Vi som jabbar med assistans och LSS frågor dagligen är minsann inte bortskämda med positiva nyheter men för några dagar sedan kom faktiskt en sådan – t.om, mycket positiv.
Sveriges Radio har gjort en granskning hur det går för personer som överklagar avslag på personlig assistans från Försäkringskassan till Förvaltningsrätten (den första nivån). Andelen som faktiskt får rätt är betydligt mer än jag trodde, så pass många som 23 % av fallen förlorar F.K. Motsvarande siffra för sjukpenning är 14 %. Varför är det ändå en långt ifrån försumbar minoritet som ändå vinner Davids kamp mot Goliat? Radion hänvisar till att domstolarna helt enkelt, trots allt gör mer generösa bedömningar än Försäkringskassan. Framförallt sätter de mycket större tilltro till medicinska intyg än F.K. Hur förklarar då FK det här?
Föga oväntat är svaren
luddiga, som:
Det är
ett stort bedömningsutrymme, det är främsta anledningen till att vi har olika
bedömningar
Det är för tidigt att säga att
Försäkringskassan generellt är för hård,
I vissa fall kommer det påverka vår
tillämpning. Det är ju någonting som vi tittar på och tar till oss.
Nu får vi se hur det
går i högre instanser men en del fall har redan prövats i Kamaarrätten med
fortsatta motgångar för Försäkringskassan. Varför inte acceptera domarna från
lägsta instansen? Det är vid det här laget välkänt att FK år efter år satt i
system att överklaga så högt som möjligt för att ”få tydlighet vad som gäller”
som det officiellt heter. I praktiken tvinga fram prejudikat som går i
restriktiv linje.
Förvaltningsrätten dömmer mer generöst än Försäkringskassan
Troligtvis för tidigt att
jubla för merparten av de berörda men ändå ett sundhetstecken på att åtminstone
delar av Förvaltningsväsendet inte med automatik misstror läkarexpertisen.
Varför ”lyckas” assistansanvändarna proportionellt bättre än de som kämpar för
rätt till sjukpenning?
En del av svaret ligger
troligen att många har möjlighet till juridisk hjälp via sin
assistansanordnare. Jag har skrivit om det ett antal gånger – maktbalansen är
ofta extremt ojämn mellan vi som överklagar och på andra sidan
Försäkringskassan med sina enorma resurser. Skulle vi bryta ner statistiken mer
och granska vilka som har haft tillgång till juridisk hjälp upptäcker vi säkert
att de med juridisk hjälp har haft mycket större framgångar i kampen mot FK.
Rätt till rättshjälp borde
vara en självklarhet för att utjämna orättvisorna men det politiska intresset
är i de flesta fall svalt, tyvärr.
För höga förväntningar på den nya regeringen?
2013 sände Kalla Fakta det
ökända reportaget hur kommuner runt om i landet anlitade konsulter med den
motbjudande affärsidén att lära handläggarna hitta kryphål i LSS lagen – allt
för att maximera antalet avslag på olika LSS insatser. Våren 2014 fick Sverige
för första gången kritik från FN p.g.a. att vi inte följde
Funktionsrättskonventionen. Främsta kritiken riktades mot neddragningarna i
assistansen.
Jag minns 2014 års valrörelse
väl. Stämningen var ganska upprörd bland såväl assistansanvändare som de med
andra LSS insatser. Många ropade på en ny regering, alliansregeringen hade
förbrukat sitt förtroende. Som vi minns vann Socialdemokraterna valet.
Stämningen i olika facebook grupper var euforisk – särskilt efter Stefan Lövens
första regeringsförklaring. Och visst – den nya statsministern sa mycket bra
men jag ville tona ner förväntningarna. Ville
helt enkelt se resultat innan jag jublar. En del blev nästan förbannade på
mig och tyckte att jag hade för ”negativ inställning”.
Nu vet vi hur det gick. Min
”pessimism” till trots – jag hade aldrig trott det skulle gå så illa som det
gjorde. Valrörelsen för vår del 2022 påminner mycket om valrörelsen 2014. Helt obefintligt
intresse för LSS i valrörelsen och högljudda rop på en ny regering från vår
sida. Och visst, det fanns många skäl
till att S-MP regeringen inte förtjänade förnyat förtroende men var det
verkligen så enkelt att byta ut Magdalena Andersson så skulle allt lösa sig?
Nej så enkelt var det inte. Utspelet från dåvarande finansministern 2015 och
regleringsbrevet var förfärligt, Magdalena har ett stort ansvar för vad som
hände 2015-2017 och jag var riktigt, riktigt upprörd. Problemen är emellertid
mer djupgående än att reducera assistanskrisen och lösningen till en enda
persons agerande.
Vad talade ändå för ett rejält
lyft med en ny regering? Jo, det fanns ändå flera saker:
·
De högljudda och
mycket berättigade protesterna från högeroppositionen.
·
Politiker som
faktiskt visade riktigt genuint intresse till både höger och vänster – främst
tänker jag på Pia Steensland, Maj Karlsson och Bengt Eliasson.
· Det fanns ett
riksdagsbeslut att nya behovsbedömningar skulle utredas.
· Det faktum att
Moderaterna skulle vara det enda partiet i den nya regeringsunderlaget med en
syn på assistansen mycket lik Socialdemokraternas.
Totalt sett fanns det ändå
betydligt som talade för att fortsatt misshandel.
· Det faktum att det
pågår flera ekonomiska kriser parallellt väger i sig självt tyngre än allt jag nämnde ovan tillsammans.
· Ulf Kristerssons
ointresse plus det faktum att han i våras meddelade att höja försvarsbudgeten
till 2 % av BNP (en utgiftsökning årligen på 40-45 miljarder kr) var överordnat
allt annat. Det kommer krävas hårda prioriteringar som vår nye statsminister
uttryckte saken
· Det faktum att
Moderaternas syn på assistansen ligger nära Socialdemokraternas. De facto är de
överens om att inte återupprätta de ursprungliga intentionerna…
· Den verkliga makten
över assistansen finns hos finansdepartementet som skulle kontrolleras av Moderaterna.
Så vad blir svaret på min
frågeställning ovan? I stora delar av
funktionsrättsrörelsen (åtminstone de som sysslar mest med LSS) fanns helt
orealistiska förväntningar på en omläggning av assistans och LSS politiken.
Vad hade varit rimliga förväntningar?
Missförstå mig inte, jag tycker det är helt rätt att driva kampanjen Rimliga
villkor, vi måste sätta ner foten att vi menar allvar. Ingen regering i världen
hade emellertid under rådande ekonomiska omständigheter höjt schablonen upp
till 350 kr/timme redan nästa år.
För egen del hade jag tyckt
det var Ok med en höjning på 3,5-4 % till 2023 samt att regeringen fullföljt
riksdagens beslut från i våras om tilläggsdirektivet till pågående utredning om
huvudmannaskapet, d v s att utreda nya behovsbedömningar. Samt gett klara
intentioner om högre höjningar efter det för att stänga ”gapet” som
underfinansieringen orsakat Ja, regeringen hade fått godkänt av mig då. Nu blir
det ingenting om detta, tyvärr. Och ännu värre – det finns inga som helst
planer på högre höjningar 2024 eller 2025 heller. Jag kommer fortsätta tjata om
sid 174 -175 i statsbudgeten tills det blir en förändring.
Oppositionen har nu lagt sina
skuggbudgetar. Ska kommentera mer framöver men kort. Som väntat går
Socialdemokraterna på regeringens linje samt Centerpartiet. Det enda partiet
som avviker markant i positiv riktning är Miljöpartiet. Det betyder att det nu
finns en förkrossande majoritet i Riksdagen som stödjer en politik som säger
att det är OK även 2023 med en höjning på 1,5 %.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar