Fortsätter granskningen kring Maria Anderssons astronomiska återkrav och Vilda Western som råder kring en allt mer absurd återbetalningsvärld.
Vi ger oss inte, jag orkar kämpa på tack vare
mina anhöriga – mamma Mona, pappa Roger och min syster Kajsa – min gode man och
assistenter, min 11-åriga hund Dessa är också ett stort stöd och en fantastisk
vän som är så viktig för mig.
Maria Andersson, 34 år och
beviljad personlig assistans
Hur hade jag reagerat om jag får ett brev från
Försäkringskassan där jag måste betala tillbaka assistansersättning på drygt
1,15 miljoner kr? Förmodligen hade det känts som världen rasat samman – totalt.
Det är ett sådant besked Maria Andersson från Karlsborg har fått. Marias
desperata situation har uppmärksammats av många och som Jag skrev om det i
förra blogginlägget. Sedan dess har jag läst på mer i olika media och anser mig
nu vara väl insatt. Tittar vi på ytan tycker jag Marias fall kan sammanfattas
så här:
Maria har hamnat emellan stolarna där
tillämpningen för rätten till personlig assistans, vad som ska anmälas som
väsentligt ändrad förhållande, vem återkraven ska riktas emot, förhållandet
mellan arbetsförmåga och rätten till sjukersättning och bristande dokumentation
från Försäkringskassan om info från Maria - FLYTER SAMMAN.
Tittar vi Marias
situation mer på djupet tycker jag vi bevittnar ett ovärdigt och förnedrande
system med noll rättssäkerhet där i princip vem som helst riskerar att få stora
återkrav på mycket bristfälliga grunder.
Orsaken till
återbetalningskravet går tillbaka ända till 2014. Maria jobbade då deltid men
blev utbränd och har efter det varit beviljad 100 % sjukersättning. 2024
öppnade Försäkringskassan en utredning efter att Maria bytt assistansanordnare.
FK ansåg då att assistansbehovet sedan avslutat jobb 2014 var knappt två
timmar/dygn mindre än vad Maria var beviljad (dygnet runt assistans) Därmed
hade, enligt Försäkringskassan en summa på närmare 1,2 miljoner kr mycket
betalats ut som Maria inte var berättigad till. Den utlösande händelsen till
att FK utredde Maria igen var av allt att döma bytet av assistansanordnare. FK
gick bakåt i tiden och ansåg att det saknades besked om att anställningen
avslutats. Med myndighetsspråk:
Maria
Andersson hade underlåtit att meddela staten att det fanns ett väsentligt
ändrat förhållande Att Maria meddelat enheten för aktivitets
och sjukersättning att anställningen avslutats biter inte berättar mamma Mona.
Både Maria och Mona anser med all rätt – att det är fullständigt absurt att man
ska behöva ringa till olika avdelningar inom Försäkringskassan för att – enligt
FK göra rätt.
Enligt Socialförsäkringsbalken kapitel 51 krävs sedan
2018 att det föreligger just ett väsentligt ändrat förhållande för att göra en
omprövning Vad är då ett väsentligt ändrat förhållande? Det definieras inte
närmare i lagtexten. Men i samband med ett Ifa möte 2019 om jag minns rätt på
årtalet berättade en LSS jurist om just det begreppet. Innebörden enligt juristen var glasklar.
Väsentligt
ändrat förhållande innebär att det måste skett mycket stora ändringar i behovet
av hjälp och stöd för att man ska kunna återuppta en omprövning. Inget
av det som kommit fram här kan klassas dit. Det kan inte vara ett väsentligt
ändrat förhållande enligt riktig definition att en person med så stora
hjälpbehov som Maria slutar jobba. Tvärtom borde det i den logiska världen
istället vara ett bevis på att behovet av hjälp och stöd snarare ökat eftersom
Maria inte klarade av att jobba.
När man läser om Mara Anderssons livssituation. Skulle
jag framöver ens våga byta assistansanordnare? Det räcker ju tydligen för att
FK ska vända in och ut på livssituationen för att hitta någon diffus anledning
på återkrav. Svaret är jag vet ärligt talat inte. Trots att rätten att kunna
byta anordnare är jätteviktig. Om jag
var livrädd för Försäkringskassan innan så är jag ännu räddare nu…
Vi ger oss inte - Maria och mamma Mona
För mig handlar fallet om mycket mer än bara Marias
tragiska livssituation, oklart hur många fler som sitter i samma sits men de är
många. Hela systemet med återbetalningskrav är milt uttryckt dysfunktionellt.
Konstaterade redan i förra blogginlägget att inte ens Ifa vet vad som avgör om
återkraven riktas mot anordnaren eller den assistansberättigade och vi själva
får ingen information om vad som är ett väsentligt ändrat förhållande som ska
anmälas. Rena Vilda Western råder.
Obs! Anmäla ”väsentligt ändrat förhållande” betyder
idag ofta om inte nästan alltid att hela behovsbedömningen görs om – helt emot vad lagtexten
säger.
Koncentrerar vi oss sedan på enbart återkrav mot
assistansberättigade blir situationen ännu värre. Försäkringskassan anser sig
tydligen ha makt att försätta ofta redan fattiga människor i livslång skuld
till staten. Tittar vi på Marias fall och tillfälligt tar på oss
Försäkringskassans glasögon så finns det en viktig information som vi inte har
tillgång till – nämligen vilken anordnare Maria hade 2014-2024. Vi vet bara att
hon bytte anordnare 2024
Varianten egen arbetsgivare skiljer sig på flera
viktiga punkter från en vanlig anordnare – privat företag- kooperativ,
kommunen. En egen arbetsgivare har samma arbetsgivare ansvar som ett privat
företag eller Kooperativ men är lagtekniskt ingen näringsidkare. Det betyder
dels att den egna arbetsgivaren inte får gå med vinst och måste betala tillbaka
eventuellt överskott efter varje avräkningsperiod. Frågan om eventuell
återbetalning ska riktas mot anordnaren eller den assistansberättigade blir
ointressant – det är alltid den egna arbetsgivaren som blir
återbetalningsskyldig. Utifrån den information som vi har tillgång finns dock
inget som säger att Maria var egen arbetsgivare tidigare.
Att eventuell återbetalning enbart riktas enbart mot
den egna arbetsgivaren eller om det är uppenbara fall av bedrägeri är således
inget konstigt Men hur är det då med andra assistansberättigade, det stora
flertalet? Ja, svaret blir ju att FK kan rikta återkrav även mot dem. Och här
börjar det bli riktigt rörigt. För att försöka bena ut vilken juridik som
ligger till grund har jag mailat flera frågor till en advokatbyrå om återbetalningar
som meddelat att svar kommer om några dagar. Men det som sker i Marias och
många andras fall är i praktiken – som jag ser det:
1) Vi blir återbetalningsskyldiga på pengar som
aldrig passerar privat bankkonto.
2) Eftersom
all utbetald assistansersättning räknas som en intäkt för anordnaren blir vi
återbetalningsskyldiga på pengar som betalats ut som intäkt till någon annan –
d v s assistansanordnaren.
Och då säger jag. Det är möjligt att jag missar något
i juridiken men själv undrar jag
verkligen – hur är det möjligt att bli återbetalningsskyldig på pengar som
betalas ut till någon annan? Blir intressant och se vad svaren från
juristen blir. Jag kommer att publicera dem i bloggen, Nästa vecka skriver jag
en krönika för Assistanskoll med temat återbetalningar. Och då känns det bra som
förberedelse att få svar från kunniga LSS jurister på ett antal viktiga frågor.
Och finns det för övrigt någon annan grupp i samhället
som kan bli skyldig staten miljonbelopp på pengar som betalats till någon
annan? Jag tror inte det och vad säger det om tryggheten för oss som är beroende
av personlig assistans? Min slutsats är att vi är oerhört utsatta så länge det inte mycket tydligt regleras vad
som är ett väsentligt ändrat förhållande, vad staten kan begära återkrav på vem
och (bortsett från uppenbar kriminalitet som bedrägerier) hur långt tillbaka
återkrav kan göras.
* En mycket viktig skillnad i utbetalningen av sjukpenning, vård av barn, bostadstillägg, sjukersättning med mera jämfört med assistansersättning. Förutom att beloppen är mycket lägre för varje ärende råder det ingen tvekan men som mottar transaktionen – pengarna går direkt till personens bankkonto.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar