Nytt år och dags för nya blogginlägg. Först snabb
sammanfattning av 2017.
2017 var verkligen ett förfärligt år för
assistansreformen. Visst räknade man med ett tufft 2017 men för ett år sedan
räknade jag ändå inte med att assistansreformen, enligt intentionerna skulle
befinna sig på randen till kollaps 10 månader senare. Och för egen del fick jag
på allvar känna av konsekvenserna av besparingshysterin då jag var oerhört nära
att förlora statlig assistansersättning. Det var bara en enorm tur som räddade
mig.
Positivt från det gångna året är ändå att
funktionsrättsrörelsen verkligen mobiliserade när frihetsreformen var extremt
hotad. Positivt är också att alla arga ledarskribenter som är fixerade på
”fusk” och ”skenande kostnader” legat ganska lågt, det är de fruktansvärda
konsekvenserna av regeringens politik som hamnat i fokus i samhällsdebatten.
Därför känner jag ändå viss optimism nu. Förhoppningsvis nådde vi bottennivån
hösten 2017. Ingenting är emellertid säkert, 2018 blir ett oerhört viktigt år
för assistansreformens och hela LSS framtid.
Hur ser då de politiska förutsättningarna ut för att
återupprätta assistansreformen? Det kan mycket väl bli en blocköverskridande
regering efter riksdagsvalet. Nedanstående resonemang bygger emellertid
antingen på att S-MP regeringen sitter kvar eller att de fyra allianspartierna
återtar regeringsmakten.
Regeringen
och Vänsterpartiet
Vad jag tycker om regeringens politik vet alla vid det
här laget, det är den mest fientligt inställda regering vi haft sedan LSS blev
en rättighetslag. Däremot är min bedömning att den förda politiken har mycket
svagt stöd bland S politiker på lokal nivå. Det finns ju även ett
kongressbeslut som säger att socialdemokratin ska återupprätta LSS intentioner.
Av allt att döma har utvecklingen drivits på av ett mycket hårdfört
finansdepartement med Magdalena Andersson i spetsen som till varje pris vill
sänka notan för PA med slutmålet att kommunalisera assistansreformen. Den
destruktiva politiken har underlättats av en statsminister som uppenbart saknar
intresse för frågan och ett mycket svagt socialdepartement. Alla nämnda aktörer
i regeringen har uppenbart usel förståelse för vad personlig assistans handlar
om och vad som krävs för att den ska fungera.
Socialdemokratins regeringskollega Miljöpartiet hade
tidigare en bra inställning till assistansreformen men har i regeringsställning
lagt sig platt inför besparingskraven från finansdepartementet. Det är mycket
tydligt i debatten kring assistansreformen. En omläggning av deras politik är
helt beroende av hur socialdemokraterna agerar fram till valet.
Vänsterpartiet är starka kritiker av utvecklingen och
jag betraktar den som allierade. Visserligen backar de som troget stödparti
alltid upp regeringens budget (regeringens assistansbudget blir därmed även
deras). Själv tror jag emellertid att Magdalena Andersson varit ännu snålare
med höjningen av schablonen om hon inte varit beroende av Jonas Sjöstedt för
att få igenom budgeten. Vänsterpartiet är ju helt emot vinster i välfärden men
till skillnad från regeringen använder de inte vinster i privata bolag som
”ursäkt” för generella neddragningar. Vänsterpartiet kommer inte att överge
sitt stöd för assistansreformen.
Efter mycket hård kritik backade regeringen delvis.
Inget tyder emellertid på att regeringen har bytt fokus. De förslagna
förändringarna berör bara HFD domen 2017. Det är fortfarande inget
grundläggande behov att andas, få egenvård, att ta på/av ytterkläder. I
förslaget om lagändringar framgår också att tvåårsomprövningarna ska återupptas
”så snart det är möjligt” Och kanske allra viktigaste. Regeringen visar inta
tecken på att vilja skriva om direktiven till den stora LSS utredningen som ska
vara klar 2018. Och där är direktiven glasklara – PA är för dyrt, notan ska
sänkas och satsningar på andra LSS insatser ske genom besparingar i
assistansreformen.
Regeringen hade helt enkelt inget annat val än att
delvis backa. I september är det dags för riksdagsvalet. Det stora välfärdspartiet
kan helt enkelt inte att med minsta trovärdighet i behåll gå till riksdagsval
där senaste stora ”meriten” är att ha slaktat statlig assistansersättning. Det
hade varit öppet mål för Ulf Kristersson i debatterna mot Stefan Löfven. Eller
som Jonas Franksson formulerar det i en intervju med Assistanskoll:
Jag tror att
Magdalena Andersson hade en plan, att hon genom att betona fusket och
kriminaliteten skulle få debatten och allmänheten med sig. Men sen plötsligt
svänger allt om och då hamnade de i ett läge där det stora välfärdspartiet
skulle vara sämre än Moderaterna. Och det går ju inte, det är ju omöjligt.
Trots allt som skett sedan 2015 har ändå Socialdemokraterna en
nyckelroll om det äntligen ska skapas en politisk stabilitet kring vår
assistansreform och rättighetslag där intentionerna uppfylls. Återkommer strax
till det.
Alliansen
Liberalerna är sedan
Bengt Westerbergs tid varma anhängare av assistansreformen och talesperson
Bengt Eliasson har riktat hård kritik mot regeringen. Nu har även
Kristdemokraterna slutit upp bakom Liberalerna. Riksdagsdebatten för någon
månad sedan visade att även Centern börjar röra på sig. Dessa tre partier
betraktar jag vintern 2018 som allierade.
Det finns emellertid
problem för oss på allianssidan. Liberalerna släpper inte ambitionen att
återupprätta LSS, det är jag säker på men hur är det med KD? Emma Henriksson
har gått i spetsen hos KD men hon lämnar tyvärr riksdagen till hösten. Emmas
engagemang tycker jag känns riktigt genuint, har själv haft mycket mailkontakt
med Emma och även pratat med henne i telefon. Hur blir det med KD-s engagemang
när Emma lämnar? Förhoppningsvis påverkar det inte alls (positivt är att
Ebba-Busch Thor börjat engagera sig) men partiet har mycket allvarliga problem.
Som läget ser ut nu är det tveksamt om partiet kommer över fyra procentgränsen
i valet, de löper stor risk att åka ur riksdagen. Även Liberalerna har dåliga opinionssiffror
men där är jag ganska säker på att de klarar sig. Av tradition har Liberalerna
en stark kärna med trogna väljare.
Moderaterna slutligen är
som vanligt det största partiet i allianskvartetten. Partiets intresse för
assistansreformen har hittills varit svalt. Liksom Socialdemokraterna pratar M
gärna om kostnader och fusk. Lika fientliga som regeringen var de emellertid
inte när de ledde regeringen även om försämringarna inleddes redan då. Moderaterna
går till val med en ny partiledare med mera. Vinner alliansen valet blir Ulf
Kristersson ny statsminister och således den person som har det yttersta
ansvaret för LSS framtid. Vid en borgerlig valseger kommer med så gott som 100
% säkerhet den blytunga posten som finansmister att innehas av en moderat
politiker. Och här ligger problemet för Liberalerna, KD och Centern:
Även om ambitionerna med assistansen hos
alliansens mindre partier är höga är L, KD och C helt beroende av att få med sig Moderaterna. Vill inte
en moderat finansminister öppna på plånboken kvarstår besparingsdirektiven till
Försäkringskassan och det blir inga lagändringar i positiv riktning heller. Hur
mycket utrymme för satsningar på assistansreformen finns när planerade
skattesänkningar är genomförda? Vill Moderaterna öka sin trovärdighet hos
allmänheten inom välfärdsfrågor har S gett dem en gratis chans. Med regeringens
politik har Moderaterna och övriga allianspartier möjligheten att ifrågasätta
Socialdemokraternas trovärdighet som det stora välfärdspartiet för alla.
Moderata Samlingspartiet har därför precis som
Socialdemokraterna en nyckelroll vad gäller framtiden för assistansreformen och
LSS.
I bakgrunden finns också
Sverigedemokraterna. Ett parti som senaste tiden agerat relativt offensivt i
debatten. Samtidigt är SD ett parti som har grundvärderingar som står mycket
långt från funktionsrättsrörelsen. Samtidigt som talespersonen Carina Ståhl
Herrstedt talar sig varm för assistansen ställs olika grupper mot varandra,
deras inställning kan ändras snabbt. Hur en alliansregering kommer att förhålla sig till SD-s krav (och
därmed vilket inflytande de kommer få över regeringen) återstår att se –
beskeden hur en alliansregering ska förhålla sig till SD spretar åt olika håll.
Blocköverskridande överenskommelse med både S och
M är nödvändig
Summerar vi detta framgår
det att oavsett vem som regerar Sverige efter valet i höst är det allt annat än
en självklarhet att lagens intentioner återupprättas. Därför måste
assistansreformens framtid bli en valfråga. Och det måste vi själva se till att
det blir så.
Under många, många år,
nästan så länge som personlig assistans varit en del av rättighetslagen LSS har
assistansreformens tillvaro varit synnerligen instabil. Utredning, på utredning
har följt, nästan alltid med fokus på att spara pengar. 2009-2017 urholkades
reformen totalt utan att lagens målparagrafer, personkretsindelningen mm ens
ändrades. Det enda som långsiktigt kan trygga reformens framtid över lång
tid är en blocköverskridande överenskommelse med en rejält omarbetad LSS
lag (eller t.om en helt ny lag). Där är
de två största partierna Socialdemokraterna och Moderaterna nyckelaktörer. Båda
partierna måste stödja en sådan överenskommelse. Det betyder också att
funktionsrättsrörelsen måste övertyga både S och M.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar