All offentlig makt i
Sverige utgår från folket.
Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och
lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt
statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Regeringsformen, kapitel 1, §1
Så inleds den svenska regeringsformen. Den är vår
viktigaste grundlag och anger vilka fri- och rättigheter vi har, statsskickets
grunder, maktbalansen mellan riksdag och regering m.m. Som framgår av §1 är
regeringsformen glasklar – den offentliga
makten utövas under lagarna.
Vad innebär då detta i praktiken? Helt enkelt att
regeringen – och de statliga myndigheterna, landstingen och kommunerna – i sin
myndighetsutövning måste följa de lagar som stiftas i riksdagen, folkets främsta företrädare.
När vi med detta som utgångspunkt tittar närmare på
Försäkringskassans och kommuneras behandling av den personliga assistansen och
de andra LSS insatserna sedan LSS antogs som rättighetslag i riksdagen blir
frågan: Hur går detta ihop med det som står i både LSS och lagens förarbeten?
Mitt korta svar blir att det uppstått en stor klyfta mellan det som står
skrivet i lagtexten och hur berörda i myndigheter med regeringen i spetsen
tillämpar lagen och oerhört skickligt letar upp mycket tveksamma kryphål för
att kringgå lagen i syfte att få till besparingar.
Vi tar regleringsbrevet som exempel. Budskapet från uppdragsgivaren,
det vill säga regeringen, är glasklar: Assistansen
är för dyr, kostnaden ska ner!
Med hänvisning till ovan nämnda RF, kap 1, §1, inser
givetvis juristerna som är anställda hos Försäkringskassan att de inte kan gå
fram utan någon juridisk ”backup”. Alltså måste de hitta stöd i juridiken när
de tar fram osthyveln och det får de
genom prejudicerande domar i Högsta förvaltningsdomstolen (HFD). Det har som
bekant kommit ett antal domar som gått i starkt restriktiv riktning när det
gäller tillämpningen av både PA och även andra LSS-insatser. Det finns
till exempel en HFD-dom som i praktiken ger kommunerna rätt att tvångsförflytta
personer mellan gruppboenden. Jag är helt övertygad om att Bengt Westerberg
inte ens i ett värsta skräckscenario hade kunnat föreställa sig att det skulle
komma domar från Regeringsrätten, numer HFD, som tolkar lagen på det sätt som
nu sker.
Vad finns det då för stöd FK kan hänvisa till från
HFD? Vi har givetvis den beryktade domarna från 2009 (måltider[A1] )
och 2015 om det femte grundläggande behovet, det ger också en rimlig förklaring
varför FK först 2016 dammar av och plötsligt börjar tillämpa en fyra år gammal
dom i HFD som menar att egenvård inte ska räknas som ett grundläggande behov.
FUB:s Harald Strand, som är oerhört kunnig om
LSS-lagen, har påpekat flera gånger att prejudicerande domar egentligen inte
ska ha så stora effekter som varit fallet, de är vägledande men inte bindande.
LSS är en indvidbaserad lag och en dom kan inte tillämpas på samtliga
individer, vilket bland annat Barbro Lewin påtalat. Ändå håller domarna på att rasera hela lagen,
så som dess ursprungliga intentioner var formulerade och som Bengt Westerberg
tänkte sig den.
Med utgångspunkt från regeringsformen och LSS bryter
FK-s tillämpning av LSS mot:
· Lagens intentioner och grundläggande
juridiska principer. som gynnande besluts
negativa rättskraft.
· Ett start antal artiklar i CRPD, vilket
även FN förtydligat i kritik mot Sverige.
Detta är även något som
människorättsexperten Thomas Hammarberg framfört flera gånger. Förutom artikel 19 som ger rätt till personlig assistans och fritt val av bostadsform bryter det bland annat mot artikel 20 (fri rörlighet), artikel 21 (yttrandefrihet-åsiktsfrihet), artikel 27 (arbete-sysselsättning) och artikel 29 (deltagande i det politiska och offentliga livet)
Om man är beredd att åsidosätta allt detta i jakten på
att spara pengar har FK och kommunerna de facto hittat kryphål tack vare
domarna från HFD. Högsta juridiska instans i Sverige har ju nämligen sagt sitt
om exempelvis det femte grundläggande behovet – ingående kunskap om brukaren
gäller med få undantag inte personer med
fysiska funktionsvariationer. Så här står det i domen från juni 2015
målnummer 3527-14:
Sammantaget leder det
nu anförda till slutsatsen att tillägget ”annan hjälp som förutsätter ingående
kunskaper om den funktionshindrade” måste förstås på det sättet att det
uteslutande tar sikte på personer med psykiska funktionshinder”.
Av det anförda följer
att en förutsättning för att AA ska vara berättigad till assistansersättning
avseende annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om henne är att hon har
en psykisk funktionsnedsättning. Så är inte fallet och redan härav följer att
det i målet aktuella hjälpbehovet inte berättigar henne till
assistansersättning.
Staten – kommunerna hakar villigt på och driver ofta
fall så långt det går – söker alltså med ljus och lykta efter kryphål i
juridiken. Det måste vi göra också, fast med motsatt intention, hitta ”kryphål”
till vår fördel. Egentligen skulle det
inte behövas, lagen är bra, det är tillämpningen som spårat ut. Jag är som
bekant inte utbildad jurist så vår juridiska ”motoffensiv” i domstolar
överlåter jag med varm hand till alla jurister som tycker att det är ett
allvarligt demokratiskt problem att vår rättighetslag i praktiken håller på att
avskaffas via märkliga domslut. Med med ett statsvetenskapligt perspektiv är
det mycket svårt och se hur regeringen och FK skulle kunna ha gått tillväga på
det sätt som nu sker om det inte funnits stöd från den högsta juridiska
instansen i landet.
Juridiken kring LSS går emellertid delvis ihop med
statsvetenskap som jag har studerat vid Linköpings Universitet. Sett från det
perspektivet finns det mycket att fundera över. Tar här två exempel.
1. Tvåårsomprövningarna är inskrivna i
Socialförsäkringsbalken kapitel 51. Med hänvisning till bland annat ovannämnda
RF 1, kap 1, §1, så måste frågan ställas: Vilken
juridisk grund står kommunerna på när de omprövar assistans varje år eller till
och med två gånger per år?
2. I funktionsrättsrörelsen pratar vi med rätta
mycket om CRPD och jag håller definitivt med om att den måste skrivas in i
lagen, men frågan vi alla måste ställa oss är: Vad är konventionen (även efter att den skrivits in i lagen) egentligen
värd i Sverige om det kommunala
självstyret väger tyngre i domstolarna? Som framgår av RF § 1 ovan är det
kommunala självstyret inskrivet i grundlagen.
Vi får inte begå misstaget (vilket jag inte tror
är fallet hos någon) och tro att regeringen, FK och kommunerna kommer följa
CRPD den till punkt och pricka även om den blir lag. Styrkan med CRPD som lag
anser jag är att vi skulle kunna hänvisa
till den vid rättstvister och sätta rejäl press på regeringen och dess
myndigheter att agera. Jakten efter att
hitta nya kryphål kommer ändå och fortsatta. Katt och råtta leken lär tyvärr
fortsätta så länge det finns personer med makt, direkt eller indirekt som tycker
att vi kräver för mycket, kostar för
mycket och rubbar etablerade maktstrukturer
Bild: LSS 20 i riksdagen april 2014. Till vänster en debattpanel med undertecknad som en av deltagarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar