Vad man än tycker om det nya tillägget i
diskrimineringslagen, med många undantag och skälighetsbedömningar, har vi ju
ändå äntligen en lag där personer som negativt drabbats av otillgänglighet kan
få upprättelse.
Lars-Göran Wadén
Lars-Göran Wadén är expert på tillgänglighetsfrågor
och en av de stora profilerna i den svenska funkisrörelsen. Lars-Göran brinner
för ett tillgängligt samhälle för alla och är inte främmande för att driva fall i domstol. Med
hjälp av DHR har han nu drivit ett fall och för första gången testas den nya
lagstiftningen i domstol.
Låt oss titta tillbaka på vad som hänt och som
ligger till grund för rättegången. För snart
två år sedan skärptes tillgänglighetslagstiftningen, bristande
tillgänglighet är sedan dess inskriven som en form av diskriminering i
Diskrimineringslagen. I lagtexten finns emellertid flera stora undantag, bland
annat att affärer med under 10 anställda inte omfattas av lagen. I praktiken innebär
det att ungefär 90 % av alla affärer, restauranger mm inte omfattas av den nya
lagstiftningen.
Kort efter att den nya lagstiftningen trädde i kraft
skulle Lars-Göran åk med buss för att besöka
sin bror. Enligt bussbolaget skulle deras fordon vara anpassade med
lifter men det visade sig emellertid att chauffören inte kunde hantera liften . Lars-Göran anmälde händelsen till
Diskrimineringsombudsmannen (DO) som inte drev fallet till domstol. Att lagen
nu testas för första gången är tack vare att DHR, ihop med Lars-Göran drivit
fallet själva. I sin blogg Livet rullar vidare berättar Lars-Göran att han 8
december skulle infinna sig som vittne i Gävle Tingsrätt.
Hur kan det komma sig att det dröjt nästan två år
innan den nya lagstiftningen testas i domstol? Ser man enbart till statistiken
verkar DO inte ha drivit anmälningarna
med någon större energi. Hitills har myndigheten mottagit över 450 anmälningar.
Endast ett femtiotal av dessa har utretts, 9 av 10 fall har DO alltså avskrivit
direkt. Av resterande ca 50 fall drev DO endast två(!) fall till domstol, varpå domstolarna avskrev
dem. Vad säger detta? Antingen gör alla undantag att lagen är helt tandlös,
eller så är diskriminering p g a bristande tillgänglighet synnerligen
lågprioriterat hos DO.
Att lagen behöver skärpas är funkisrörelsen eniga om
men liksom vad gäller assistansen är tillgänglighetsanpassning en
kontroversiell fråga hos starka samhällskrafter. Det krävdes ett enormt hårt
arbete för att få till den nuvarande lagstiftningen med de stora undantagen.
Argumenten emot var de vanliga - "fet kostar för mycket, det blir en
"jobbdödare". Regeringen har föreslagit en skärpning varpå det genast
dök upp flera ledareartiklar som bedrev osmaklig skrämselpropaganda. Minst en
ledarskribent (minns inte vilken tidning) hävdade att om man tar bort det stora
undanget med under 10 anställda kommer
nästan hela restaurangbranschen att gå i konkurs...
Nu håller vi alla tummarna för att DHR och Lars Göran vinner rättegången. Citatet i inledningen av artikeln här hämtat från Lars Görans blogg och jag instämmer. Även om det finns stora brister så finns det ändå en lagtext som uttryckligen säger att bristfällig tillgänglighet är en form av diskriminering och det är givetvis positivt. En fällande dom mot bussbolaget kommer och underlätta arbetet för att förbättra lagen. Omvänt finns det givetvis ingen garanti för att DHR och Lars-Göran Wadén vinner. Skulle bussbolaget frias får vi väl ta det som ett kvitto på att den nuvarande lagstiftningen verkligen är mycket svag.
Uppdatering.
Lars Göran Wadén meddelar följande:
Det blev inget vittnesmål från mig.
Förhandlingen avbruten eftersom frågan om ansvarsbiten skickas till Högsta domstolen för ett prejudikat.
Frågan är alltså om trafikutövaren eller Region Gävleborg gjort fel.
* Jag
är i första hand talesperson för VIMPA och driver den här bloggen som ett
sidoprojekt. Utöver detta känner säkert de flesta till att jag också är stödmedlem
i STIL och aktiv i STIL- s aktivistgrupp. Undertecknad har ihop med andra
Smålandsaktivister nyligen startat en podradio som kommer och handla om IL
ideologi och olika aspekter av personlig assistans. Vi har nu haft en
premiärsändning och ambitionen är att komma igång med regelbundna sändningar
från och med januari.
Podradion
är emellertid helt och hållet ett STIL projekt och inte alls kopplat till min
roll som talesperson för VIMPA. Det innebär bland
annat att podradio sändningarna inte
kommer att läggas ut i VIMPA - s officiella informationskanaler. Länk till
själva poden ser ni nedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar