När man följer utvecklingen inom svensk funktionsrättspolitik i allmänhet och personlig assistans och övriga LSS insatser i synnerhet finns det sällan positiva nyheter. Det mesta handlar om besparingar/försämringar och ännu fler människor som inte får sina verkliga behov tillfredsställda – materiella, personliga och ekonomiska.
Utredningen Stärkt personlig assistans är ett
undantag. De färdiga förslagen från utredaren Fredrik Malmberg var oväntat
positiva och som jag skrev i ett tidigare blogginlägg – det mest positiva som
skett inom den personliga assistansen på många år. Mer positiva nyheter kom i
slutet av föregående vecka. I en intervju med Assistanskoll bekräftade Lena
Hallengren att regeringen tänker genomföra samtliga förslag. Regeringen vill
att tänkta lagändringar beslutas av Riksdagen före riksdagsvalet 2022 och
träder i kraft 1 januari 2023.¨
Kan vi verkligen vara säkra på att förslagen verkligen
genomförs? Jag har ju själv varnat för att regeringens mycket svaga ställning
har potential att leda till nya regeringskriser och allt som följer med det vad
gäller möjligheterna att genomföra politiska beslut. Statens budget för 2022 som ska klubbas i
november har definitivt potential att leda till en ny regeringskris och t.om
ett extraval. Jag tror inte det kommer
gå så långt för möjligen bortsett från SD kan jag inte så något parti vinner på
en ny regeringskris så nära inpå ordinarie val. Så förutsatt att Sverige
inte hamnar i en politisk kris eller att vi drabbas av ett terrordåd eller
annan extrem händelse är jag ganska säker på att lagändringarna kommer att
genomföras av åtminstone tre skäl.
1) Det finns ett solitt stöd för utredningen i riksdagen,
åtminstone utifrån det partierna säger sig vilja göra i intervjuer med
Assistanskoll¨
2) Det är riksdagsval vilket innebär att såväl vänster som högerblocket inte vill framstå som fiender till utsatta grupper.
3) Av samma skäl kan inte S backa
från det Lena Hallengren faktiskt säger sig vilja genomföra.
I sociala medier har jag sett att
många oroar sig för siffran 2000 angående hur många som kommer att få hjälp. Så
som jag tolkar det är det inte ett tak
utan en beräkning som Fredrik Malmberg har gjort hur många som beräknas få
personlig assistans. Så länge det inte
är ett tak är det ingen beräkning jag ifrågasätter. En uppskattning måste
göras göras hur mycket pengar som måste tillföras vilket beräknas vara drygt 3
miljarder kr/år.
Ett annat orosmoment hos en del är
att det faktum att rätten till egenvård i praktiken kommer att ha ett
vårdperspektiv istället för rätten till ett självständigt liv. Jag tycker vi
måste vara ärliga och erkänna att delar av den personliga assistansen hos många
personer har inslag av vård (det gäller mig själv också, hjälp vid ett EP
anfall är ingen service, det är allvarligare än så), hos somliga t.om stora
inslag. Det viktiga är att utgångspunkten för egenvården att den, för de
assistansanvändare som berörs ses och tillämpas som ett viktigt delmoment för att möjliggöra det som är syftet med lagen – ett
självständigt/självbestämt liv och goda levnadsvillkor.
Viktigt att komma ihåg. Utredningen Stärkt personlig
assistans med de aktuella förslagen berör inte grundläggande saker som
huvudmannaskapet och grundläggande behov generellt.
Med sorg i hjärtat måste vi tyvärr konstatera
att regeringen samtidigt som den vill genomföra positiva förslag fortsätter att
underminera assistansreformen på andra sätt. Efter många års underfinansiering
såg vi 2021 för första gången på länge en riktigt rejäl höjning av
schablonbeloppet upp till 315 kr/timme. Nu meddelar emellertid Lena Hallengren
att det var en engångsföreteelse och att det fortsättningsvis blir en återgång
till mycket blygsamma 1,5 %/år vilket inte alls är tillräckligt för att
finansiera våra assistenters löneökningar. Jag är allt annat än imponerad över
Lena Hallengrens mycket ihåliga förklaring:
Man kan inte bara följa löneökningarna, det
kan låta rimligt men så fungerar det inte med myndigheter och annat.
Lena Hallengren. Personlig
assistans är ingen verksamhet som bedrivs av en myndighet.
Med
all rätt är många upprörda. Ifa-s ordförande Sophie Karlsson kommenterar så här
i Heja Olika:
För oss
assistansberättigade skickar det signaler om att det inte är värt att satsa på
våra möjligheter att kunna vara delaktiga och jämlika i samhället, kunna få
våra mänskliga rättigheter förverkligade
Eller som en god vän
formulerade det:
Alla kan räkna enkel
matematik. Utgift 2.2 % kontra inkomst 1.5 %.
MINUS = sämre löner
och sämre kvalitet för den assistansberättigade.
Jag avstår och
spekulera hur regeringen agerat angående schablonen om januariöverenskommelsen
fortfarande gällde. Läget är som det är. Det känns ändå som att Magdalena
Andersson med medhjälpare på finansdepartementet resonerat ungefär så här:
OK, vi genomför Stärkt personlig assistans men
det får räcka. Det är inte rimligt att assistansanvändarna ska få både
förslagen i utredningen förverkligade och kraftigt höjd schablon en gång till…
Lena Hallengren - vi genomför Stärkt personlig assistans
Till sist:
Funktionsrättsrörelsen mottog i går ett
oerhört tråkigt besked. Wilhelm Ekensteen som var medgrundare till Ifa och
föreningens ordförande ända fram till 2020 har avlidit. Wilhelm tillhörde de drivande personerna till att assistansreformen blev verklighet och kämpade livet ut för vår rätt till ett självständigt/självbestämt liv med goda levnadsvillkor.
Vila i frid Wilhelm.
Nästa blogginlägg ska handla om ekonomi. Både de positiva förslagen från regeringen och varför den s.k. funkisskatten existerar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar