Kriget i Ukraina fortsätter med oförminskad styrka och brutalitet. Vi vet inte hur situationen i världen är när det är dags för valrörelse. Vi måste ändå utgå från att det blir en normal valrörelse och jobba utifrån det. Jag har tidigare listat tre frågor som jag tycker ska prioriteras – behovsbedömningar, schablonersättningen och statligt huvudmannaskap. Här ska jag enbart fokusera på schablonersättningen.
Jag har många gånger påtalat hur viktigt det är att
timschablonen höjs och med tanke på utvecklingen är det viktigare än någonsin
nu. Av anledning/anledningar jag inte riktigt förstår har denna fråga fått
alldeles för lite uppmärksamhet. Verkligheten är ju följande:
För att vår frihetsreform ska fungera räcker det inte
bara med att det finns en lag som FK tillämpar enligt intentionerna. Det krävs också att det finns personer som
vill jobba som assistenter. Ibland får jag känslan att många utgår att
finns det bara en fungerande lag så finns det personliga assistenter att välja
och vraka bland. Så är det verkligen inte. Våra assistenter vill som alla andra
löntagare bra löner och arbetsvillkor och då måste det finnas ekonomiskt
utrymme för det också. Det gör det inte om vi inte ens får utrymme att täcka assistenternas
löneökningar! Det här blogginlägget är därför ett rop på hjälp. Situationen är
på väg att bli akut.
Kriget påverkar även Sverige på en rad olika sätt. Det
råder bred enighet i riksdagen att försvarets anslag ska öka kraftigt, ca 40
miljarder kr from till 20125 = 2 % av BNP. Vi har redan haft höga energi och
elpriser en tid vilket regeringen redan lanserat 2 stödpaket för – nota 20
miljarder kr. Och fler lär komma.
Allra allvarligast för oss är att inflationen håller
på att ta fart. Allting blir dyrare, vi får mindre för pengarna vilket slår
stenhårt med personer med låga inkomster dit vi assistansanvändare ofta hör. Än
värre vad gäller själva assistansen är att inflationen driver upp löntagarnas
krav på löneökningar som av naturliga skäl vill ha kompensation för
prisökningarna. SVT-s ekonomi reporter Kristina Lagerström:
Nu ligger inflationen på höga 3,4 procent, även
om man räknar bort energipriserna. Inflationen i februari mättes den 7-25
februari. Prishöjningarna i spåren av kriget hann alltså inte komma med. De
kommer i stället visa sig nästa gång det kommer statistik, alltså i mitten av
april. Som det ser ut nu med krig och sanktioner är det inte sannolikt att
bensin- och dieselpriserna totalt sett faller de närmaste månaderna heller.
Och för den som har möjlighet att förhandla upp
sin lön kan det vara läge för det – löneökningarna har trots allt varit för
låga ett antal år nu. Och då menar jag inte i första hand för plånbokens bästa,
utan faktiskt för hela ekonomins bästa.
I denna verklighet sitter vi fast med en löjligt hög
schablonhöjning på 1,5 %. Och vi har inte någon som helst möjlighet att påverka
den – regeringen har ju bestämt att schablonhöjningen ska ligga där. Inte bara
fjolåret och i år - några höjningar framöver är inte planerade heller.
I klartext, våra möjligheter att betala våra personliga
assistenter bra löner har urholkats i många år, nu riskerar dem att raseras
helt om inget görs. För utan assistenter – ingen assistansreform mer än på
papperet. Detta även om vi tilldelas alla timmar vi behöver.
Alla
assistenter försvinner inte över en natt så klart
men konsekvenserna blir mycket allvarliga redan innan det. För i desperation
att få behålla våra assistenter kommer vi dra ner på annat som finansieras med
schablonpengarna – vi kommer inte att kunna göra det vi vill utan att betala
själva. Många skulle inte ens få råd att äta dagens lunch ibland. Dessutom
kommer det att gynna oseriös verksamhet.
Utgångsläget för ändrad politik är inte det bästa. Det
är de två s.k. statsbärande partierna Socialdemokraterna och Moderaterna måste
vara med på tåget- antingen heter statsministern efter valet fortsättningsvis
Magdalena Andersson eller Ulf Kristersson. Det är mycket sorligt men inte alls oväntat att S och M var de enda
riksdagspartierna som inte röstade ja till socialutskottets
tilläggsdirektiv om nya behovsbedömningar. Att båda partierna har en låt oss
mycket diplomatiskt kalla det ”konservativ syn på finansiering av personlig
assistans” är följaktligen helt väntat.
Socialdemokraterna med Magdalena Andersson i spetsen
är dels ansvariga för regleringsbrevet 2015 med välkända följder och en med
(undantaget år 2020) kronisk underfinansiering genom otillräckliga höjningar av
timschablonen. Förutom 2020 har vi inte fått täckning för assistenternas löneökningar
en enda gång. I år alltså - återigen pinsamma 1,5 %
I sin regeringsförklaring sa ju Magdalena Andersson
att assistansen skulle stärkas. Låter ju bra men någon närmare beskrivning av
var ambitionsnivån låg fick vi inte. Klart verkar ändå att Stärkt personlig
assistans ska genomföras och ett antal miljarder kr ska tillföras. Med den
andra lagrådsremissen som kommer att handla om egenvård handlar summan rimligen
om 5 till 6 miljarder kr årligen. Detta kommer regeringen troligen att
marknadsföra som ”en jättesatsning på personlig assistans” som visar att
regeringen menar ”allvar med att återupprätta assistansreformens intentioner”.
Inga småsummor visst men gör ingenting åt problemet med uppstyckningen av
behovsbedömningarna eller underfinansierad schablonersättning.
Om nu S vinner valet fortsätter Mikael Damberg som
finansminister och jag är helt övertygad om att statsminister Andersson
fortfarande har och fortsättningsvis kommer ha mycket stort inflytande över vad
som händer i finansdepartementet. Sannolikheten att S plötsligt gör en
helomvändning och på eget initiativ gör stora höjningar är mikroskopiskt liten.
Så har vi Moderaterna. Om Socialdemokraternas motvilja
att tillföra resurser handlar om att de hellre gör stora satsningar på
välfärdsreformer och skepsis mot offentligt finansierad välfärd i privat regi
så handlar M-s motvilja om att det ligger i partiets DNA att vilja hålla nere
statens utgifter i välfärdssektorn som hellre vill se skattesänkningar. Därmed
inte sagt att vissa saker inte får kosta pengar men välfärden är definitivt
inte prioritet 1.
Ulf Kristersson har aldrig gjort så skandalösa
uttalanden som Magdalena Andersson gjorde 2015 men har samtidigt så vitt jag kan
minnas inte uttalat sig om personlig assistans överhuvudtaget - inte Elisabeth
Svantesson heller vilket inte ger något högt betyg från mig. Hans parti har i
närtid förespråkat eller sagt bland annat följande:
*Man har lika låg schablonhöjning som Socialdemokraterna, d v s 1,5 %. Inte bara i år, utan även föregående år
* Röstade inte
ja till tilläggsdirektivet om att utreda nya behovsbedömningar.
* Vid en pressträff 2 mars var Ulf Kristersson mycket
tydlig med prioritet nummer 1 kommande år är att höja statens utgifter för försvarsmakten
till 2 % av BNP fram till 2025. Allt annat måste prioriteras ner.
Ingen pardon här inte. ”Positivt” i eländet för oss är
kanske ändå att han – faktiskt är uppriktig vad som gäller. Vi vet nu vad vi
har att vänta oss och jobba mot.
Det finns definitivt Moderater som tycker assistansreformen
är viktig och jag litar fullt ut på Pia Steensland och Bengt Eliasson har en
stor och mycket genuin vilja att göra stora förbättringar. Någon draghjälp att
komma framåt från högsta ledningen i Moderaterna kan vi däremot inte vänta att
Pia och Bengts efterträdare (om nu Liberalerna håller sig över 4 %) kommer att
få.
Ja, kriget medför konsekvenser för alla. Det leder
till diverse utgiftsökningar för staten men vi ska inte bara sitta stilla i
båten, hålla tyst och acceptera att vi blir helt bortprioriterade och att vi
inte ens får möjlighet att finansiera assistenternas löner när inflationen ökar.
Vi
måste kräva högre schablon, punkt! Oavsett vem som är
statsminister. Här gäller det även att ”gorma på rätt sätt”, de v s beskriva
vad vi kräver. Vi måste kunna enas om att driva det måttfulla kravet att
schablonhöjningen alltid följer löneökningarna i avtalen. Det är sannerligen
inte mycket begärt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar