LSS är en rättighetslag vilket bland annat betyder
att rätten till hjälp ska vara densamma oavsett var du bor i landet. De
faktiska hjälpbehoven ska vidare vara överordnade statens och kommunernas
budgetar. Urholkningen av assistansreformen under min tid som bloggare och LSS
är en smärtsam påminnelse om hur lätt vår rättighetslag väger när den ställs
mot pengar i kombination med en sunkig människosyn.
Jag har läst hela LSS lagen flera gånger. Utan att
vara jurist så menar jag att det på papperet är en fantastisk lag - det råder
inte minska tvekan om vad syftet med lagen är. Hur kan det överhuvudtaget vara
möjligt att vår fantastiska lag urholkats så mycket, UTAN att lagtexten
ändrats? Helt uppenbart är det ju möjligt i Sverige, ett land som utåt sett är
så stolt över sin välfärdsstat...
Urholkningen har varit möjlig p g a en olycklig
kombination av prejudicerande domar, starka myndigheter, den heliga kon
kommunalt självstyre och en allmän besparingsiver. Parallellt med detta har det
också visat sig att det "bara man skrapar på ytan" finns ett rejält
motstånd mot hela idén med
självbestämmande för oss. Avsaknad av författningsdomstol, att CRPD inte är
inskriven i lagtexten har också bidragit starkt till den oerhört trista
utvecklingen. Den allmänna
besparingsivern som drabbat all välfärd innebär med automatik att en
lågstatusgrupp som vi blir "högintressanta" när staten och kommunerna
ska ta fram osthyveln.
För fyra, fem år sedan var jag liksom stora delar av
funkisrörelsen mycket naiv. Vi har ju en rättighetslag, inte skulle domen i
regeringsrätten 2009 få någon större betydelse? Ack, ack så fel man hade och
jag insåg inte heller vilket högoktanigt bränsle rapporterna om kriminalitet
skulle vara för kritikerna. Däremot har jag alltid menat att brukarrörelsen har
fokuserat för mycket på enskilda handläggare, det tyckte jag redan innan jag
startade den här bloggen hösten 2013.
Eftersom jag tappat alla illusioner blir jag inte
det minsta överraskad längre när det kommer nya besparingsdirektiv. Har
brukarrörelsen verkligen varit naiva, godtrogna vad gäller statsmaktens och
kommunernas behandling av rättighetslagen LSS? Mitt svar är definitivt ja vilket som sagt inkluderar undertecknad. Det
finns flera exempel på det, här får det
räcka med ett:
För snart två år sedan meddelade regeringen att det
skulle bli "låga "höjningar av schablonen" framöver. Ingen
större reaktion då. Ytterligare ett år senare meddelar regeringen att
schablonen bara ska höjas med 1,4 %/år (4 kr) fram tills 2018. Och då blev det
ett RAMASKRI! Jag kan fortfarande inte
förstå varför så många reagerade som en jättebomb ramlat ner från himlen.
Upprörande - absolut, men överraskande? Inte det minsta med tanke på vad
regeringen hade flaggat för redan för ett år tidigare.
Mycket motvilligt måste jag medge att man blir "imponerad" över
"uppfinningsrikedomen" som stat och kommuner visat när det gäller att
försöka gå runt intentionerna i LSS, den hårdare tillgänglighetslagstiftningen
mm. Jonas Reinholdssons KommunLex och hans konkurrenters verksamhet tog jag upp
i förra blogginlägget, tar tre exempel till här:
1. En
doktorsavhandling från Göteborgs Universitet 2014 visade att många kommuner
genom att ge tidsbegränsade beslut enkelt "går runt" den viktiga
juridiska principen om gynnande besluts
negativa rättskraft - d v s en beviljad stödinsats får inte försämras om
det inte sker markanta förändringar i hjälp/stödbehovet.
2. Tingsryds
kommun skaffade sig en försäkring för att skydda sig mot höga kostnader i
händelse av rättstvister kopplade till den skärpta
tillgänglighetslagstiftningen.
'
3. Och
så givetvis den nuvarande regeringen som dribblar vilt med gällande
demokratiska principer i sin uppenbart desperata kamp för att sänka kostnaden
för PA.
Vad hade vi kunnat göra annorlunda för att åtminstone
delvis stoppa utvecklingen? Att jag brinner för samarbete vet alla vid det
här laget. Ett mycket stort misstag tycker jag är att vi så oerhört grovt
underskattade kriminalitetens sprängkraft . Vi borde med facit i hand för
länge sedan sagt att nu bör myndigheterna genomföra ett antal åtgärder för att
få bort kriminaliteten - det, det och det (som inte inskränker
självbestämmandet)... Jag tror faktiskt det hade avstyrt en del av alla de
angrepp vi blivit utsatta för. Oavsett omfattningen på kriminaliteten borde
vi insett att vi som grupp är mycket sårbara för angrepp så fort det kom
rapporter om kriminalitet i assistansbranschen.
Om vi tittar på vad som hänt i andra LSS insatser är det två saker som sticker ut och som gjorde mig riktigt
upprörd.¨
1. Reportaget
i radions "plånboken" om den oerhört pressade situationen för många
FUB medlemmar. En del har inte ens råd att köpa en jacka. Att det ser ut så i
Sverige 2016 är helt oacceptabelt.
2. En
dom i Högsta Förvaltningsdomen 2015 som säger att det är OK att tvångsförflytta
människor mellan olika LSS boende oavsett vad läkarintygen säger. Det bryter
mot alla möjliga artiklar i CRPD konventionen och LSS paragrafer om
självbestämmande, inflytande mm.
Framtiden då (närmaste åren)? Lika bra och vara uppriktig - läget är
verkligen bekymmersamt. Inte för att det var guld och gröna skogar precis under
alliansregeringen men S-MP regeringen har tagit kampanjen mot personlig
assistans till en absurd nivå. Regeringen nöjer sig inte ens med att själva
utan bevis trumpeta ut att "kostnaden skenar", miljardbelopp går till
kriminella varje år. Även myndigheterna gör sitt, framförallt Försäkringskassans
generaldirektör Ann-Marie Begler som vid upprepade tillfällen skrivit
debattartiklar om att kriminaliteten härjar vilt.
Optimismen i mig säger mig att personlig assistans
inom en snar framtid, trots allt kommer att ses som en självklar del av välfärdsstaten
och att arga ledarartiklar på sin höjd är en marginell företeelse. Pessimisten (eller
realisten) säger att vi har en riktigt kämpig period framför oss, vi kommer att
behöva kämpa med både näbbar och klor för att assistansreformen och rättighetslagen
LSS. Med rädda menar jag att de ursprungliga intentionerna finns kvar
åtminstone någorlunda intakta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar