Niklas Altermark är statsvetare med Lunds Universitet
som arbetsgivare och en stark kritiker mot den destruktiva besparinghysterin
som riktas mot assistansreformen, Niklas intervjuas emellanåt av Assistanskoll.
Nu har Niklas skrivit en rapport, delfinansierad av STIL som riktar hård kritik
mot alla fuskrapporter som styr regerringens agerande. I rapporten riktas hård
kritik mot den s.k. expertmetoden som användes när Billumrapporten
presenterades 2012. För att göra en kort återkoppling. Expertmetoden fungerar
ungefär så här:
Ett antal ”experter/auktoriteter” inom området som
berörs sätter sig ner i grupp för att diskutera fram en sannolik omfattning på
ett problem, i det här fallet fusk i assistansersättningen. Till slut
presenterar gruppen en slutsats om en trolig omfattning på problemet. Det finns
inget som helst stastistiskt säkerställt bevis på att siffrorna stämmer
åtminstone någorlunda, enligt Billumrapporten är upp till 15 % av all utbetald
assistansersättning fusk/kriminalitet, ytterligare 15-18 % är ”överutnyttjande”.
Likväl är det siffrorna som Billumrapporten presenterade som gång på gång
används som ”bevis” på att fusk och kriminalitet härjar vilt.
Det säger sig självt att expertmetoden här inte kan
bli något annat än i bästa fall någorlunda kvalificerade gissningar mer
sannolikt dåliga gissningar utan någon verklighetskontakt. Jag kan inte tänka
mig ett enda domstolsfall där slutsatser på så lös grund hade hållit som bevis
i en rättegång men för oss är det uppenbart annorlunda. Billumrapporten har
blivit regeringens och likasinnade tycka till experter som Anna Dahlberg heliga
graal i deras kamp för att bevisa att personlig assistans är = fusk,
kriminalitet och s.k. överutnyttjande. Niklas Altmerk säger följande:
De experter man kallat in är inte
oberoende forskare. Istället är det anställda
på Försäkringskassan och andra myndigheter. Det här har inget med vetenskap att
göra
Vi ser hur sifforna används som ett sätt att legitimera
åtstramningspolitik
Niklas Altermark säger inte att det inte
förekommer fusk, det gör det men inte mer än i andra välfärdssystem. Han
förspråkar att det görs en seriös
bedömning av problemets omfattning och då är expertmetoden helt olämplig.
Istället vill Niklas Altermark vill istället se stickprovskontroller. Wilhelm
Ekensteen kommenterar rapporten så här:
Det förstärker ju bilden av en väldigt
tendensiös användning av begreppet fusk i regeringens politik. Vi är de första
att välkomna att man bekämpar kriminell verksamhet, men som det är nu så växer
den diffusa obevisade fuskdimman över oss som har personlig assistans. Det är
olyckligt.
Vad säger då
regeringen? När detta skrivs (torsdags kväll) hade det varit knäpptyst från
regeringen. Ur deras synvinkel är inte tystnden svår att förstå. Hela
politiken, hela den propagandapparat som Rosenbad dragit igång har ju
utgångspunkten varit att det är ett bevisat faktum att Billumrapporten är sann…
Ur vår
synvinkel hoppas jag att rapporten ger rejäl draghjälp i kampan att vrida bort
det ensidiga fokuset på kriminalitet och fusk. Står funktionsrättsrörelsen bara
på dig så blir det i långa loppet omöjligt för trion Stefan Löfven-Magdanela
Andersson och Åsa Regnér att bara ignorera rapporten från Lunds Universitet...
* Det
som sker är skamligt för ett land som vårt”
Jimmy Loord – Kristdemokraterna i Nybrå Kommun
De personer, både representanter från
regeringspartierna och allianspartierna som tar tydlig ställning mot den systematiska nedmonteringen ska
uppmärksammas. I det här fallet väljer jag Jimmy Loord som representerar Nybrå
kommun i Småland. Nyligen intervjuades Jimmy i Assistanskoll och citetat ovan
är hämtat därifrån.
När jag läser intervjun tycker jag inte det råder
någon tvekan om att Jimmy tycker att assistansreformen är en viktig del av
välfärdsstaten. Han säger bland annat:
7
När man ser hur individer behandlas
av den politik som förs är det lätt att ta till starka uttryck. Jag har vuxit
upp med att personlig assistans finns och sett den fungera mycket bra. Att
enskilda nu får sin assistansersättning borttagen är skamligt för det svenska
välfärdssamhället.
När jag talar
med folk i kommunen möter jag förvåning över att ett stöd som funnits under
många år tas bort.
I intervjun berättar Jimmy att hemkommunen märker av
de allt hårdare bedömningarna från Försäkringskassan som leder till att
kommunen får ta emot ett ökande antal personer som förlorat statlig
assistansersättning. Hitintills har de som istället sökt assistans genom
hemkomunnen fått samma antal timmar som de hade hos FK. Schablonbeloppet är
detsamma som FK-s, f.n 291 kr/timme. Fortsätter trenden menar Jimmy Loord att
det ekonomiskt blir ohållbart att inte skärpa behovsbedömningen.
Om
de 2-3 ärenden som ligger i Förvaltningsrätten just nu förlorar sin
assistansersättning så handlar det 14,4 miljoner om vi ska ge samma stöd som de
tidigare haft på Försäkringskassan.
Vad
innebär det för kommunen?
–
Att vi tvingas att göra tuffare bedömningar, hittills har vi gett samma stöd i
form av personlig assistans som de haft på kassan tidigare. Detta har alla
partier i nämnden varit överens om.
Visst, LSS är en rättighetslag och det är
behoven som ska styra, inte pengarna. Jag förstår ändå Jimmys
inställning när det gäller behovsbedömningarna framöver. Det Kommunala utjämningssystemet omfattar nämligen bara de LSS insatser
som kommunerna själva ansvarar för, där
ingår inte personer som förlorat statlig assistansersättning . När personer
som förlorat statlig assistansersättning och får den genom hemkommunen istället
betyder det en faktisk ökning i utgifterna för berörd kommun.
De belopp som nämns i artikeln, drygt 14 miljoner kr
för de ovan nämnda fallen i Förvaltningsrätten tycker säkert många inte är någon jättesumma i en kommunbudget, Nybrå är
emellertid relativt liten kommun med ca 20 000 invånare så 14 miljoner kr/år + de 8-9 personer som kommunen redan tagit hand om som blivit utsparkade av FK
blir en hel del pengar i en kommun av Nybrås storlek. Assistansen ska ju samsas
med en rad andra verksamheter inom välfärden som kommunerna ansvarar för.
Den verklighet som Jimmy Loord beskriver visar
återigen att kommunerna inte ska vara huvudmän för den personliga assistansen.
Kommunerna fixar inte det helt enkelt. Ett ensamt kommunalt huvudmannaskap blir
därför dödsstöten för assistansreformen som vi vill ha den.
* STIL-aktivister i Småland har gjort en ny
podinspelning, del 2 om tillgänglighet. Även denna gång deltar
tillgänglighetsinventerare Johan Steirud. Tyvärr funkade inte uppladdningen
perfekt så några minuter på slutet saknas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar