Det känns lite som att slängas mellan hopp och förtvivlan nu. Dels har vi ett förfärligt krig som pågår i Europa och ingen vet hur länge det kommer hålla på eller om det kommer att dra in fler länder. På hemmaplan skyfflar regeringen tiotals miljarder kr i nya stödpaket för att motverka en begynnande ekonomisk kris och inflationen ökar. Pengarna rinner i väg på många olika saker som inte är kopplade till vare sig personlig assistans specifikt eller funkisfrågor i allmänhet. Och vi har återigen en löjligt låg höjning av timschablonen – 1,5 % för 2022.
Samtidigt händer det positiva saker kring den
personliga assistansen. Känns som att vi befinner oss i en tvekamp där ena
sidan drar åt helt fel håll medan andra sidan faktiskt drar rejält åt rätt håll.
Vi har fått besked om att utredningen om huvudmannaskapet inte kommer att
föreslå kommunalisering, Stärkt personlig ska genomföras och allra viktigast –
det börjar nu röra på sig rejält vad gäller det mest fundamentala problemet –
behovsbedömningarna.
Stärkt
personlig assistans visst men de förslagen gör inget åt de verkligt
grundläggande problemen. För några veckor sedan kom som jag
skrivit om tidigare ett beslut från Riksdagens socialutskott om ett
tilläggsdirektiv till utredningen om statligt huvudmannaskap för personlig
assistans– direktivet handlar om att utreda nya behovsbedömningar där samtliga
delmoment ska räknas.
I torsdags togs ett steg till när riksdagen tog
följande beslut (kopierat från Assistanskoll.se)
En riksdagsmajoritet bestående av C, L, KD, V, SD
och MP röstade idag för att huvudmannaskapsutredningen bör få ett
tilläggsdirektiv om att utarbeta lagförslag som gör att samtliga hjälpmoment
för alla grundläggande behov ska ge rätt till personlig assistans.
Det är ett mycket viktigt beslut. Det hjälper
ingen person i närtid men nu finns det faktiskt en riksdagsmajoritet för att i
grunden göra om behovsbedömningarna. Här vill jag ge Pia Steensland ett stort
tack för allt arbete Pia lagt ner.
Vi noterar att bara 2 partier –
Socialdemokraterna och Moderaterna INTE röstade ja. Givetvis blir man mycket besviken på hur
S och M hanterar detta men jag är samtidigt inte minsta överraskad. Sveriges 2
största partier har flera gånger agerat som riksdagens största bromsklossar.
Att de skulle göra ”gemensam sak” här är faktiskt helt väntat. Historiskt har
den huvudsakliga konfliktlinjen mellan S och M sett ut ungefär så här:
S – vi vill ha höga
skatter för att finansiera en omfattande generell välfärdsstat. Bara det
allmänna kan garantera välfärd åt hela befolkningen.
M: Skatterna är för
höga, välfärdsstaten kan inte fixa allt. De höga skatterna trycker tillbaka
individens frihet. Lägre skatter och mer individuellt ansvar krävs för att
Sveriges ekonomi ska fungera.
Vad gäller den
personliga assistansen går S och M snarast ”hand i hand” när det gäller att
motverka förbättringar som verkligen gör skillnad. De ideologiska
utgångspunkterna skiljer sig åt men för oss blir resultatet samma sak –
åtgärder för att återigen ge oss en fungerande assistansreform lyser med sin
frånvaro. Att jag ständigt tjatar om att en hållbar assistansreform måste ha
stöd av både S och M beror bland annat på följande:
Socialdemokraterna och
Moderaterna anses vara de s.k. statsbärande partierna. Det innebär bland annat
att det förutsätts att statsministern antingen är Socialdemokrat eller Moderat.
I en assistansreform
som fungerar ska vi inte behöva vara oroliga för om den som bor i Sagerska
huset är sosse eller moderat.
Att det faktiskt finns en majoritet i
Riksdagen för ändrade behovsbedömningar ger en ny ”dynamik” i assistansdebatten
som vare sig S eller M bara kan ignorera. Inför den kommande valrörelsen kommer
det därför bli mycket lättare för oss att verkligen sätta press på Magdalena Andersson
och Ulf Kristersson. De kan inte ignorera en riksdagsmajoritet hur länge som
helst.
Mycket viktigt
att komma ihåg – beslutet i riksdagen tvingar inte regeringen att agera
skyndsamt. Inom Regeringsformens och Riksdagsordningens ramar kan den dra ut på
beslutet mycket lång tid. Inom två år (suck) måste regeringen dock
återrapportera till riksdagen.
Utgå alltså inte
ifrån att regeringen inom kort håller pressträff och Lena Hallengren meddelar
att Lars Lööw fått ett tilläggs direktiv om att även utreda ändrade behovsbedömningar.
Och fortfarande gäller självklart också att inget förstatligande
får ske innan behovsbedömningarna ändras. Och om omprövningarna återupptas måste det vara
100 % klart, utan möjlighet till kryphål - att samma
bedömningskriterier gäller vid såväl nyansökningar som omprövningar.
Läget i
omvärlden och dess konsekvenser. Det är aldrig bra att försöka ljuga för sig
själv. Jag är uppriktigt orolig för att vi, oavsett vem som är statsminister
kommer vara mycket lågt prioriterade kommande mandatperiod.
* Assistanskoll har frågat hur de olika riksdagspartierna motiverar sina ställningstagande. Och då blir det intressant att granska hur S och M motiverar att de inte röstat ja till något som är en självklarhet:
Socialdemokraterna
Säger inte kategoriskt nej men anser att frågan inte
hör hemma i den aktuella utredningen om statligt huvudmannaskap. Istället ska
ändrade behovsbedömningar avgöras i en ny utredning som bara fokuserar på
ändrade behovsbedömningar.
Svaret innehåller också en lång utläggning om andra
saker. Låt oss kalla det ”politikersvar”.
Moderaterna
Resonerar
på liknande sätt. Utredningen ska enbart fokusera på huvudmannaskapet. Det här
tycker jag också är ett politikersvar:
”Om andra utredningar krävs får detta hanteras i särskild ordning av regeringen med ett helt nytt utredningsuppdrag. Det är regeringens ansvar att tillsätta utredningar. Precis som gällande andning och sondmatning anser vi t.ex. att det är helt grundläggande att den med assistans ska få hjälp med andra behov.
Min slutsats
I båda
partierna känner jag verkligen att frågan är obekväm. Vare sig sossar eller
moderater vill ta tag i den. Varför? Både partierna saknar en genuin vilja att
åtgärda problemen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar