Nu är det definitivt klart. Regeringen kommer att lägga fram en proposition till Riksdagen för att besluta en kraftig försämring av högkostnadsskyddet för läkemedel. Tidigare har taket höjts enligt ett index vilket skulle ge ett tak på receptbelagda läkemedel 2900 kr för 12 månader 2025. Nu vill regeringen istället höja taket till hela 3800 kr istället, det är en höjning med hela 31 % över den indexerade höjningen. Finns det någonting som kan stoppa ökningen nu? Nej, det kan jag inte se eftersom samtliga Tidöpartier står bakom den planerade höjningen. När höjningen fortfarande bara befann sig på utredningsstadiet skrev jag i januari följande i bloggen.
Försämringen drabbar givetvis alla personer som är beroende av
läkemedel men slår som vanligt allra
hårdast mot grupper med tunna plånböcker. Här hittar vi förutom
låginkomsttagare generellt t.ex. låginkomstpensionärer, långtidssjuka m.fl. och
givetvis många personer med olika orsaker till stora livslånga
funktionsnedsättningar - som är kraftigt överrepresenterade i
"fattigdomsligan". Hur är det för personer med försörjningsstöd –
samhällets sista skyddsnät? Om jag förstår regelverket rätt så avgör
hemkommunen rätten till gratis eller nästan gratis mediciner efter utredning.
Kritiken från oss
funkisar, patientföreningar, pensionärer och även många myndigheter har varit
mycket hård. SKR (Sveriges kommuner och Regioner) skriver i sitt remissvar
bland annat:
- SKR ser tydliga hälsomässiga som fördelningspolitiska risker med att skjuta över en större del av kostnaderna på de enskilda individer som behöver läkemedel. Förslaget kan ha svårförutsägbara och sannolikt negativa konsekvenser.
- En noggrann uppföljning är mycket angelägen. Särskilt angeläget blir det att följa upp i vilken utsträckning förändringen påverkar uthämtningen av läkemedel för individer med begränsad betalningsförmåga.
Själv
trodde jag ändå det fanns en hyffsad sannolikhet att regeringen efter all
kritik skulle backa lite grann i alla fall men så blir inte fallet. Det är
provocerande att höra ansvarig minister Acko Ankarberg Johansson prata om att
regeringen ”lyssnar på kritik från ”remissinstanserna” – det är precis det
regeringen inte gör. Samtidigt presenterar regeringen en satsning på att patienter och anhöriga ska få
bättre stöd för ideellt engagemang. Låter lovvärt men klingar falskt för mig
eftersom beskedet sammanfaller med det mycket beska beskedet om läkemedelsskyddet.
Försök till att avleda ilskan från beskedet om läkemedlen?
Naturligtvis handlar det här – som vanligt om att
staten vill spara pengar. Regeringen beräknar att försämringen kommer spara
sammanlagt drygt 5 miljarder kr 2026-2027 på utgiftsposten högkostnadsskydd för
läkemedel. Blir det här verkligen en besparing för den offentliga sektorn som
helhet? Jag säger med 99 % säkerhet nej, utgifterna kommer att öka! Det kommer
att göra det därför att många inte kommer att ta sina mediciner med mer
sjukhusbesök. Vad som däremot kommer ske
är en överflyttning av utgifter för sjukvårdsrelaterade utgifter från staten till
Regionerna.
Vi i funkisrörelsen kan tillsammans med långtidssjuka
och pensionärer inte acceptera den här stora försämringen. Utöver detta staplas
försämringarna på varandra för personer med stora funktionsnedsättningar. Utan
att ens nämna LSS har vi låga höjningar av sjuk och aktivitetsersättning, extra
beskattning på låga inkomster (”funkisskatten”), mer och mer avgifter för
hjälpmedel, högre färdtjänsttaxor etcetera. Sen har inflationen börjat ta fart
igen även om jag inte lägger all skuld på Rosenbad där – finns mängder med
delförklaringar. Regeringen påtalar att t.ex. sjuk och aktivitetsersättningen
höjs. Det stämmer men bara med 2,6 % och är småpotatis jämfört med lavinen med
utgiftsökningar på andra håll.
Anm: Funkisskatten” uppstår när personer beviljade
sjuk eller aktivitetsersättning inte får ta del av jobbskatteavdragen.
Läkemedelsförsäkringen måste vara hållbar säger
regeringen, d v s kostnaden får inte rusa iväg ”okontrollerat”. Det är sant att
statens utgifter ökar snabbt, 2023 var det 46 miljarder kr – jag har ju
studerat nationalekonomi på grundnivå och inser att det är mycket pengar.
Kostnadsökningen beror delvis på att befolkningen blir allt äldre och dels att
det händer väldigt mycket inom läkemedelvetenskapen vilket är en fantastisk
utveckling. Nya preparat lanseras ständigt men är ofta – mycket dyra. Allt tyder därmed på att utgifterna för staten kommer
att fortsätta stiga ganska snabbt åren och decennierna som kommer.
På kort sikt är det minsta vi kan kräva en
kompensation för ökade utgifter vilket inte är svårt att ordna med lite god
vilja (t.ex. slopad ”funkisskatt”) jag vill inte bara vara en kritiker som bara
klagar, det behövs lösningar också om nu regeringen insisterar på att höjningen
är absolut nödvändig.
På lite längre
sikt måste vi ändå se över hur läkemedelsförsäkringen ska finansieras – det är
en oerhört viktig del av välfärdsstaten. När jag bloggade om detta ämne i
januari nämnde jag att en lösning skulle vara att Regionerna delfinansierar
läkemedlen med staten. Men det är ingen optimal modell när jag tänker efter.
Vad som måste göras till att börja med är att granska hur prissättningen går
till i förhandlingarna mellan företag och staten – betalar staten rejäla överpris
och hur mycket i så fall?
Vi vet med 100 % säkerhet att det är en mycket
lukrativ bransch som genererar mycket stora vinster till aktieägarna. Ett
exempel är danska Novo Nordisk som med sina nya bantningsmediciner har ökat
vinsten så mycket att börsvärdet fjolåret steg så mycket att värdet på samtliga
aktier var högre än hela Danmarks årliga Bruttonationalprodukt och högst
värderade företaget i Europa Hur många miljarder går det att få ner statens
kostnad med lägre priser och intäkter företagen utan att vi påverkas alls?¨
Under vintern
presenterade Socialstyrelsen en rapport om sammantaget mycket omfattande användning
av läkemedel bland LSS berättigade. Allra värst är situationen på gruppboende
där även överdosering av mycket starka preparat är vanligt. Visst, jag
ifrågasätter inte alls att många personer behöver många läkemedel (själv äter
jag två mediciner på livstid) men ser vi till alla receptbelagda läkemedel som skrivs ut till dryga 10 miljoner
invånare - är det verkligen nödvändigt? En
nära anhörig till mig som jobbar i segmentet hälsosam livsstil svarar
definitivt nej. Stora besparingar hade lätt kunnat göras med en sundare
livsstil i befolkningen som helhet som hade frigjort stora resurser till de
stora behoven.
FUB föreslår att LSS gruppen ska undantas. Är mycket
tveksam att det är rätt väg att gå. I så fall kommer andra grupper också att
ropa på berättigade krav på undantag med potentiellt uppslitande konflikter om
vem som ska rätt till undantag. Målet måste vara så låga
avgifter som möjligt med de med stora behov och (vilket mycket ofta
sammanfaller) låga inkomster – med eller utan LSS insatser.
Funktionsrättsrörelsen regeringen lyssnar inte
Sen finns det också olika sätt att kompensera för försämringar som läkemedelsskyddet och som jag tror är en viktig delkomponent parallellt med krav på låga avgifter framöver för att skydda oss när statens utgifter för läkemedel kommer att öka – troligen snabbt. Jag nämnde innan att ta bort funkisskatten. Andra sätt är att rakt av höja aktivitetsersättningen/sjukersättningen, bostadstillägg rejält och rensa upp ordentligt i den allt tätare djungeln med diverse olika avgifter på hjälpmedel, hemsjukvård etcetera.
Och så givetvis också ge stöd till de som kan arbeta efter egen förmåga. Att de känner att ekonomin verkligen förbättras och trygghet att ekonomin inte slås i spillror om den s.k. arbetsförmågan försämras. Och självklart utan förakt för de som faktiskt inte kan arbeta.
Som systemet är utformat nu skrämmer det folk till att ens försöka arbeta - just efter sin förmåga. Vilket i förlängningen garanterar livslång fattigdom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar