Under försommaren blev utredningen Stärkt personlig assistans klar. Många av förslagen går i rätt riktning men hur mycket kommer att genomföras efter sommarens regeringskris? Blir det en utredning om statligt huvudmannaskap?
Jag brukar ha låga förväntningar när det gäller
statliga utredningar som handlar om personlig assistans. Trots ovanligt
offensiva direktiv till utredaren Fredrik Malmberg gällde detta även utredningen
Stärkt personlig assistans som ingick i punkt 64 i januari överenskommelsen
mellan regeringspartierna, Liberalerna och Centern. När utredningen blev
offentlig var förslagen ändå mycket positiva, klart över förväntan. I
utredningen finns förslag om avsmalnat föräldraansvar, tillsyn för att undvika
skador och att egenvård (i samarbete med sjukvården) ska ge rätt till personlig
assistans. Totalt beräknas förslagen ge personlig assistans till ca 2000
personer som förlorat den. Sammantaget är förslagen i utredningen det bästa som
hänt i assistansvärlden på många år. Lägg därtill att det finns stöd i
Riksdagen för att genomföra åtminstone merparten av förslagen så fanns det
definitivt anledning till optimism när maj gick över i juni.
Bara dryga 3 veckor senare befann sig Sverige i en regeringskris och Stefan Löfven avsattes som statsminister. Visserligen vilade januariöverenskommelsen på ett mycket svagt parlamentariskt underlag men det var inte många som räknade att med att regeringen skulle avsättas vid midsommartid 2021. Stefan Löfven återkom ganska snabbt som statsminister men i och med att Liberalerna lämnade januari överenskommelsen försvagades regeringen ytterligare. Nästa kris är med stor sannolikhet bara några månader bort då regeringen ska försöka få igenom nästa budget, oklart hur i dagsläget. Dessutom har Stefan Löfven meddelat att han avgår i november. Statsministerns avgång i kombination med budgetproblemen innebär att finns potential för en ny regeringskris. Jag tror inte det kommer gå så långt men utesluter det inte. Även utan regeringskris vi får nog räkna med en mycket stökig budgetprocess med hot om att fälla regeringen.
De återkommande kriserna efter valet 2018 (som
beror på det krångliga parlamentariska läget) är allvarliga på flera sätt. Tänk
vilka problem det var att överhuvudtaget få till en regering i Sverige hösten
2018. Hur kommer regeringsbildningen fungera efter nästa val? Ingen vet det nu.
Det mesta tyder på att det parlamentariska läget fortfarande kommer vara mycket
oklart med samma problem som vi såg efter valet 2018. Landet behöver en normalt
fungerande regering för att något ska uträttas vad gäller lagändringar. På
pappret kan en riksdagsmajoritet visserligen tvinga fram lagändringar som
regeringen tvingas genomföra. Det förutsätter dock att oppositionen enas och
att det finns en fungerande regering som kan genomföra det Riksdagen beslutar.
I klartext: Sakfrågorna hamnar i bakgrunden när så mycket energi måste läggas
på hur och vem som ska styra Sverige. Och detta gynnar definitivt inte den
personliga assistansen.
Jag vill ändå vara optimist och tror att i alla
fall majoriteten av förslagen i Stärkt rätt till personlig assistans kommer att
genomföras. Har också svårt och se att
något parti, möjligen med undantag av SD tjänar på en ny regeringskris med
eventuellt extraval innan ordinarie riksdagsval nästa år eller att vi inte får en handlingskraftig regering med
eventuellt extraval efter valet 2022. Sverige har många problem som måste
lösas och väljarna förväntar sig förhoppningsvis samarbete efter valet för att
lösa dem, inte nya regeringskriser med ännu fler talmansrundor. Har jag rätt
där förbättras vår position avsevärt. Stödet för de flesta förslagen i Stärkt
rätt till personlig assistans är också solitt i Riksdagen.
Funktionsrättsrörelsen har en viktig uppgift att trycka på att även utredningen
om statligt huvudmannaskap blir verklighet.
I en intervju med Assistanskoll nyligen menar
Martin Klepke att Socialdepartementets ställning måste stärkas gentemot
finansdepartementet. Martin Klepke menar också att det krävs en
socialdemokratiskt ledd regering för att återupprätta lagens intentioner. Maktbalansen
mellan socialdepartementet vs finansdepartementet håller jag definitivt med om.
Angående vilken regering som är bäst lämpad att rädda assistansreformen är
Martins svar ett exempel på hur vänster, respektive högerväljare ser på vem som
är bäst för assistansreformen, det är också mycket tydligt även i sociala
medier. Till vänster anser alla att en högerregering vore en katastrof medan
personer till höger tycker samma sak om en vänsterregering.
Jag vill bredda den debatten. Min absoluta
övertygelse är att ska vi få en långsiktigt hållbar assistansreform oavsett vem
som styr landet måste den ha helhjärtat stöd från såväl Socialdemokraterna som
Moderaterna. Det saknas för tillfället. Jonas Franksson anser ändå efter
seminarier i Almedalsveckan att det finns tecken på att en ökad samsyn som går
i positiv riktning hos S och M. I de viktigaste frågorna som huvudmannaskapet
och behovsbedömningar saknas emellertid klara besked. En assistansreform som
den var tänkt att fungera kräver också en väl fungerande välfärdsstat för hela
befolkningen. Det innebär att det måste bli ett slut på alla andra besparingar/försämringar
vi sett i övrig funktionsrättspolitik, sjuk och äldreomsorgen, skolan, socialförsäkringarna
med mera.
Angående möjligheterna att få personlig
assistans att bli en valfråga. Ämnet är så omfattande att jag kanske utvecklar
det mer i en krönika närmare riksdagsvalet.
* I punkt 64 ingick också att tillsätta en
utredning angående statligt huvudmannaskap för personlig assistans. Hur det
blir med den utredningen är i dagsläget högst oklart efter att Liberalerna
lämnat januari överenskommelsen. Många assistansanvändare börjar därför oroa
sig för att kommunalisering återigen kan bli aktuellt. Jag tror själv att
risken är mycket liten i närtid, innan riksdagsvalet. Motståndet är så kompakt
bland oss assistansanvändare, anhöriga och anordnare att jag tvivlar mycket
starkt på att vem som än efterträder Stefan Löfven, kommer ingen våga lägga
fram ett så drastiskt förslag nära valet. På lite längre sikt kommer det alltid
att finnas en risk fram tills det en gång för alla i lagen framgår att enbart
staten är huvudman för personlig assistans.
Det finns mängder med skäl till att
assistansreformen inte får kommunaliseras. Här är några av dem.
· LSS
och LASS kom till för att det var uppenbart att kommunerna inte gav
tillräckligt med hjälp. Fortfarande är det stora skillnader mellan hur 290
kommuner tillämpar LSS för de 5379 personer som maj 2021 hade sin personliga
assistans beviljad av hemkommunen (Källa Assistanskoll.se)
· Det
är oförenligt med Funktionsrättskonventionen som är mycket tydlig med att
rättigheter som ska förverkligas enligt artikel 19 inte ska decentraliseras
till lokal eller regional nivå.
· Kommunerna
var redan på remisstadiet motståndare till att LSS blev en rättighetslag och
har upprepade gånger visat att de har svårt acceptera detta. Senast våren 2020
när pandemin drog in över Sverige ville deras intresseorganisation SKR
(Sveriges Kommuner och Regioner) att regeringen införde lagändringar som
inneburit stora försämringar för assistansanvändare som har sin hemkommun som
huvudman. Regeringen sa nej, två gånger.
Jag kan inte se något tecken alls på att
kommunerna kommer att ändra inställning och tillämpning framöver. En
assistansreform med kommunerna som huvudman är uteslutet om vi menar allvar med
att återupprätta reformens verkliga intentioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar