Assistanskoll rapporterar också om fortsatta problem
för de som har assistans beviljad av hemkommunen. I det här fallet handlar det
om att en del kommuner betalar så låg schablon att assistansanvändaren i
praktiken måste ha hemkommunen som anordnare. Därmed skapas det i praktiken ett
kommunalt monopol på assistanstjänster. Det är emot en av hörnstenarna i
assistansreformen där vi ska ha ett stort inflytande på hur vi vill ha vår
assistans. Det förutsätter bland annat att det finns flera anordnare att
välja mellan – oavsett var i landet hen bor.
Jag vet att det
finns en långt ifrån försumbar grupp som av ideologiska skäl bara kan tänka sig
kommunen som anordnare och det ska man respektera. Det här handlar dock om att
personerna i en många kommuner runt om i landet är tvingade att ha kommunen som
anordnare, vare sig de vill eller inte och det är verkligen inte okej, långt
ifrån alla vill garanterat inte ha kommunen som anordnare till varje pris.
Nu finns det ett riksdagsbetänkande som samtliga
oppositionspartier står bakom som vill ändra på det och ge valfrihet till alla
som har assistans beviljad av hemkommunen. Formellt sett ska en regering göra
något eftersom det finns en riksdagsmajoritet som vill ha en förändring.
Regeringsförklaringen är glasklar – riksdagen
är folkets främsta företrädare och överordnad regeringen. En riksdagsmajoritet
har makten att via misstroendeförklaring avsätta hela regeringen. Något
sådant blir inte aktuellt här så klart men föga överraskande är regeringens
reaktion kylig som backas upp av Vänsterpartiet (som annars står upp för
assistansen) som i min mening här hamnat helt snett i sin syn på vår rätt till
valfrihet av anordnare.
Att införa obligatorisk
valfrihet är ett sådant långtgående ingrepp i den kommunala självstyrelsen som
skulle gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen som gett
upphov till dem och skulle därmed inte vara förenligt med
proportionalitetsprincipen i 14 kap. 3 § regeringsformen.
Återigen anses det Kommunala
självstyret vara överordnat en grundbult i assistansreformen. Som bekant vill
jag helst att kommunerna inte beviljar personlig assistans alls. Så länge vi har det nuvarande systemet med
det delade huvudmannaskapet måste hur som helst det kommunala självstyret ändå
vara underordnat grundläggande principer i assistansreformen och
rättighetslagen LSS.
Jag ska påpeka att jag är inte fiende till det
Kommunala självstyret soim grundprincip. Det är inskrivet Regeringsformen
kapitel 1 §1 och har utan tvekan en viktig funktion i den svenska demokratin.
Självstyrets rötter är urgamla. Redan under tidig svensk medeltid
(1100-1200-talen) var det en självklarhet att socknarna hade självbestämmande
rätt i egna angelägenheter. Långt, långt senare blev socknarna kommuner och
självstyret överfördes till kommunerna.
Problemen uppstår
först när det Kommunala självstyret sätts före lagar som ska garantera våra
rättigheter. Personlig assistans och LSS är ett ”paradexempel” på det men
det spiller över på en rad andra områden
kopplat till våra möjligheter att vara aktiva samhällsmedborgare som kan ta del
av samhällslivet. Nyligen nämnde jag alla hinder som det Kommunala självstyret
orsakar för att få ut nya hjälpmedel på den stora marknaden.
Det är ett fundamentalt systemfel om vi har ett system
där Kommunalt självstyre väger tyngre än både LSS och FN-konventioner. I
praktiken betyder det att besparingsivriga kommuner inte behöver bry sig så
mycket om såväl rättighetslagen LSS som CRPD-konventionen. Därmed väger i praktiken det som på papparet är en stark rättighetslag mycket,
mycket lätt.
Så vad ska göras för att komma tillrätta med detta?
Till att börja med så är kommunerna helt olämpliga som huvudman för personlig
assistans, CRPD måste också bli lag. Min
bedömning som lekmannajurist är att inte ens det hjälper om kommunerna kan
hänvisa till Kommunalt självstyre i tvister som rör assistans, övriga LSS insatser, tillgänglighet mm.
Utöver att göra CRPD till lag måste det därför skapas juridiska lagtexter
där det tydligt framgår att det kommunala självstyret är underordnat både LSS
och FN-konventioner, så vitt jag vet finns det ingen lagtext där detta
framgår. Som lekman kan man tycka att det borde gå och lägga till en pragraf i
LSS och diskrimineringslagen lagen att bestämmelserna i
dessa pragrafer är överordnat det kommunala självstyret. Skulle givetvis
bli ett ramaskri hos kommunerna och landstingen men rent juridiskt borde det
inte vara något större problem om man menar allvar med att LSS ska vara en
stark rättighetslag.
Vi har en rättighetslag för att maktbalansen skulle
säkra oss mot kommunalt godtycke och ge goda levnadsvillkor. Utvecklingen har
visat att ”uppfinningsrikedomen” är mycket stor för att hitta kryphål. Det är
hög tid att ett mycket viktigt kryphål täpps till en gång för alla, nämligen hänvisning
till Kommunalt självstyre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar