– Om du lever på sjuk- och aktivitetsersättning och får 500 kronor i försämrad köpkraft per månad kan det radera ut hela din marginal
Arturo Arques – privatekonom Swedbank
Kriget i Ukraina har nu hållit på en månad och något
slut är inte i sikte. Kriget har allvarliga effekter på global nivå. Indirekt
berörs större delen av världen i form av högre inflation, livsmedelsbrist med
mera. Även vi drabbas – framförallt av inflation och även här är samhällets
fattigaste invånare mest utsatta – hit hör många med sjuk och
aktivitetsersättning
Regeringen gjorde ju ändå stora satsningar på sjuk och
aktivitetsersättningen samt bostadstillägget inför 2022. Större delen av
funkisskatten togs också bort. Tyvärr visade det sig snabbt att utfallet inte
alls blev så bra som vi i funktionsrättsrörelsen först trodde. I LSS
verksamheter får inga avgifter tas ut men det gäller inte hjälpinsatser
beviljade genom Socialtjänstlagen (SoL). För personer med sjuk eller
aktivitetsersättning beviljade hjälp enligt SoL höjdes en rad avgifter som åt
upp stora delar av inkomstförbättringarna. Inte ens personer i behov av t.ex.
god man undkom. Jag trodde faktiskt i all min enfald att hjälp av god man från
samhället var avgiftsfri…
Nu har kriget kommit och alla dess sidoeffekter som
drabbar även Sverige och innebär ännu mer stryk för personer med sjuk eller
aktivitetsersättning.
Heja Olika har uppmärksammat detta och skriver i en
artikel bland annat följande:
Personer med sjuk- och aktivitetsersättning på
garantinivå har redan slimmade budgetar där nästan alla inkomster går till nödvändiga
levnadskostnader.
Swedbank räknar nu med ett huvudscenario
där 2022 års
inflation landar på 4,5 procent. För en person med sjuk- eller
aktivitetsersättning innebär det en försämrad köpkraft med 380 kronor per
månad.
Ett alternativt scenario bygger på 6 procent
inflation, och köpkraften minskar då med 500 kronor per månad.
– Många andra grupper har kunnat bygga upp goda marginaler under många år med ökande löner, lägre skatter och låga räntor. Men det gäller inte alla. De som alltid har tvingats leva med små marginaler, till exempel de som har sjuk- och aktivitetsersättning, garantipension eller är arbetslösa eller studerar är en stor grupp.
När detta läggs på visar det sig att höjda avgifter +
inflationen ätit upp allt eller nästan alla inkomstförstärkningar – ekonomiskt
är berörda personer med SoL insatser tillbaka på ruta 1. Vi har redan sett att
kriget lett och kommer leda till en rad utgiftsökningar för staten. Vi har alla
satsningar på försvaret och redan två paket för att linda extremt höga priser
på el och drivmedel. Stödpaketen för elkostnader och drivmedel är hittills 20
miljarder kr och fler kommer att komma med så gott som 100 % säkerhet.
Det som skaver för mig här är inte räddningspaketen i
sig (jag tycker själv elen och drivmedelspriserna är extremt höga som i sin tur
gör allt annat dyrare med) – det är tystnaden kring hur detta drabbar de med
allra minst marginaler. För det är inte bara bensin-diesel och el som blir
dyrare – som sagt, inte minst livsmedel. Jag har hittills inte hört ett ljud
från Rosenbad eller Riksdagen om hur personer med sjuk, aktivitetsersättning,
långtidssjuka, pensionärer m.fl. ska kompenseras av inflationen. T.om
Vänsterpartiet har ju slagit sig ihop med högeroppositionen för att kraftigt
sänka skatten på drivmedel utan att prata om de nämnda grupperna. VP och högeroppositionens
förslag skulle som om det genomförs kosta åtminstone 25 miljarder kr om jag
minns rätt.
Ska man belysa detta med ett s.k.
funktionsmaktsperspektiv är det bara och konstatera att hade vi varit en grupp
som ansetts viktig för partierna inför valet hade vi redan sett stödpaket och
säkerligen utspel om ännu fler stödpaket. Men partierna är tysta. Trots
positiva besked från riksdagen vår personliga assistans finns det också mycket
som pekar åt fel håll.
Kriget med alla dess sidoeffekter -försvarssatsningarna
inflation med mera kommer kosta enorma summor och vi riskerar att hamna mycket
långt ner i prioriteringslistan oavsett om statsministern heter Magdalena
Andersson eller Ulf Kristersson. Jag
vägrar dock och sitta tyst och stoiskt konstatera – aj då, nu vill de visst
spara några miljarder kr till på oss. Tillsammans är vi dock starka. Vi ska
aldrig acceptera att vi blir ignorerade p.g.a. kriget och dess följder. Och det handlar inte bara om den personliga
assistansen – det handlar om alla samhällets stöd och hjälpinsatser.
Jag kommer aldrig sluta påpeka att även med personlig
assistans har vi aldrig ett självbestämt liv om vi är utfattiga, inte blir beviljade bostadsanpassningar, hjälpmedel,
färdtjänst etcetera.
* Funktionsrättsforskaren Barbro Lewin har intervjuats av Assistanskoll om den långsiktiga nedmonteringen av assistansreformen, avsaknad av vilja i kommunerna och hur man får igång en politisk vilja att återförverkliga assistansreformens intentioner.
När det gäller kommunernas ovilja ska jag kommentera läget utifrån egna erfarenheter av kommunernas motvilja att förverkliga LSS riktiga intentioner. För några månader sedan skrev Barbro en debattartikel i DN med budskapet att det egentligen inte krävs några stora lagändringar – det är tolkningen och tillämpningen som behöver ändras. Ja, inställningen till hela syftet med lagen.
Efter möten med höga tjänstepersoner i Jönköpings
kommun konstaterar jag att Barbro troligen (tyvärr) har fel- det räcker inte
med mindre lagändringar. När jag som representant för STIL med kollegor haft
möten var följande saker mycket tydliga (det har varit som att ”köra in huvudet
i väggen” vid diskussionerna – vi kom ingenstans vilka argument vi än använde):
· Rättighetslagen LSS för dem är inte vad som står skrivet i lagen. Lagen för tjänstepersonerna/kommunen är domstolspraxis – d v s den praxis som växt fram efter restriktiva domar
· Höga
ambitioner i förarbetena är också helt sekundära.
· Funktionsrättskonventionen
är totalt ointressant i tillämpningen.
Konventionen är helt underordnad lagen/praxis.
Utifrån detta drar jag slutsatsen att Jönköpings
kommun inte kommer att ändra
tillämpningen på en enda punkt utan omfattande lagändringar – ny lag. Detta
är kommunen som 2018 blev utsedd till landets bästa LSS kommun.
Däremot saknas det inte politisk vilja att faktiskt göra förbättringar. Min hemkommun
har emellertid hamnat i situationen att demokratiskt valda politiker är
positiva till förbättringar men tjänstemännen som inte är demokratiskt valda säger blankt nej. Varför? Vi får inte
bryta mot praxis…
Barrbo Lewin - intentionerna följs inte
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar