Det finns i LSS fem s.k. grundläggande behov -
personlig hygien, av/på klädning, måltider, kommunikation och ingående kunskap
om brukaren. När det debatteras hur vi ska komma tillrätta med den allt
striktare tolkningen av LSS och dess konsekvenser är det ofta LSS §9a som kommer upp. Den måste ändras om
behovsbedömningarna ska bli "generösare" - det anser alla från Försäkringskassan
till Ifa. Försäkringskassan fortsätter stenhårt hävda att vi är som statlig
myndighet skyldiga att följa rättspraxis trots att förutsättningarna för oss
med personlig assistans är så olika. Ändring/förtydligande av denna paragraf är
därför som jag ser det nödvändig men det räcker knappast för att säkra
intentionerna med LSS på sikt. Orsaken anser jag är denna:
Urholkningen av LSS som drabbat samtliga 10 insatser
har inte tillkommit på grund av lagändringar, lagtexten är densamma och
därför är intentionerna, på papperet densamma som de var när lagen skrevs. Försämringarna
är istället resultatet av ändrad tolkning av lagen, av både Försäkringskassan
och kommunerna. På vägen har man fått god hjälp av ett antal mycket
märkliga domslut som skapat ny rättspraxis - d v s hur lagen ska tillämpas.
Om vi i kampen för LSS stannar vid att bara ändra
LSS §9a, vad kommer att hända i framtiden?
Rimligen kommer man försöka hitta nya sätt att gå
runt lagens ursprungliga intentioner vilket innebär nya rättsfall. Och då ska ingen
inbilla mig i alla fall att det inte finns en uppenbar risk att det kommer nya märkliga domar som återigen ändrar spelreglerna. Därmed är man tillbaka vid utgångsläget och
vad ska vi göra då -kräva nya lagändringar igen?
Frågan är då vad som krävs för att på allvar säkra lagens
intentioner och rättigheterna till alla invånare i Sverige som lever med
funktionsnedsättningar? Att göra Handikappkonventionen till svensk lag är en
del som jag skrivit om innan. Det krävs även någon form av ny lagstiftning där
s.k. rättspraxis och prejudikat inte alls får samma betydelse som idag. Kanske
behövs därmed även en ändring eller tillägg i Regeringsformen som garanterar
att man inte kan förlora eller nekas
stöd från staten enbart p g a ändrad
tolkning av lagen, d v s ett förtydligande av den enskilda människans
rättigheter gentemot staten.
Här driver STIL ett mycket ambitiöst projekt ,
nämligen projektet Medborgargolv.
Målet med Medborgargolvet är en utveckling av välfärdsstaten där alla som är i
behov av hjälp verkligen får den hjälp man behöver, man definierar
Medborgargolvet så här:
Vi vill se ett golv som skyddar alla som är i
behov av välfärdsstatens tjänster för att kunna leva självbestämt liv i frihet.
Vi vill utveckla välfärdsstaten genom att
förtydliga kontraktet mellan stat och individ så att varje medborgare har
frihet, jämlikhet och trygghet, inte bara i teorin utan också i praktiken.
När medborgargolvet
väl är säkrat ska alltså ingen behöva riskera att man förlorar sin personliga
assistans eller annat stöd från samhället p g a ny rättspraxis, godtyckliga
beslut från kommunerna etcetera. Samhällets skyddsnät för de som behöver stöd
från samhället för att leva ett självständigt liv ska vara vattentätt.
Ni kanske undrar om
jag själv har någon roll i projektet? Så här ligger det till - jag är
stödmedlem i STIL som jag tycker gör ett fantastiskt jobb. För snart en månad
sedan fick jag en förfrågan om jag är intresserad av att som stödmedlem hjälpa
till i arbetet för att förverkliga Medborgargolvet. Jag behövde inte lång
betänketid för att tacka ja...
Vi har inte hunnit
prata närmare om vad jag ska få för roll. Det blir mycket intressant att hjälpa
till - att försvara personlig assistans och LSS mot alla de krafter som vill
urholka eller t.o.m. avskaffa lagen samt gå tillbaka till
ursprungsvisionerna är det jag verkligen
brinner för. Har dock inga illusioner om att förverkligandet av Medborgargolvet
är en lätt uppgift.
Kommer komma fler
inlägg med anknytning till Medborgargolvet framöver
I Paneldedebbatten under Almedalsveckan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar