I tisdags gjorde jag en utflykt till Göteborg för att
besöka Leva & Fungera mässan, gjorde även ett besök för två år sedan. I det
här blogginlägget kommer huvudfokus att ligga på hjälpmedel, olika anpassningar
och hur samhällets stöd när det gäller hjälpmedel kan förbättras.
Leva & Fungera är en tillställning som primärt
berör alla de företag som är involverade i hjälpmedelsbranschen och givetvis vi
som behöver dessa hjälpmedel. I det avseendet är Leva & Fungera en
fantastisk mötesplats. Som jag skrev i ett tidigare blogginlägg – det är en demokratisk
rättighet att kunna delta i den här typen av evenemang.
När det gäller
utvecklingen av hjälpmedel så är det lätt och konstatera följande:
- Det finns ett mycket stort antal företag aktiva i branschen.
- Det är ingen brist på idéer bland företagen.
Jag såg en uppsjö med nya varianter på rullstolar,
toalettstolar, höj och sänkbara sängar etcetera. Och då han jag inte ens gå
igenom alla montrar. Stort intresse var att i verkligheten se en ny revolutionerande
ramp som jag läst om tidigare på nätet. Ett företag som heter Hea Medical har
utvecklat en ramp som går att rulla ihop. En suverän innovation som är perfekt
att använda vid tillställningar där tillgängligheten är begränsad. Nedan ser ni
bilder på rampen i både utvecklad och hoprullad form.
Bild: Rampen utvecklad och klar för användning
Bild: Rampen i hoprullad och klar för transport
Det blev ett ganska långt stopp vid Permobils monter
samt konkurrenten Star Mobility som också ägnar sig åt bilanpassningar. Själv
har jag sedan många år tillbaka en rullstolsanpassad bil med en ramp på höger
sida. Om några år har jag tänkt att byta bil så det är spännande och se vad som
händer på den fronten. Ramperna blir bättre (framförallt mekanismen som fäller
ut och drar in ramperna) men på den negativa sidan fick jag höra att
Försäkringskassan fortsätter och försämra förutsättningarna för att få bilanpassningar.
Allt är inte klart är beskedet men de signaler som kommit hittills är att kraven
för att få anpassning kommer att höjas rejält.
Min första tanke här är – går detta igenom hur många
av oss kommer ha råd att skaffa en bil? Jag ser det här som en jämlikhetsfråga.
Man överlever definitivt UTAN BIL men det gör alla bilägare utan
funktionsvariationer med. Det blir
en ren diskriminering om vi måste betala ombyggnaden ur egen ficka eftersom det
är en merkostnad som enbart beror på funktionsvariationen, ytterst få
kommer ha råd med en bil. Lägg därtill alla förslag som är aktuella om kraftigt
höjda skatter på bilar som inte är miljöbilar (vilket inkluderar de som f.t. är
aktuella för oss) så ser jag en stor fara att frågan om bilägande blir en
riktig klassfråga. För många personer med funktionsvariationer och även andra
grupper som låginkomsttagare och boende på landsbygden blir drömmen om en egen
bil just en dröm.
Det här leder oss in på vad staten vill finansiera i
framtiden? Den snabba teknikutvecklingen kommer som jag skrivit tidigare i de
allra flesta fallen vara positivt. Om alla ska kunna dra nytta av den
förutsätter det att staten/landstingen är beredda att betala, annars blir det
en fråga om plånbokens tjocklek vem som kan dra nytta av all ny välfärdsteknik.
Ett problem anser jag är att landstingen bara har avtal med ett visst antal
aktörer på marknaden. Det begränsar urvalet och, tror jag i alla fall hämmar
utvecklingen då vissa företag får en monopolliknande ställning. Eftersom vi pratar om företag
vars försäljning är nästan helt beroende av skattepengar gör detta att
sannolikheten är stor att många väldigt bra produkter inte når den stora
marknaden. Dessutom är vi begränsade i valet av hjälpmedel när landstingen bara
har avtal med ett visst antal företag.
För att förbättra det nuvarande stela systemet som ger
oproportionerligt stor makt till Landstingen behövs en mer flexibel modell. Här
tänker jag mig att Landstingen har ett basutbud (det är orealistiskt att de har
avtal med alla aktörer) som fallet är nu. Men om hen ser en produkt (t.ex. på
en mässa) som verkar kanonbra för den personens behov ska det inte vara några problem och
prata med arbetsterapeuten och få produkten även om hemlandstinget inte har
avtal med tillverkaren. D v s mer makt till individen eller om denna har
svårt att föra sin egen talan legal företrädare och mindre makt till systemet.
En sak som irriterar mig är beslutsgången när det är
dags för en ny permobil. Det är en sak att det är orimligt och kräva en ny helt
skattefinansierad permobil nästan varje år Men när det gått åtskilliga år borde
det inte vara några problem alls. Min nuvarande permobil har jag haft i drygt
10 år. Jag är jättenöjd med den och har inget behov av att byta den närmaste
tiden. Skulle jag vilja byta den är det emellertid ingen självklarhet att
jag får en ny trots att det gått så många år. Jag vet var jag pratar om. Det var nämligen en del diskussioner när jag skulle byta förra gången, då hade
jag haft samma permobil i 14 år… Och inte nog med det, det är inte ens
arbetsterapeuten som tar beslut det gör personalen på hjälpmedelscentralens
verkstad… Detta är helt fel. ”. När jag väl vill ha en ny permobil efter många
är det jag själv som ska makten att kunna göra det utan krångel. Detta är ett
bra exempel på det IL rörelsen kallar ”mobil institution”., d v s tröga och
invecklade myndighetsstrukturer som stärker systemet men försvagar vår
ställning.
* Givetvis besökte jag även Ifa-s
monter där det blev en en hel del diskussioner med Ifa profiler som bland annat
Lilly Key och Sophie Karlsson men även personer jag känner från hemtrakten
Enigheten är i alla fall total i att utvecklingen med den personliga
assistansen går åt helt fel håll. Själv tog jag bland annat upp
utredningsdirektiven och all fokusering på att kostnaden är för hög. STIL deltog inte i årets mässa så det blev inga samtal med mina vänner där.
Sammantaget en mycket rolig dag. Det
blir säkert ett nytt besök när Leva & Fungera arrangeras nästa gång 2019.
* Under mässan blev Ida
Caroline Eriksson tilldelad ett stipendium från Erik Ljungbergs
stiftelse för sitt arbete för ett samhälle där personer med funktionsvariationer
och andra minoriteter inte diskrimineras. Stort grattis Ida-Caroline!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar