I tider när negativa nyheter avlöser varandra och assistansreformens
framtid hänger på en skör tråd kom det faktiskt i måndags eftermiddag en nyhet
som pekar i positiv riktning. Regeringen säger sig nu vara villiga att ändra
LSS. Det är ett positivt tecken men än
är det emellertid på tok för tidigt att jubla. Vi kämpar mot en regering som i
åratal ljugit friskt om assistansreformen och vi som är beroende av den. Fram tills
nu har regeringen inte visat någon intresse för att ändra lagen.
Varför säger de sig nu vara
villiga att ändra lagen? Det är knappast för att regeringen plötsligt bytt fot
och ser vår frihetsreform som en prioriterad budgetpost. I så fall hade
regeringen reagerat för länge sedan (redan 2015 när domen om det femte grundläggande
behovet kom) och föreslagit lagändringar. Sveriges Socialdemokratiska arbetarparti
ser sig som det självklara partiet att leda vårt land. Dessutom anser
Socialdemokraterna att det är partiet nummer 1 som värnar utsatta grupper,
välfärdspartiet nummer 1.
Nästa år är det riksdagsval och valstrategerna på
Sveavägen 68 insåg givetvis att situationen höll på att bli ohållbar när t.om
Försäkringskassan varnade regeringen för konsekvenserna. Stefan Lövén skulle ju
sakna all trovärdighet i debatterna mot Ulf Kristersson inför valet om han
anklagade den historiske ”ärkefienden” Moderaterna för att vilja försämra för
sjuka och arbetslösa när han som ytterst ansvarig nyligen i praktiken avskaffat
assistansreformen…
Med tanke på kommande
valrörelse och massiva protester från vår sida hade regeringen därför inget
annat val än att backa. Tänk här också på att beskedet om lagändringar kom
nästan fem månader efter själva domslutet. Och det tog över en vecka från
Försäkringskassans rättsliga ställningstagande och brev till regeringen samt
mycket stora protester innan regeringen tog ett riktigt initiativ. Nej,
inställningen till vår rättighetslag har knappast genomgått en förvandling till
det bättre.
Hur ska vi agera framöver? Jag
tycker vi ska fortsätta att jobba på som om ingenting hänt i Rosenbad. Hittills
har ingenting skett mer än att regeringen meddelat att man ska snabbutreda förslag
på lagändringar som ska vara klara till julen. Hur de kommer att se ut vet vi
inte. Rimligen kommer man göra ändringar som undanröjer effekterna från domen i
somras. Åsa Regnér säger också att ”vi ska även se över effekterna från de andra HFD
domarna (2009,2012, 2015) Ett så
positivt utfall tror jag är under förutsättning att vi verkligen ligger på, vi
får absolut inte luta oss tillbaka. I Gör vi det kommer alltihop att rinna ut i
sanden och assistansreformen enligt Bengt Westerbergs intentioner förpassas
till historien.
Att upphäva domen från i
somras ser jag som en brandkårsutryckning för att undanröja den mest akuta
krisen. Jag pratade med Ifa igår om de mest akuta lagändringarna. Naturligtvis
måste det med all tydlighet framgå att assistans ska beviljas både för väntetid
- beredskap och transporter. Assistans vid transport ska givetvis beviljas oavsett
vilket färdmedel vi använder – egen bil, färdtjänst, tåg, flyg, båt… Läget
kommer fortfarande att vara mycket allvarligt efter att domen i somras
upphävts. Fortfarande kommer ingen assistans att beviljas för egenvård, av och
på med ytterkläder kommer fortfarande inte att vara ett grundläggande behov o s
v.
Återupprätta
assistansreformens intentioner, hur ska vi definiera det? En rimlig
utgångspunkt måste vara att även domarna från 2009, 2012 och 2015 upphävs. Vi
ska inte nöja oss med mindre. D v s tillämpningen måste tillbaka till hur det
såg ut innan domarna i HFD trädde i kraft. Sen finns det också en sak som
knappast nämnts än hos oss. Regeringen
tycker fortfarande personlig assistans är för dyrt, FK har besparingskrav från
regeringen och så länge de består går inte våra rättigheter säkra vad som än
står i en omarbetad LSS lag. Kreativiteten är ju tyvärr mycket stor när det
gäller att tänja, vända och bända på lagtexten för att hitta mycket tveksamma kryphål
till vår nackdel.
Det finns också ett akut
problem på kort sikt som måste lösas – hur ska alla de personer skyddas som
riskerar att få nya beslut från FK innan lagändringarna träder i kraft? Enligt
regeringen någon gång till våren. Försent säger Lars Ohly – ordförande i Funktionsrätt
Sverige och det är bara att instämma. Anna Barsk Holmbom försöker i sin blogg tona
ner oron och tror att max 1000 personer drabbas om lagändringen träder i kraft
1 april 2018. I min värld är det fortfarande 1000 personer för mycket.
Gång på gång ser man krav på att regeringen
ska kräva nödstopp på omprövningsbeslut från FK. Tanken är sympatisk men
knappast genomförbar med tanke på förbudet mot ministerstyre, d v s att
regeringen inte ska lägga sig i myndigheternas dagliga arbete. Regleringsbreven
till FK som i praktiken ger order att sänka antalet beviljade timmar, var inte
det ministerstyre undrar många? Själv tycker jag definitivt det men det
hjälper inte oss i en ganska hopplös kamp för nödstopp. Man kan tycka att en
välvilligt ställd Försäkringskassa självmant skulle skjuta upp beslut tills
lagändringarna förhoppningsvis är på plats. Sådana tankar tror jag inte
myndighetens ledning har. Jag vet ärligt talat inte om Ann-Marie Begler som
generaldirektör själv har befogenhet och beordra att tillfälligt avbryta alla
omprövningsbeslut. Samma sak att ge direktiv att alla personer som befinner sig i
omprövningar ska få behålla antalet beviljade timmar med tanke
på att FK själv varnar för konsekvenserna.
Riksdagen har emellertid
möjlighet att med kort varsel stifta tillfälliga lagar om viljan finns. Om nu
regeringen säger sig ”värna assistansreformen” är det ett utmärkt exempel att
visa det genom att omedelbart ta ett sådant initiativ. Stefan Lövén, Magdalena
Andersson, Åsa Regnér och Annika Strandhäll kan i alla fall inte hänvisa till
att det inte finns riksdagsmajoritet för det.
Kommunerna har det yttersta
ansvaret enligt lagen. Om inte riksdagen kan ta beslut om en tillfällig lag
borde de ta ett temporärt ansvar för alla som drabbas med riktade bidrag från
staten.
* Assistanskoll har också
intervjuat Thomas Bull, ett av justitieråden i HFD som var med och fattade
beslutet om den ödesdigra domen i somras. Jag har kritiserat domstolen rejält
(med all rätt tycker jag) men i en sak måste vi faktiskt ge HFD rätt. Thomas
Bull är mycket noga med att påpeka att HFD tog aldrig upp frågan om rätten till
assistans under väntetid och beredskap. Och det stämmer till 100 % om man läser
domen. Allt handlar om rätten till assistans vid transporter till och från
aktiviteter:
– Vårt
avgörande hade inte något med väntetider eller beredskapstider att göra, vi har
inte uttalat oss om detta. Huruvida sådana perioder skulle kunna anses utgöra
del av en kvalificerad hjälpinsats för den enskilde tar HFD således inte
ställning till.
Att personlig assistans
inte ska beviljas för väntetid eller beredskap är alltså Försäkringskassans
egen mycket snäva tolkning av domen. Egentligen berör inte domen väntetid och
beredskap överhuvudtaget.
Jag pratar mycket med
mina familjemedlemmar om det aktuella läget. Min mamma som studerat juridik
menar att sannolikheten att FK inte kommer att bevilja assistans för väntetid är mycket låg eftersom domen inte alls berör
väntetid något HFD tydligt påpekar i intervjun med Assistanskoll. Själv är jag
inte lika övertygad vilket ett reportage i Sveriges Radio bekräftar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar