År 2012 presenterades en statlig utredning med
titeln Åtgärder mot fusk och felaktigheter med assistansersättningen. Det
viktigaste utredaren Susanne Billum slog fast var att 9-15 % av utbetalningarna
berodde på "fusk och felaktiga utbetalningar", ytterligare 13-18
% av utbetalningarna var
"överutnyttjande".
Vidare slog utredaren Susanne Billum, (samma person
som 2009 var ordförande i regeringsrätten och undertecknade den så
uppmärksammade domen som jag skrivit om) fast följande:
· * Försäkringskassans utredningar ansågs vara bristfälliga och sakna kontroll
och uppföljning
.
· Kostnadsökningen berodde inte främst på att antalet assistansberättigade
ökar utan på att antalet timmar per person ökar.
· Alltför många ansågs tjäna på att fler timmar beviljas, både anordnare,
brukare och assistenter,
· Schablonersättningens konstruktion gav/ger möjlighet till alltför stora
vinster för anordnare.
Susanne Billum medgav visserligen själv att det fanns stora osäkerheter i
hur stort "fusket och överutnyttjandet" var. De summor som man kunnat belägga som via kriminella
aktiviteter betalats ut är inte i närheten av de belopp som anges i
utredningen. Försäkringskassan själva krävde år 2012 tillbaka 168 miljoner
kr, mindre än 1 % av totalsumman som betalades ut samma år (21,8 miljarder kr, inklusive kommunernas
utlägg 25,9 miljarder kr ). Summan som via rättegångar bedömts som kriminellt
fusk är ännu lägre.
Trots utredningens osäkra slutsatser blev den startskottet på en ström med kritik mot assistansreformen,
inte minst från diverse tycka till maskiner på ledarredaktionerna i
dagstidningarna. Kritik hade visserligen framförts innan men efter utredningen blev
offentlig skedde en kraftig ökning i intensiteten.
Allt fokus hos kritikerna låg på "fusk,
kriminalitet och oegentligheter, reformen framställdes nästan som en magnet för
kriminella. Angående omfattningen på kriminaliteten var det ingen av
kritikerna som överhuvudtaget ifrågasatte rimligheten i Billums slutsatser.
Istället blev det en vedertagen sanning att upp till
15 % av totalkostnaden (brutto) beror på fusk och kriminalitet. Omräknat i kr
skulle det betyda att upp till 3,9 miljarder kr betalades ut till
"fuskare" och kriminella år 2012 .
Om nu inte denna utredning hade kommit, hur hade läget för
assistansreformen varit? Om man ska försöka spekulera lite så tror jag så här:
· Det hade kommit en del kritik
mot att kostnaden ökar för snabbt.
· Totalt sett hade det
ändå inte varit samma intensitet i kritiken. Billums utredning var det
"bevis" kritikerna behövde, nu hade man "svart på vitt" att
personlig assistans var en skattefinansierad verksamhet där miljardbelopp
(varje år) försvann till helt andra saker än det är tänkt.
Utredningen med sina dåligt underbyggda slutsatser fick dessutom negativa
konsekvenser på ett viktigt plan till:
Utredningen satte igång en febril aktivitet från politiker och myndigheter
för att komma åt fusket vilket resulterat i allt större kontroll av såväl de
assistansberättigade som assistenterna och den stora, stora majoritet anordnare
som sköter sig.
Varför detta enorma intresse för kriminalitet inom LSS i allmänhet och
personlig assistans i synnerhet? Det
årliga skattefusket beräknas uppgå till en bra bit över 100 miljarder(!) kr/år
men det har inte debatterats med samma intensitet precis .. Och säg vilken
stödreform i välfärdsstaten som är helt befriade från fusk och oegentligheter -
de finns inte men inte förs en debatt om att försämra t.ex föräldraförsäkringen för det.
Det trista svaret blir att det uppenbart finns starka samhällskrafter som
tycker att vi fått det för bra, man vill inte
med skattepengar betala lyxliv" åt vår grupp. Om en liten grupp
missköter sig och man har en negativ syn på hela reformen är inte steget långt
till att se ALLA assistansberättigade, anhöriga och anordnare som potentiellt
kriminella. Billums utredning gav dem
den ammunition som man behövde för att gå till angrepp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar