda fördomar och
brist på tillgänglighet. Angående en eventuell kommunalisering av assistansen
(gud förbjuder…) på hemmaplan konstaterar FN att det runt om i världen finns
stora problem med att decentralisera beslut om nödvändiga insatser till lokal
nivå. Decentralisering leder till
ojämlikheter mellan olika kommuner med dess lokala myndigheter och ojämlika
möjligheter till ett självständigt liv vilket är oförenligt med artikel 19.
Här framgår också mycket tydligt att försämringar får
göras endast vid akuta ekonomiska problem och då måste regeringen i det berörda
landet mycket tydligt visa att
försämringarna endast är temporära och inte diskrimerande.
Definition
av ett självständigt liv (sid 4-5)
Med
självständigt liv avses rätten att ha fullt självbestämmande, fritt välja
bostadsform, inte tvingas in i boendeformer mot sin vilja och full delaktighet
i samhället.
Att bli hänvisad till att bara kunna välja en form
av boende är inte förenligt med artikel 19 heller. Med självbestämmande avses vidare rätten ha full kontroll över sina dagliga rutiner, rätten till personlig
assistans, utbildning, personliga relationer, hälsovård sexualitet och mycket
annat. Medlemsstaterna är skyldiga att vidta alla nödvändiga åtgärder för att
förverkliga detta. FN räknar här upp ett ganska stort antal exempel där
personerna inte har ett självständigt liv, här är de viktigaste (sid 5):
Man
måste dela assistans med andra, kan inte välja vem vi vill ha hjälp av,
avsaknad av kontroll över beslut som rör vardagslivet, saknar möjlighet att
göra egna aktiviteter utanför hemmet eller välja bostadsform var och med vem,
måste anpassa sig till rutiner vi inte själva väljer, ett tydligt ovanför/ vi
vet bäst vad ni behöver perspektiv från de som ger stöd.
Definitionen av personlig assistans finns också på
sidan fem. Följande kriterier måste vara uppfyllda för att hjälp/stödinsatsen
ska kallas personlig assistans:
· Stödet
ges som ett kontantstöd.
· Vi
väljer själva vem vi vill anlita som anordnare - ett privat eller kommunalt
monopol är därmed oförenligt med PA enligt artikel 19.
· Vi
väljer själva vem vi vill anställa som personliga assistenter och arbetsleder
dem.
· Beslutsstöd
till personer som har svårt att föra sin egen talan eller fatta beslut på egen
hand. Deras val måste respekteras och inte bli ”överkörda”
Det är också mycket tydligt att personlig assistans
inte handlar om vård eller hjälp för att enbart överleva eller välgörenhet. PA
är en rättighet är som ska
möjliggöra för oss att styra våra liv och möjliggöra full inkludering i
samhället (sid 7)
Definition
av vad som är en institution (sid 2-5)
I våra kretsar kan debatten om huruvida LSS insatsen
gruppboende - egentligen en av tre olika boendeformer i LSS, det finns även servicebostad
och särskild anpassad bostad + barnboende är institutioner eller inte? Här
koncentrerar jag mig i på vilka kriterier FN använder för att definiera vad en
institution är.¨
Anm.: Den LSS insats som ofta kallas barnboende heter
egentligen:
Boende i familjehem eller bostad med särskild service
för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet.
En del anser kanske att kraven för att inrättningar
ska kallas institutioner är mycket stora sjukhusliknande verksamheter med
dussintals eller t.om hundratals personer inkvarterade i inrättningar utan
någon som helst insyn från omvärlden. Enligt
FN-s kriterier är storleken helt oväsentligt, det är innehållet i verksamheten
som är helt avgörande. Ovan listade jag ett ganska stort antal kriterier som
FN anser kännetecknar institutioner. Enligt
världsorganisationen uppstår institutioner eller institutionsliknande
verksamheter när kriterierna för ett självständigt liv, helt eller delvis inte
uppfylls. Det gäller oavsett om flera hundra personer bor i inrättningen
eller endast ett litet fåtal (sid 5).
Observera att med FN-s kriterier hamnar även personer beviljade personlig assistans
i en institutionsliknande miljö om inte
ovan nämnda kriterier för vad som är personlig assistans uppfylls. Att
inskränka våra rätt att välja och arbetsleda assistenter, anordnare, inskränka
vad assistansen får användas till eller inte bevilja beslutsstöd om det är
nödvändigt är oförenligt med artikel 19 och är alltså tankegångar med klara institutionsliknande drag enligt FN.
Utan att överdriva kan vi snabbt konstatera att det
ställs mycket stora krav på ett gruppboende för att förverkliga artikel 19. I
nästa blogginlägg ska jag granska lite hur väl insatsen LSS insatsen gruppboende
generellt uppfyller kriterierna för ett
självständigt liv enligt de allmänna kommentarerna.
I de allmänna kommentarerna finns också ett stort
avsnitt som handlar om vad som är ett tillgängligt samhälle för förverkliga ett
självständigt liv och diverse olika inskränkningar i tillgängligheten som inte
är förenligt med ett självständigt liv enligt artikel 19. Det kommer jag att
återkomma till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar