Under åtta år med Socialdemokratiskt regering urholkades vår frihetsreform på förödande sätt – i praktiken fungerar inte assistansregeringen som det var tänkt längre. Jag har gång på gång i den här bloggen totalsågat Socialdemokraternas assistanspolitik. Hur skulle det bli med en ny regering? Det fanns varningssignaler men jag tänkte, jag ligger lågt fram tills budgeten läggs. Ulf Kristerssons regering ska få en chans och visa att den kommer att bryta med den destruktiva utvecklingen och då är budgeten är en mycket viktig värdemätare. Det går nämligen inte att få ordning på assistansreformen utan stora resurstillskott – bara lagändringar hjälper inte.
Reformens
stora, stora problem vid sidan av havererade tillämpningar och delat
huvudmannaskap är en kontinuerlig underminering av finansieringen genom
otillräcklig höjning av schablonersättning – år 2022 319,7 kr/timme. Denna
underfinansiering som inte ens täcker assistenternas löneökningar hade inför
dagens besked pågått (med 2020 som enda undantag) i nästan ett decennium.
Succesivt undergrävs därmed anordnarnas möjligheter att bedriva personlig
assistans – en förutsättning för att
lagen ska fungera. Så vad blev beskedet idag när finansminister Elisabeth
Svantesson presenterade sin första budget?
Svaret blev mycket nedslående. Ännu en gång höjs
schablonen med endast 1,5 % som nästa år hamnar på 324,5 kr Till det tillkommer
att det inte blir ökade statsbidrag till funktionsrättsorganisationer. I
budgeten (sid 174-175) framgår också att regeringen räknar med att utgifterna
kommer stiga 2023 när förslagen i stärkt personlig assistans kommer att få
genomslag och därefter öka med några miljarder kr.
Strax ska jag återkomma till varför den usla höjningen
är allvarligare än någonsin tidigare men innan vi går vidare vill jag med kraft
påpeka:
Det
hade varit lika illa med fortsatt S styre. Det fanns inga som
helst tecken på att Maggan eller Mikael Damberg ville höja schablonersättningen
mer. Tvärtom var Lena Hallengren i våras mycket tydlig med att 1,5 % var en ”normal
nivå” och meddelade att den pinsamt låga höjningen skulle fortsätta. Detta ger
mycket negativa signaler hur den föregående regeringen såg på utgifterna för
assistansreformen, utöver Maggans osmakliga utspel 2015 och påföljande
regleringsbrev.
Jag medger att
det fanns positiva tecken i form av Pia Steenslands och Bengt Eliasson stora
engagemang och (stort tack Pia och Bengt!). Det är mycket tack vare Pia det
finns ett riksdagsbeslut på att ändrade behovsbedömningar ska utredas. Och jag
tvivlar inte på att både KD och L har goda intentioner. Men sanningen är tyvärr
att assistansreformens framtid ytterst
bestäms av finansdepartementets nåd och onåd och då fanns det gott om
varningstecken. Endast ett riktigt starkt socialdepartement kan åtminstone
delvis motverka finansdepartementets enorma makt. Någon riktigt engagerad statsminister
har vi aldrig haft, allra värst gångna åtta åren.
Till att börja med stödde inte S och M Pias motion.
Dessa partier röstade emot med undantag av en M ledamot som förtjänar en stor eloge
för att hen gick emot partilinjen. I praktiken betyder det att de s.k.
statsbärande partierna de facto är överens om att inte återupprätta assistansreformens intentioner. Det stöds
ytterligare av det faktum att S och M i sina budgetar för år 2022 var lika
snåla.
Den ekonomiska verkligheten gynnar definitivt inte
våra frågor. Ett stort krig rasar i vårt område och där råder enighet om att
utgifterna för förvaret ska öka kraftigt under mandatperiod (även här är S och
M eniga). Det handlar om utgiftsökningar fram till 2026 på 40-45 miljarder
kr/år. Detta ska ske samtidigt som vi har flera andra ekonomiska problem med
hög inflation, el kris och en begynnande lågkonjunktur. Regeringen räknar med ”negativ
tillväxt” nästa år, d v s sjunkande BNP = mindre gemensam kaka = ”hårdare konkurrens
om resurserna” = besparingar. Det är helt väntat att vi i vanlig ordning är
lågt prioriterade hos finansdepartementet.
Prioriteringar ja eller fördelningspolitik med en
mjukare term. Vår nuvarande statsminister Ulf Kristersson var i våras mycket
tydlig vad som gällde kommande mandatperiod. Försvaret var prioritet nummer 1,
i övrigt krävdes ”hårda prioriteringar”… Jag kan inte minnas att Ulf
Kristersson i egenskap av partiledare uttalat sig en enda gång om personlig
assistans eller LSS. Jag hade inför valet inga som helst illusioner om var vi
befann oss i Ulf Kristerssons prioriteringslista – det var långt ner. Sen kom
ett bakslag till när Ulf Kristersson presenterade sin regeringsförklaring och
ministerlista. Det var mycket tunt om personlig assistans och LSS.
Jag ska inte kritisera Camilla Waltersson Grönwall så
mycket personligen. Visst hade jag mycket hellre sett en KD eller L politiker
som ansvarig men jag har aldrig läst eller hört att Camilla gjort något
uttalande som retat upp mig. Det vi bevittnar nu är ett kvitto på att
finansdepartementet kört över socialdepartementet. Jag vill däremot ha svar från både L och KD hur de –
utan synbara protester kan rösta ja till det här. Vad säger Jakob Forssmed
som faktiskt är högste chef på socialdepartementet
Av våra krav på en schablonhöjning på dryga 9 % blev
det alltså ynka 1,5 % - vilket är helt
oacceptabelt! Men oväntat – definitivt nej! Varningssignalerna har varit
många. Och det är faktiskt mer allvarligt än någonsin tidigare. Dels har vi den
höga inflationen (8-9 %) och konsumentprisindex som räknas upp rejält. Normalt
ligger lönehöjningarna på dryga 2 % men givetvis vill löntagarna – helt naturligt
åtminstone ha delvis kompensation för inflationen. Krav från industrifacket
ligger nu på det dubbla, 4,4 % men kommer ändå göra att löntagarnas reallöner
sjunker, d v s de blir fattigare. Samtidigt sitter vi med förnedrande höjning
på 1,5 %. För någon vecka sedan
sammanfattade Anna Barsk Holmbom det ekonomiska läget bra:
Om inte budgeten säger något annat kommer
schablonersättningen nästa år att höjas med 1,5%. 1,5% på 319,70 är 4,79. Det
täcker alltså inte ens halva löneökningen. Och till det kommer höjningar av Ob-ersättning
mm.
Finns det risk för strejk? Jag tror det finns en uppenbar risk när gapet är så stort mellan fackets krav och de ökade anslagen till anordnarna. Inflationen påverkar även anordnarna när alla kringkostnader för att bedriva verksamheten ökar. Så det är två smällar på en gång.
Läget är ytterst allvarligt. Själv anser jag vi ska
betrakta det här med samma allvar som regleringsbrevet för 2016 för det slår
oerhört hårt mot möjligheten att faktiskt bedriva bra personlig assistans. Utan
assistenter = helt havererad assistansreform. Det enda jag kan säga till
regeringens försvar är att de till skillnad från Maggan öppet inte ställt
utsatta grupper mot varandra och att de inte rör förbättringarna i Stärkt
personlig assistans.
Jag har varit mycket kritisk till usla
schablonhöjningar i minst 5 år nu så jag har gott samvete. Däremot står jag för
att rörelsen har nedprioriterat frågan allt för länge. Det är först senaste
halvåret det börjat röra på sig ordentligt. Nu behövs en ”motståndsrörelse” med
samma kraft som vi mobiliserade 2016-2017. Det blir ämnet i nästa blogginlägg.
Jag ska bidra så gott jag kan med fortsatt bloggande och opinionsarbete med STIL.
Och jag lovar – jag kommer vara lika kritisk mot ALLA partier som tycker det här är okej. För alla partier till
vänster om regeringen som inte anslår mer pengar delar regeringens uppfattning –
PA kostar för mycket och är inte värt att satsa på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar