Diverse proffstyckare, statliga och kommunala
tjänstemän och politiker har ofta klagat på att rättighetslagen LSS är
”otydlig”. För alla som vill väl är det inte minsta tvekan om vad lagstiftaren
ville uppnå när lagen trädde i kraft 1994, vilket redan framgår i propositionen
till LSS lagen, I propositionen kan vi läsa bland annat följande (sid 50):
Målet för verksamheten enligt den nya lagen bör vara att människor
med omfattande funktionshinder skall kunna skapa sig ett värdigt liv, så likt
andra människors som möjligt och i gemenskap med andra människor. Insatserna
skall vara så utformade att de stärker den enskildes möjlighet att leva ett
självständigt och oberoende liv och att delta aktivt i samhällslivet.
Vad är det som är otydligt undrar
jag?
När LSS trädde i kraft 1994 fanns ingen
funktionsrätts konvention, Lagen var på sin tid en enorm förbättring när det
gällde våra rättigheter till ett värdigt liv. 25 år senare är det tyvärr
tydligt att lagen inte var tillräckligt robust för att stå emot angrepp när den
ansattes från alla möjliga håll. Länge ansåg jag att LSS i stora drag –
undantaget åldersgränsen för personlig assistans uppfyllde Funktionsrätts konventionens
artiklar. Efter att ha läst de allmänna kommentarerna till den viktigaste
artikeln, d v s artikel 19 inser jag att där finns luckor som inte är förenliga
med konventionen eller lämnar stora kryphål för fiender till lagen i både LSS och Socialförsäkringsbalken kapitel 51, Ska vi göra
nämnda konvention till lag behövs därför förändringar även om vi bortser från
alla hål som nu finns i själva tillämpningen. Kanske är det bästa att börja om
med en helt ny lag. Här utgår jag
ifrån den befintliga lagtexten.
Vad är det då som måste ändras? Först och främst
tänker jag på fyra saker:
1) Åldersgränsen
för att bli beviljad assistansersättning
2) Personkretsindelningen
3) Målparagraferna
5-7, d v s leva som andra, självbestämmande och goda levnadsvillkor.
4) Beteckningen grundläggande behov och behovsbedömningar
När det gäller att uppfylla
funktionsrätt konventionens artiklar är FN själv mycket tydliga med att artikel
19 är central. Artikeln handlar om rätten till ett självständigt liv, personlig
assistans och full delaktighet i samhället men
FN påpekar att det inte går att förverkliga konventionens övriga
rättighetsbaserade artiklar om inte artikel 19 uppfylls, d v s det finns ett
mycket starkt samband med övriga artiklar.
Som bekant kan vi inte bli beviljade personlig
assistans efter 65 årsdagen. Denna åldersgräns är oförenlig med artikel 19
eftersom där finns inga åldersbegränsningar behöver stöd/hjälp för att
leva ett självständigt liv ska ha rätt till personlig assistans.
I LSS anges tre personkretsar för att bli beviljad
hjälp enligt LSS, det gäller samtliga 10 insatser i LSS. Två av dessa
personkretsar är baserade på diagnoser. I praktiken har senaste decenniet även
kategori 3 i tillämpningen – stora stöd och hjälpbehov som inte beror på
normalt åldrande blivit alltmer fokuserad på diagnoser. Om FN-konventionen blir
lag måste personkrets indelningen göras om därför att, enligt artikel 19 är diagnos helt ointressant. Oavsett vad
som är orsaken till stöd/hjälpbehovet har vi rätt till nödvändig hjälp från
samhället för att leva ett självständigt liv med full inkludering i
samhällsgemenskapen.
Här uppstår ett tycker jag svårlöst problem. Hur ska
detta formuleras i svensk lagtext så det inte uppstår nya kryphål?
Besparings hökarna är mycket skickliga på att hitta kryphål och skulle snabbt
kunna slå ned även på FN-s definitioner. OK, alla har rätt till ett självständigt
liv men vem har så stora behov att hen behöver personlig assistans eller annan
LSS insats? STIL förespråkar en personkrets utan diagnoser. Vid årsmötet i
våras påtalade jag att i grund och
botten är jag för en personkrets men att jag ser uppenbara risker med nya
kryphål.
När det gäller
målparagraferna 5-7 (leva som andra, självstämmande och goda levnadsvillkor) är
det inte det minsta otydligt vad Bengt Westerberg ville uppnå men hans
definitioner har uppenbart varit allt för lätta att angripa när det var dags
att ta fram osthyveln. Här är FN-s definitioner glasklara och lämnar, enligt
mitt tycke mycket lite utrymme till kryphål samtidigt som begreppet
grundläggande behov och än mindre ”integritetsnära hjälpbehov” saknar
existensberättigande i ny lagstiftning. På sidan 4 allmänna kommentarer artikel
19 kan vi läsa följande:
Independent
living/living independently means that individuals with disabilities are
provided with all necessary means to enable them to exercise choice and control
over their lives and make all decisions concerning their lives
Fri översättning
Ett självständigt liv
innebär att individer med funktionsnedsättningar får tillgång/förses med all
nödvändigt stöd och hjälp som möjliggör att utöva kontroll över sina liv för
att kunna göra alla beslut som berör deras liv.
Rätten till ett
självständigt liv gäller även personer
som behöver beslutsstödsstöd för att utöva ett självbestämmande som
möjliggör ett självständigt liv vilket framgår på bland annat sid 6:
Article 19 explicitly refers to
all persons with disabilities. Neither the full or partial deprivation of any
“degree” of legal capacity nor the level of support required may be invoked to
deny or limit the right to independence and independent living in the community
to persons with disabilities.
Fri
översättning
Artikel
19 speciellt omfattar alla personer med funktionsnedsättningar. Helt eller
delvis nedsatt förmåga av något slag att fatta egna beslut eller behovet av
hjälp och stöd som kan behövas för självständighet får inte användas som ursäkt för att neka någon rätt till ett
oberoende och självständigt liv med full delaktighet i samhället för personer
med funktionsnedsättningar.
Dessa
definitioner av ett självständigt liv och självbestämmande måste ha en central
ställning i en restaurerad LSS lag. Utifrån ovanstående definitioner av ett
självständigt liv med fullt självbestämmande blir § 5 som handlar om att leva
som andra helt överflödig och en paragraf som lämnar mycket utrymme för
godtycke och ”tolkning” av lagen (d v s om man vill ifrågasätta intentionerna) tas bort. Den ersätts med en definition
som helt enkelt handlar om rätten till ett
självständigt liv utifrån egna önskemål utan tolkningar av hur ”vanligt folk”
antas leva.
Vi tar
även bort kryphålet att rätten till ett självständigt liv och personlig assistans inte omfattar vissa typer av
funktionsvariationer vilket i praktiken är fallet nu efter att jurister
vänt ut och in på den befintliga lagen. För säkerhetsskull tycker jag man ska
lägga till att rätten till ett självständigt liv med hjälp av personlig
assistans även omfattar personer med stora behov av tillsyn p.g.a. behov av
vårdliknande karaktär eller tillsyn av andra skäl - t.ex. allvarlig epilepsi
utåt agerande beteende eller andningsproblematik.
Detta framgår
egentligen i ovannämnda definitioner men nämns inte speciellt i de allmänna
kommentarerna. Alltså en möjlighet till kryphål för att neka personlig
assistans eller annan LSS insats när
beslutsfattare ändå vill söka med förstoringsglas efter luckor att neka hjälp
från samhället. Vi får inte vara så naiva att vi tror att jakten på att
hitta kryphål kommer försvinna bara för att Funktionsrätts konventionen blir lag.
Hur behovsbedömningar och omprövningar av personlig assistans
ska gå till idag regleras inte närmare än att det i Socialförsäkringsbalken
kapitel 51 framgår att de ska göras omprövningar vartannat år. FK-s förnedrande
bedömningar och i många fall kommunernas ännu värre dito är helt och hållet
produkter av byråkratiska beslut utan stöd i vare sig LSS, gamla LASS eller
efterträdaren Socialförsäkringsbalken kapitel 51.
Det temporära stoppet på tvåårsomprövningar
för alla innebär att omprövningar bara får göras vid särskilt ändrade förhållanden men detta gäller bara personer som är
beviljade PA av Försäkringskassan. För kommunerna är det fritt fram att göra
omprövningar som de behagar av både personlig assistans och andra LSS insatser.
Själv anser jag det var en stor
försämring när LASS (Lagen om Assistansersättning) slopades 2011.
Artikel
19 är mycket tydlig med att vid en behovsbedömning ska hela behovet av
stöd/hjälp bedömas, dessutom ska
våra egna beskrivningar av hur mycket
hjälp vi behöver väga tungt. Dagens behovsbedömningar är som vi alla vet
ljusår ifrån FN-s definitioner, ignorerar i praktiken våra verkliga behov och
måste således göras om i grunden. Jag kan inte se att det enligt FN finns någon
plats för kommunerna att snickra ihop egna behovsbedömningskriterier och inte
minst – tvåårsomprövningarna som de utvecklades 2007-2017 saknar fullständigt
existensberättigande enligt FN-s allmänna kommentarer till artikel 19.
Även
efter att konventionen blir lag måste allt detta regleras mycket noga för att
så långt det bara går täppa till kryphål för besparingsivriga regeringar och
byråkrater. Ett exempel, hur ska behovsbedömningar,
enligt FN-s kriterier se ut i praktiken? Detta måste regleras centralt, förslagsvis
Socialstyrelsen i nära samarbete med funktionsrättsrörelsen. Artikel 19
förutsätter att det finns en nära dialog mellan oss och staten när viktiga
beslut tas som berör funktionsrättskonventionen. Tycker inte FK ska ha någonting att göra med utformningen
av behovsbedömningar av personlig assistans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar