Alternativen till personlig assistans är för flertalet
gruppboende, en av totalt fyra olika insatser som vi brukar kallas LSS boenden
(inkluderar här det som ofta benämns barnboenden). I föregående inlägg kunde vi
konstatera att det ställs mycket stora krav på ett gruppboende för att uppfylla
kraven i artikel 19 på vad som är ett självständigt liv. Innan vi tittar på hur
det fungerar idag så måste vi titta på hur lagstiftaren tänkte att det skulle
fungera. I LSS propositionen 1993 står det bland annat:
Bostadspolitikens inriktning är att alla skall ha
möjlighet till en bra bostad till en
rimlig kostnad. Ingen annan enskild faktor kan sägas ha så stor betydelse
för känslan av den egna identiteten som den egna bostaden. Det är i bostaden
man normalt tillgodoser sina mest elementära behov och bostaden är för de
flesta människor tillsammans med arbetet den plattform från vilken man skapar
relationer med andra människor och deltar i samhällslivet. Många personer med
omfattande funktionshinder tillbringar en stor del av sin dag i det egna
hemmet. Därför är bostaden många gånger ännu mer betydelsefull för personer med
funktionshinder än den är för icke funktionshindrade personer.
Jag anser att det finns behov av ett lagskydd för
att kunna tillförsäkra personer med omfattande funktionshinder tillgång till en
lämplig och individuellt anpassad bostad med service.
I samtliga former förutsätts att bostaden är personligt anpassad och att det i anslutning till boendet ordnas erforderligt personellt stöd och service. Den enskildes önskemål om bostadsform och behovet av stöd och service bör vägas samman i bedömningen av vilken bostadsform som skall tillhandahålla.
Källa FUB-s LSS skola
För mig är det uppenbart att Bengt Westerberg ville
skapa boendeformer som var så lika ”vanliga hem” som möjligt och att det var en
självklarhet att de boenden skulle ha full möjlighet att delta i
samhällsgemenskapen. Hur fungerar det då i verkligheten år 2019?
Följer man rapporteringen från FUB så är det ärligaste
svaret att kvalitén på verksamheterna varierar kraftigt. På en del håll har
berörda personerna ganska stort självbestämmande, Botkyrka kommun blev t.om
utsedd till årets LSS kommun av Föräldrakraft/ Heja Olika 2016 med motiveringen
att de följde LSS intentioner med stort medinflytande för personer som bor i
grupp eller servicebostäder. På en del ställen fungerar det dessvärre inte
alls.
På ett övergripande plan är emellertid utvecklingen
tydlig, insatsen gruppbostad skärmar sig allt mer från intentionerna i såväl
LSS intentioner som artikel 19. I höstas avslöjade SVT-s Uppdrag granskning
hemska missförhållanden i gruppboende runt om i landet. På de två senaste åren
hade IVO tagit emot ca 400 anmälningar om missförhållanden och om jag minns rätt
21 dödsfall. Hur stort är mörkertalet när det gäller missförhållanden? Inget
vet det men troligen är det mycket stort. De fall som UG visade är givetvis extremt
långt ifrån att uppfylla artikel 19 och om FN besiktigat verksamheterna hade
världsorganisationen troligen rekommenderat omedelbar stängning.
Likväl, det finns många exempel där de boenden och
anhöriga enligt FUB är nöjda med verksamheten, det är inte helt nattsvart som exemplet
Botkyrka visar. Det är emellertid tydligt att det finns mängder med boenden där
berörda personer:
· Har
minimalt eller inget inflytande av vem de ska få hjälp av.
· Måste
anpassa sig till rutiner de inte väljer själva
· Har
stora problem eller t.om ingen möjlighet att ägna sig åt privata aktiviteter
utanför bostaden.
· Inte
har några bostadsalternativ att välja ibland. Det har det t.om hänt att
personer tvångsförflyttats
Alla
gruppbostäder med ovan nämnda problem uppfyller inte artikel 19 definitioner av
ett självständigt liv.
Det finns även andra allvarliga problem. Genomgående
är att hyrorna är väldigt höga vilket leder till utbredd och strukturell
fattigdom. Även detta är oförenligt med artikel 19 som är mycket tydlig med att
de stater som undertecknat konventionen måste vidta kraftfulla åtgärder för att bekämpa den utbredda fattigdomen
bland funkisar. För några år sedan blev det en konflikt mellan FUB och
Kommunal som handlade om att Kommunal krävde att personalen skulle använda
sjukhuskläder. Nu minns jag inte hur bråket slutade men oavsett det. Personal
som vill använda sjukhuskläder i ett gruppboende sänder en tydlig signal,
nämligen:¨
Vi
sysslar med vård inte att möjliggöra ett självständigt liv
(detta är emot fundamentet i artikel 19). Ett vårdperspektiv innebär med automatik
att maktbalansen ändras till vårdgivarens fördel, vi får ett tydligt ovanför/”vi
vet vad som är bäst för er” perspektiv. Ett tydligt ovanför perspektiv är enligt de
allmänna kommentarerna ett av många kännetecken för institutioner.
När Assistanskoll för någon vecka sedan intervjuade
Eva Borgström från FUB bekräftades bilden att gruppbostäderna generellt
avlägsnar sig alltmer från intentionerna i LSS och kraven för ett självständigt
liv i artikel 19. Några exempel på det var att verksamheterna blir allt större
och att det förekommer att kommuner försöker dölja detta med att flera näraliggande
boenden redovisas som separata boenden men som i praktiken fungerar som ett
boenden med så mycket som 18 personer (rekommendationen säger att det ska vara
3-5 lägenheter i ett gruppboende). Det händer också att kommuner klumpar ihop
gruppboenden med äldreboende vilket är ett uppenbart brott mot artikel 19.
För att summera läget. Allt är inte enbart kompakt
mörker, många är uppenbart fortfarande nöjda både boende och anhöriga men utvecklingen
går snabbt åt helt fel håll med allt fler gruppboenden som är långt, långt
ifrån att uppfylla artikel 19. Vi hänvisar gärna till FN i olika sammanhang så
det gör jag självklart också. Jag tycker inte vi ska använda ordet institution
utan vidare men ska vi gå efter FN-s
egna kriterier för vad som är en institution enligt de allmänna kommentarerna
till artikel 19 (sid 2-3) så
måste omdömet bli att många gruppboenden idag har institutionsliknande
kännetecken.
Någon ljusning är knappast i sikte. Tvärtom är risken
mycket stor att förfallet kommer att fortsätta när man läser om hur dålig
ekonomi många kommuner har och hur många kommuner behandlar LSS (kommunernas
dåliga ekonomi är inte LSS fel) - gruppbostäderna ligger verkligen i farozonen
för drakoniska besparingar runt om i landet. Ju mer jag läser om hur dåligt många gruppboenden fungerar idag, om
kommunernas dåliga ekonomi, desto räddare blir jag för att själv tvingas flytta till
ett om assistansen dras in. Ett självständigt liv enligt artikel 19 är bara
att glömma, Det är mycket större sannolikhet att jag och tusentals medmänniskor
med varierande behov i så fall hamnar i något som mer liknar permanent
husarrest. D v s enligt FN en
institution i allting utom namnet på verksamheten.
I länken nedan kan ni läsa om ett nytt exempel på
fullständigt oacceptabla missförhållanden i gruppboende. Denna gång från Gnosjö
kommun i Småland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar