Jag och tusentals andra
personer med statlig assistansersättning är tills vidare räddade. I måndags
fick jag det definitiva beskedet att min omprövning är fryst. Nu kommer det
vara lugnt åtminstone en bra bit in på 2019 för vi som är ”inne i systemet. LSS
utredningen ska presenteras i oktober 2018 (kommer med så gott som 100 %
säkerhet få mycket kritik), sen ska det ut på remiss vilket tar en hel del tid.
Assistansreformen befann sig i
en akut kris som verkligen hotade dess existens, i sista stund genomförde
regeringen ett antal åtgärder som stoppar den akuta krisen – men hjälper
inte de som redan förlorat statlig PA eller söker personlig assistans
just nu. Många i funktionsrättsrörelsen har gjort ett jättejobb tillsammans
visade vi att funktionsrättsrörelsen accepterar inte att assistansreformen och vår rätt till full delaktighet i
samhället monteras ner. Stödet från vänligt sinnade politiker i riksdagen som
Emma Henriksson, Bengt Eliasson och Maj Karlsson har varit ovärderligt och de
är värda ett stort tack! Några faktorer till tror jag har spelat en stor roll
till att regeringen, om än halvhjärtat vidtog åtgärder:
· Justitierådet
Thomas Bull gick ut och kritiserade offentligt FK-s långtgående tolkning av
domen och menade bestämt att HFD tog
aldrig upp väntetid överhuvudtaget. Därmed hamnade FK och juristchefen Eva Nordkvist
i en nästan omöjlig situation även om hon officiellt fortfarande hävdade att
”vi kunde inte tolka domen på ett annat sätt” än vi gjorde.
· Kommunerna har
garanterat utövat påtryckningar i bakgrunden. Givetvis livrädda för att med
kort varsel få ta hand om tusentals personer som förlorat statlig
assistansersättning.
· Vi kan nog också
utgå från att domstolsväsendet också agerat som insåg att de ”skulle översvämmas
med överklagningar.
Kampen är emellertid långt ifrån
över. Effekterna av HFD domen i somras kommer undanröjas av de akuta
lagändringarna men läget kommer även
efter att efter de planerade akuta lagändringarna (som väntas träda i kraft
under våren 2018) att vara mycket allvarligt. Egenvård enligt FK-s definitioner
kommer fortfarande inte ge rätt till assistans, ta av/på ytterkläder kommer
fortfarande inte att vara ett grundläggande behov och det femte grundläggande
behovet, ingående kunskap om brukaren kommer fortfarande (efter dom i HFD 2015)
att i princip bara omfatta personer med intellektuella funktionsvariationer.
Utöver det visade Åsa Regner
under presskonferensen förra veckan inga som helst tecken ´på att vilja släppa
fokus på kostnaden för rätten till full delaktighet i samhället. Några planer
på att ändra direktiven till LSS utredningen finns inte heller. Regeringen har alltså inte ändrat
grundinställning till vår frihetsreform. Så länge inte direktiven till LSS
utredningen skrivs om kvarstår det faktum att regeringens mål är att sänka notan för PA.
Jag har skrivit mycket om
lagändringar tidigare och det finns mycket mer att ta upp. En sak som jag
verkligen brinner för nu är att en gång för alla ta bort tvåårsomprövningarna
för oss som har livslånga hjälp och stödbehov. En kvalificerad gissning är att
åtminstone 75-80 % av alla personer som är beviljade assistansersättning har
livslånga hjälpbehov. Det är fullständigt absurt att alla personer med
CP-skador, diverse muskel och skelettsjukdomar, olika intellektuella
funktionsvariationer etcetera riskerar att förlora rätten till PA vartannat år,
trots att hjälpbehoven aldrig kommer minska, i många fall istället öka
allteftersom åren går.
Tvåårsomprövningarna är
inskrivna i Socialförsäkringsbalken kapitel 51 § 12 men lagtexten har ingenting
att göra med hur omprövningarna tillämpas i praktiken:
Rätten till assistansersättning ska omprövas
sedan två år förflutit från senaste prövningen och vid väsentligt ändrade
förhållanden.
Lämnas
assistansersättning till en försäkrad som har fyllt 65 år får omprövning ske
endast vid väsentligt ändrade förhållanden.
Här framgår att omprövningar
verkligen ska ske samt om förhållanden ändras. Men det står ingenting om att FK
ska vända ut och in på våra liv
vartannat år med enda syfte att minska eller helt strypa assistansersättningen.
Mycket skulle faktiskt vara vunnet med en mycket enkel ändring i denna viktiga
paragraf:
För alla assistansberättigade med dokumenterat
livslånga hjälpbehov ska endast avstämningar av läget göras vartannat år. Inga
minskningar i antalet beviljade timmar får göras vid en sådan avstämning.
Faktum är att det
i en väl fungerande assistansreform faktiskt hade räckt med att FK gör ett
ställningstagande – vi går tillbaka till de rutiner vi hade fram till 2011-2012
då omprövningarna faktiskt bara var avstämningar av läget (FK var dessutom allt
annat än strikta med tvåårsintervallen). De gamla omprövningarna/avstämningarna
var inget problem för mig. Ser vi
tillbaka på historien hur tvåårsomprövningarna utvecklat sig råder det
emellertid ingen tvekan att det krävs ett mycket starkare skydd än ett
ställningstagande från FK. § 12 måste omformuleras markant. I realiteten räcker
det inte med den formulering jag skissat på ovan – här måste även finnas ett
starkt skydd mot att nya prejudicerande domar inte på något sätt ska påverka
rätten till assistans vid avstämningar. Det allra säkraste är antagligen att
för den stora majoriteten assistansberättigade där hjälpbehoven aldrig kommer
att minska inte ska behöva genomgå avstämningar heller. Beslutet om rätten till
assistansersättning gäller livet ut, punkt!
Förra veckan var jag med om assistansanvändares
motsvarighet till en nära döden upplevelse.
Ingen med stora hjälpbehov ska behöva hamna i en sådan situation. Jag
accepterar aldrig dessa ”omprövningar” vars enda syfte är att försöka få ner de grundläggande behoven under 20
timmar/vecka får fortsätta även efter omfattande lagändringar.
* 21 november lyssnade jag också på riksdagsdebatten om personlig assistans. Sammanfattar
kort vad de olika aktörerna framförde.
Regeringen tycker den gör tillräckligt
vilket i praktiken är långt ifrån tillräckligt för att återupprätta
intentionerna. Socialdemokraternas regeringskollega Miljöpartiet visar (liksom
i tidigare riksdagsdebatter) upp en förfärande passivitet, uppenbart livrädda för
att stöta sig med regeringens besparingspolitik. Fortfarande inga signaler från
regeringen att ändra direktiven till LSS utredningen.
På allianssidan + Vänsterpartiet råder
enighet om att reformens intentioner har urholkats totalt. Här råder även enighet
om att lagändringar behövs. Moderaterna är uppenbart det Alliansparti som
ligger närmast regeringen i synen på assistansreformen. Även M anser emellertid
att dagens situation är oacceptabel men vill gå fram i långsammare takt än
allianskollegorna. Ett udda samarbete mellan Alliansen och Vänsterpartiet
verkar dock avlägset.
Sammantaget tycker jag det finns förutsättningar för att assistansreformen
ska kunna bli en valfråga. Det är emellertid vårt, d v s
funktionsrättsrörelsens ansvar att se till att det blir så genom att agera
blåslampa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar