Jag var inte förvånad när vi fick beskedet att schablonen återigen höjdes med ynka 1,5 %. De tre viktigaste skälen till pessimismen var:
Den dystra ekonomiska verkligheten – innebär sedan 1995 med automatik att vi blir ”intressanta” besparingsobjekt.
UUlf Kristerssons totala ointresse för våra frågor som partiledare och kommande statsminister.
3. Moderaterna och S är de facto överens
om att fortsätta spara pengar på assistansen och saknar
seriöst intresse för att återupprätta lagens intentioner.
Likväl hoppas man ju in i det sista på att det kanske,
trots allt blir en förbättring. Att de assistansvänliga partierna åtminstone
fått finansdepartementet att höja schablonen med modesta 3-3,5 %. Av detta blev
det inget alls, klart man blir besviken.
Besvikelsen gäller inte bara schablonhöjningen och andra
beslut inom funktionsrättsområdet som i praktiken bara är en fortsättning på S
regeringens politik. Besvikelsen gäller också KD-L och SD som släpper igenom
det här. Att SD gör det förvånar inte – i slutändan vet man att det de
verkligen prioriterar är kraftigt sänkt invandring och hårda tag i
kriminalpolitiken – inte personlig assistans. Läs Tidöavtalet så förstår ni vad
jag menar… Att både KD och L släpper igenom det utan minsta synbara
protester/invändningar är riktigt, riktigt dåligt!
Det är lätt att bli uppgiven. Återigen ser vi att det
är enorm skillnad på intresset för rätten till ett självständigt liv när
partierna är i opposition. Och inte blir man gladare om man läser statsbudgeten
noga om personlig assistans. Åtminstone fram tills 2025 finns inga som helst
ambitioner att återställa reformens intentioner. Och eftersom regeringens beslut
enligt Regeringsformen fattas kollektivt är detta också en politik som L och KD
de facto står bakom även om de inte gillar den.
Besviken ja men absolut inte knäckt! Tompa kämpar
vidare ihop med STIL vänner och även Funktionsrätt Jönköpings län så länge jag
har minsta ork och det har jag förhoppningsvis många, många år till. Nu måste
vi samlas. Regeringens politik fram tills tänkta förstatligandet 2026 är trots
allt inte huggen i sten ännu så länge.
Jag drar slutsatsen att vi är helt beroende av
politiker som brinner för frågan på beslutsnivå. Saknas det händer ingenting.
Vad gäller Camilla Valtersson Grönvall ger hon ett helt OK intryck. Men har
ansvarig minister kraften och viljan att ställa hårda krav på
finansdepartementet där den verkliga makten över assistansreformen finns? Där
är jag mycket skeptisk.
Vad kan vi vänta oss fram tills 2026 när
förstatligandet ska ske? Utifrån det som
gäller nu kan vi glömma en kraftigt
höjd schablon. Positivt är att ca 2000 personer beräknas få personlig
assistans när Stärkt personlig assistans genomförs. Jag tvivlar emellertid på
de kommande anslagen som anges i budgeten på ca 2,3 miljarder kr (sid 174-175)
är tillräckligt. När det gäller oss som fortfarande har statlig
assistansersättning (ca 13800 personer) är det bara och förvänta sig att
antalet även fortsättningsvis långsamt minskar – f.n. ca 20 personer per månad
enligt Assistanskoll.
Jag tror inte
vi behöver vara så oroliga för återupptagna tvåårsomprövningar. Däremot är det
bäst att stålsätta sig rejält inför ett förväntat batteri med åtgärder i kampen
mot välfärdskriminalitet. Assistansen kommer säkerligen att hamna i centrum med
åtskilliga förslag med kraftigt ökad kontroll runt både anordnare och
assistansanvändarna.
Av Tilläggsdirektivet som Pia kämpade fram verkar det inte bli någonting...
Vänsterpartiets Maj Karlsson som också kämpar på tappert gjorde själv nyligen
ett eget försök med ett tilläggsdirektiv till utredningen men det verkar falla
platt direkt, tyvärr.
Faktum är att det inte går att uppbåda någon entusiasm för den här
regeringen heller vad gäller LSS. Budgeten är glasklar. L-KD och SD har inte bara gått med på usla schablonhöjningar 2023 utan
även 2024 och 2025. Beviset? De planerade ökade anslagen på 3,2 miljarder
kr till 2025 täcker utgifterna för stärkt personlig assistans men inte mycket
mer. 0,9 miljarder kr av ursprungliga 3,2 miljarder kr kommer återstå när
Stärkt personlig assistans fått sitt. Själv tvivlar jag starkt på att dessa 2,3
miljarder kr räcker – det handlar om personlig assistans åt ca 2000 personer.
Vad får vi då för resterande 0,9 miljarder kr? Det krävs ingen avancerad
matematik för att räkna ut följande:
0,9 miljarder kr
räcker inte ens till att höja schablonen med 1,5 %/år! För att ekvationen
ska gå ihop med förslagna medel måste antalet assistansanvändare med statlig
assistansersättning i den nu befintliga gruppen, d.v.s. ca 13 800 personer
med statlig assistansersättning minska.
Uträkningen är ganska enkel att göra. Alla siffror utgår från budgeten sid
174-175 Beräknade anslag 2023 24,6 miljarder kr, 2025 27,8 miljarder kr
1,5 % (1,015)^3= 1.0467, d v s knappt
4,7 % i schablonhöjning 2023-2025 27,8 miljarder kr minus 2,3 miljarder kr=25,5 miljarder kr kvar efter satsningen på
Stärkt personlig assistans år 2025. 24,6 miljarder kr * 4,7 %= 25,75 miljarder kr.
Det ger ett underskott inkomst/utgifter på ca 0,25 miljarder kr.
https://assistanskoll.se/_up/Budget2023.pdf
Alltså kommer
assistansreformen för den nuvarande gruppen, d v s ca 13800 personer gå back
med ca 250 miljoner kr år 2025 med de anslagna medlen i regeringens budget sid
174-175. Och detta med en årlig schablonhöjning på ynkliga 1,5 %...
Dygnet runt assistans för en person kostar – brutto ca 2 miljoner kr,
antalet beviljade timmar i genomsnitt motsvarar nästan dygnet runt assistans. Med
en uppräkning av schablonen på 1,5/år % måste därför antalet assistansanvändare
minska med ytterligare ca 125 personer enbart 2025 om den ekonomiska
ekvationen från staten ska gå ihop.
2017 infördes ett nödstopp på
omprövningar (som Försäkringskassan försöker nagga i kanten). Strategin att
pressa ner utgifterna för assistansen via domstolsväsendet och FK-s tillämpningar hade kommit till
vägs ände. Det vi ser nu med den usla schablonhöjningarna har samma mål, bara
med andra medel. Utgifternas för personlig assistans ska hållas nere till
nästan vilket pris som helst En politik Infört av S-Mp regeringen som nu tas
över av den nya regeringen.
Trots problemen med Tidöavtalet ville
jag ändå ligga ganska lågt med kritik tills budgeten kom. Regeringen skulle få
en chans att visa att den tänkte lägga om kursen jämfört med S-MP regeringen.
Tyvärr tog regeringen inte den chansen. 2014-2022 styrdes Sverige av
Socialdemokraterna. Sedan mitten av oktober heter statsministern Ulf
Kristersson. Nu är det Ulf Kristersson, inte Stefan Löfven eller Magdalena
Andersson som har det yttersta ansvaret för regeringens politik.
Alla partier som direkt eller indirekt ger sitt stöd till finansdepartementets och därmed regeringens assistanspolitik enligt budgeten sid 174-175 stödjer en politik som helt saknar ambitioner att tillföra nödvändiga resurser. Om några dagar kommer Socialdemokraterna att presentera sin skuggbudget. Att de kommer lägga mer pengar än regeringen är ytterst, ytterst osannolikt. Samma sak gäller självklart här också. Alla partier som direkt eller indirekt stödjer den budgeten stödjer en assistanspolitik utan minsta ambition att tillföra resurser efter behov.
Hur länge kommer det finnas privata assistansanordnare
och Kooperativ med den nuvarande politiken som har pågått i snart ett
decennium- om den tillåts FORTSÄTTA?
Jag säger 7-8 år, max 10 år, sen är det slut. I den
mån det finns en assistansreform alls kommer vi att vara helt hänvisade till
kommunerna. Och en rejäl budget för olika assistansomkostnader är bara att
glömma. Därmed har vi ingen assistansreform längre.
Och redan innan
detta sker kommer ändå vårt självbestämmande bli allt mer reducerat
allteftersom det dels blir svårare att rekrytera personal och dels allt mindre
budget som kan avsättas för assistansomkostnader. Kommer ta upp detta i blogginlägg framöver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar