LSS är en fantastisk lag som säger att personer med
stora funktionsnedsättningar har rätt att leva som andra. Kommunerna kritiseras
ofta för att motarbeta LSS - och då inte bara den personliga assistansen utan alla
insatser inom ramen för LSS. Och att denna skepsis finns är inte något som (många kritiker säkert skulle hävda) "en
gnällig handikapprörelse" tagit ur luften. Faktum är att Kommunförbundet
(föregångaren till Sveriges kommuner och landsting, SKL) kritiserade LSS redan
innan lagen ens trätt i kraft 1994. Det fanns flera orsaker till kritiken:
· Man
motsatte sig att LSS skulle vara en rättighetslag. Varför var detta så
allvarligt då, enligt kommunerna? Svaret hittar vi troligen i de erfarenheter
som Adolf Ratzka, Wilhelm Ekensteen och många, många andra hade upplevt. Innan
den personliga assistansen fanns till var man hänvisade till antingen stora
gruppboenden/institutioner eller hjälp från anhöriga. Självbestämmandet var
obefintligt , makten över våra vardagsliv låg istället hos kommunerna.
LSS och assistansreformen innebar något nytt, här
sattes individen i centrum inte kommunerna, d v s mycket makt flyttades från
kommunpolitikerna och tjänstemännen till de personer det verkligen handlade om
- personerna med stora funktionsnedsättningar. Maktbalansen ändrades alltså
rejält till vår fördel. Ur kommunernas synvinkel var det därmed en stor
förändring till deras nackdel.
· Ytterligare
ett skäl som angavs var att rättighetslagen LSS inskränkte det kommunala
självstyret. Det kommunala självstyret har visserligen en mycket stark
ställning i regeringsformen. Bengt Westerberg var medveten om detta och sa att
just därför är det så viktigt att LSS blir en rättighetslag.
Vad som är så trist är att man, i många fall
fortfarande tycks ha svårt och verkligen acceptera att LSS är en rättighetslag.
Man ser det t.ex genom att:
· Många
kommuner har anlitat konsulter för att lära handläggarna hitta kryphål i
lagstiftningen för att ge avslag till personlig assistans och andra LSS
insatser.
· Man
vänder och bänder på juridiken för att ge tidsbegränsade beslut så att varje
nyansökan blir en ny ansökan där man börjar om på ruta ett ifrån då gällande
rättspraxis.
· Man
tar ut oskäliga hyror för LSS-boenden vilket gör att många av de berörda
personerna ofta blir dömda till permanent fattigdom.
Den verkliga roten till motståndet har knappast
handlat om vare sig LSS som rättighetslag eller det kommunala självstyret, utan
om (som så mycket annat) om pengar. Att hänvisa till nämnda argument var/ (och
är än idag) ändå "tacksamt" när kommunerna såg "skenande
kostnader" framför sig och minskad makt över vilken hjälp man skulle
bevilja.
Frågan är då hur dyrt LSS är för kommunerna? Av
samtliga 10 hjälp och stödinsatser inom LSS finansieras enbart den personliga
assistansen i huvudsak av staten, ungefär 80 % samtidigt som det är den
enskilda största "utgiftsposten" inom LSS, totalt drygt 45 % av totalsumman
när statens och kommunernas bruttoutgifter läggs ihop. Som vi har sett
innan är nettokostnaden, den verkliga kostnaden för personlig assistans mycket
lägre än de knappa 26 miljarder kr (källa
Assistanskoll) som assistansen kostade 2012 och ungefär 56 miljarder kr för
samtliga LSS insatser (Källa FUB).
Hur mycket ligger det då i att många kommuner tycker
att LSS är för dyrt? FUB har tittat närmare på det och kommit fram till
följande:
· Den
personliga assistansen har medfört merkostnader för kommunerna
· Ser
man till hela LSS är dock merkostnaden inte så stor eftersom det finns
ett utjämningssystem som ska kompensera för utgifterna. Det innebär att LSS som
helhet inte är den "jättepost" i budgeten som man vill göra gällande
· För
en medelstor kommun är den totala bruttokostnaden för LSS 5-6 % av de totala
utgifterna,
Om man ska kommentera detta själv så säger jag så
här:
En kommun har många olika utgiftsposter - LSS,
skola, äldreomsorg, hela socialtjänsten, lön till alla anställda (i min kommun
Jönköping ca 10 000 personer), underhåll till kommunala fastigheter mm men
FUB-s undersökning visar ändå att kostnaden för LSS i flertalet kommuner inte
utgör mer än en 1/20 del av de totala utgifterna, betydligt mindre än t.ex den
oerhört viktiga skolan som aldrig får utstå samma kritik för att den kostar för
mycket (Dessutom finns utjämningssystemet Talet om att det är en
extremt dyr verksamhet för fertalet kommuner är därmed överdrivna.
Avslutningsvis:
Man inte förneka att det finns rikare
och fattigare kommuner i landet. Stockholms kommun har mycket större resurser
än en liten utflyttningskommun i Norrlands inland. Sedan några år tillbaka
pågår en överflyttning av kostnader för personlig assistans från staten till
kommunerna och det är en utveckling som oroar mig. Konsekvenserna riskerar att
bli allvarliga för de personer som bor i små kommuner - det finns redan
tendenser till det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar