Strax innan jag åkte på semester presenterade ISF
(Inspektionen för Socialförsäkringar) den stora statliga utredningen med
titeln:
Assistansersättning
och kommunala stöd till personer med funktionsnedsättningar
Syftet med utredningen (avser åren 2002-2013) var
att undersöka hur ändrade behovsbedömningar mm på senare år har påverkat den
statliga assistansersättningen och andra stödformer till funktionsnedsatta
personer. Här är de viktigaste punkterna:
·
Man
konstaterar att den omdiskuterade domen från Regeringsrätten 2009 höjde kriterierna för vad som ska räknas
som grundläggande behov
·
Antalet
nyansökningar 2003 var 1400 st. De ökade åren som följde och toppade 2009 med
ca 2800, de har därefter sjunkit till ca 2500/år.
·
Antalet
beviljade timmar har ökat för de som har personlig assistans ökat från ca 84
timmar/vecka 2003 till 120 timmar/vecka 2013.
·
Samtidigt
skedde efter 2008 en kraftig ökning i antalet avslag på nyansökningar, en
ökning på hela 46 %.
·
Samtidigt
ökade också antalet avslag vid omprövningar rejält ca 23 % Efter den kraftiga
uppgången av antalet avslag på nyansökningar och omprövningar har dessa
stabiliserats på en hög nivå
·
2003
fick 48 personer avslag vid omprövningar. 2013 var antalet hela 273. Den
verkligt markanta ökningen skedde 2008-2010.
·
För
de som fått sin assistans indragen skedde 2008-2009 en kraftig uppgång i
antalet som fick andra LSS insatser istället.. Antalet har därefter
stabiliserats runt 270-280 personer per år. Det innebär att kostnader flyttas
från staten till kommunen eftersom de andra LSS insatserna finansieras av
kommunerna.
· Ca 40 % av de
som får avslag vid nyansökningar får inget stöd från vare sig annan LSS insats
eller SoL (Socialtjänstlagen. Av de som får avslag vid omprövningar
(inte når 20 timmar/vecka i grundläggande behov) beviljas 30-50 personer/år
ingen insats inom vare sig LSS eller SoL
(Socialtjänstlagen).
Ska man sammanfatta vad staten
har kommit fram till så kan vi se att den stora ökningen i antalet avslag på
nyansökningar respektive omprövningar sammanfaller med att kriterierna höjdes
för de grundläggande behoven 2008-2009. Antalet beviljade timmar har ökat i
genomsnitt men det är givetvis ingen tröst för alla de som förlorat sin personliga
assistans. Jag är mycket kritisk till utredningen av flera skäl.
* ISF har gjort
utredningen, detta innebär att en statlig myndighet har utrett en annan. I
praktiken innebär det att staten utreder sig själv. Ska den här typen av
utredningar ska göras av personer som inte är knutna till dessa myndigheter.
Utgången var också given på förhand - staten ser vissa problem men på det stora
hela ser utredarna inga större problem.
* Inte för att
det är något unikt för den här utredningen (det är det normala) men här finns
massor med statistik men absolut ingenting om de människor som berörs. Vi
reduceras därmed bara till siffror i ett lång rad av diagram och tabeller.
Jag säger inte att statistik är oviktigt men det säger faktiskt ingenting om
livsvillkoren för alla de människor som berörs. Av alla de som förlorat sin
assistans - hur har det påverkat livet för Anna Johansson i Göteborg eller
David Karlström i Haparanda, det säger utredningen absolut ingenting om. Det är
ju det som är det riktigt intressanta människorna av kött och blod, med känslor
och ambitioner med livet som alla andra - vad har hänt i det praktiska livet
efter att de förlorat assistansen eller man fått avslag på en nyansökan?
* Man
konstaterar visserligen att ändrad rättspraxis lett till hårdare bedömningar
men ingenting om huruvida detta är förenligt med vare sig LSS intentioner,
Försäkringskassans egna riktlinjer som talar om helhetsbedömningar eller FN
konventionen.
* Var finns
kopplingen mellan att ambitionerna i LSS är mycket högre än i SoL? Det håller
inte och bara konstatera att si och så många procent får insatser inom SoL
istället för LSS, sunt förnuft säger att livskvalitet och självbestämmandet
reduceras rejält om man får hjälp med en lag som talar om "skäliga
levnadsvillkor" istället för goda
levnadsvillkor. Ja, det finns nog inte en enda person som tycker att
livsvillkoren inte ändrats till det sämre även om man får stöd från en annan
LSS insats.
Det finns även
positiva inslag i utredningen. Ett av dem är ett förslag att diagnosbegreppen ska slopas
vid behovsbedömningar utan att istället ska hjälpbehoven styra. Det är helt
rätt. Man pratar också om större enlighet vid behovsbedömningarna och
motiveringen till besluten ska förbättras. Det är i grunden rätt tänkt men det
får inte bli allt detaljstyrt vid omprövningarna heller eftersom behoven är individuella. Desto mer oroande är att man oroar sig för
kostnaden och vill se en utredning där kostnaden ställs mot rättigheterna och delaktigheten
i samhället. Det är oacceptabelt. LSS är en rättighetslag, punkt!
Kommer att
återkomma till utredningen flera gånger kommande månaden
* Efter en sådan
här utredning är det viktigt att brukarrörelsen kan visa upp en annan bild som
inte bara handlar om statistik, hur det faktiskt ser ut i verkligheten för de
berörda människorna? Det har STIL gjort som samtidigt presenterade en egen
rapport som istället fokuserar på konsekvenserna för de människor som fått sin
assistans indragen. Det återkommer jag till i nästa blogginlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar