Ska i två delar belysa vad Stig Svensson kommit fram
till i sin utredning om assistansmarknaden och kriminalitet.
Kritiken från funktionsrättsrörelsen var genast hård,
inte minst mot slutsatserna om kriminalitet och anhörigassistans. Det finns
ändå vissa slutsatser som är bra:
· Stig Svensson anser inte att det finns ett
starkt samband mellan privata företag och timutvecklingen vilket regeringen
ständigt hävdar.
· De privata anordnarna är inga
”vinstmaskiner”, tvärtom är vinstmarginalerna ganska låga.
· Utredningen ser problem i att ett fåtal
aktörer fått för stor del av marknaden vilket kan påverka vår valfrihet
negativt.
· Privata företag har en självklar plats i
utbudet av anordnare. Det är också problematiskt att löneökningarna för våra
assistenter släpar efter.
Givetvis finns det mycket som är dåligt också. I
resten av blogginlägget fokuserar jag på tre områden:
1. Timutvecklingen drivs på p.g.a. för ”generösa
bedömningar” av övriga behov
2. Anhörigassistans
3. Kriminalitet
och fusk
Antalet
beviljade timmar Huvudanledningen till att antalet
beviljade timmar ökar är, enligt Stig Svensson att LSS inte preciserar vad vi
kan få hjälp med som övriga behov. D v s lagen är för generös när det gäller
tilldelning av övriga behov. Ändras inte detta kommer kostnaden fortsätta att
öka.
Sker ingen förändring i lagen kring
vilka behov, och omfattning, assistanser-sättningen ska tillfredsställa så
kommer kostnaderna det vill säga antalet timmar per person att fortsätta stiga.
(sid 106)
Stig Svensson nöjer sig emellertid inte bara med att
ifrågasätta vad vi ska få hjälp med. Värstingen för mig är att han ger sig in i
spekulationer om vad som är ”rätt antal beviljade timmar”
En
annan viktig slutsats är att lagstiftaren behöver tydliggöra vilken ambition
och prioritering som ska råda för att skapa förutsägbarhet och kontroll över
kostnaden. Men också för att de som är i behov av ersättningen ska veta vad de
kan förvänta sig. Är det genomsnittliga antalet timmar per brukare ”rätt” 1994
eller 2017 eller något av åren där emellan eller framåt? (sid 106)
I en rättighetslag som LSS kan det inte finnas ett exakt
antal beviljade timmar i genomsnitt som är ”rätt antal timmar” eftersom behoven
är individuella. Man kan undra om Stig Svensson överhuvudtaget förstår syftet
med lagen? I så fall borde han känna till att LSS är mycket tydlig med att
individuella behov ska styra. Det kan inte missförstås i LSS § 7, 2 st.:
Den
enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna
skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens
individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de
personer som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt
liv
Det som utredningen föreslår är exakt det regering och
kommuner vill – mycket större makt att själva bestämma vad som är rimlig hjälp.
Det är ett frontalangrepp mot hela idén med personlig assistans. Logiken
är emellertid enkel att se. Regering och FK råkade ut för ett riktigt bakslag i
jakten på nedskärningar och inskränkningar av övriga behov med de tillfälliga
lagändringarna. Nu är de i startgropen för ett nytt försök – nu ska det ske via
ändringar i lagen istället, d v s LSS intentioner ska raseras i jakten på att
spara pengar.
Omfattningen
av anhörigassistans har fått mycket kritik från regeringen.
Det fanns tidigare spekulationer om att utredningen skulle förslå ett förbud
mot anhörigassistans. Så blev det inte, Stig Svensson föreslår istället en
medelväg, anhöriga ska få utföra max 50 % av alla beviljade assistanstimmar. Vi
som är insatta i hur den personliga assistansen fungerar i praktiken vet att
bidrag från anhöriga många gånger är en absolut nödvändighet för att
assistansen ska fungera. Jag köper definitivt en diskussion om det är lämpligt
att enbart föräldrar eller syskon jobbar som assistenter. Att sätta en
definitiv gräns på 50 % är emellertid helt fel väg att gå och visar på usel
förståelse för vad som krävs för vad PA ska fungera i praktiken. Dessutom har
vi vår odiskutabla rätt att få välja assistenter!
Skälen till att regeringen vill dra ner på
anhörigassistans sägs främst vara oro för inlåsningseffekter, d v s barnen blir
helt beroende av föräldrarna även när de blir äldre. Ett annat skäl till
begränsning som utredaren anger att anhöriga ofta är inblandade i den
kriminalitet som kunnat kopplas till assistansbranschen. Exempel på barn som
farit illa är ett skäl till. Med tanke på hur regeringen argumenterat kring
kostnad generellt är nog tyvärr sanningen att den främsta drivkällan för
regeringen är även här att spara pengar – föräldrar ska och förväntas jobba
mer ideellt. Ungefär samma sak sa f.ö. Bengt Westerberg vid LSS seminariet
i Linköping jag besökte i december.
Kriminalitet
och fusk. Ingen aspekt kopplad till personlig assistans har
genom åren fått så mycket uppmärksamhet där anklagelser om en ohämmad
kriminalitet med mycket bristfällig bevisning blivit en del av vår ”vardag”.
Utredningen intar här en lite försiktigare hållning än t.ex. Billumutredningen
2012. Kriminaliteten tros visserligen ha minskat sedan tillstånd från IVO blev
obligatoriskt men bedöms ändå uppgå till ca 1-2 miljarder kr/år. Det stora
osäkerhetsintervallet förklaras med att ”det är mycket svårt att bedöma mörkertalet”.
1-2 miljarder kr är fortfarande mycket stor skillnad
mellan den brottslighet som bevisligen kunnat knytas till assistansbranschen. Den
stora skillnaden beror, enligt utredningen på att Försäkringskassan saknar
kontrollbefogenheter. Det förklarar också varför mörkertalet antagligen är
stort.
Visst, överallt där det finns kriminalitet och diverse
missförhållanden finns alltid ett visst mörkertal. Hur stort är detta mörkertal?
Uppenbart har Stig Svensson lika lite koll på det som jag. Sunt förnuft säger
mig att det inte är i närheten av uppemot 2 miljarder kr/år. Han lutar sig
enbart mot tidigare rapporter och gör antaganden utifrån det.
Utredningen har också visat på IVO:s
kontrollverksamhet och socialstyrelsens erfarenhet i samband med att
tillståndsprövning infördes 2011. Det kan mot bakgrund av dessa fakta inte hållas
för osannolikt att brottsligheten inom den personliga assistansen före 2011
uppgått till de cirka 7 procent som FUT och SOU 2012:6 bedömt den till. (sid
109)
Istället för dessa antaganden (som går efter
regeringens linje) hade det varit mycket ärligare och säga – Vi har inte
tillräckligt med kunskap för att kunna avgöra hur stort eller litet mörkertalet
är. Därför rekommenderar jag att en särskild utredning där flera professioner
medverkar får i uppdrag att endast granska det.
Del två om utredningen kommer på torsdag
Missa inte Kalla Fakta i kväll på TV4 sändningsstart
21.00
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar