Jag har tidigare skrivit om de allmänna kommentarerna
till den centrala artikel 19 i Funktionsrätts konventionen (ett självständigt
liv, personlig assistans och full inkludering i samhället) innehåller. Då
beskrev jag hur världsorganisationen definierar ett självständigt liv, vad som
är personlig assistans, vad som är en institution med mera. Jag slog också fast att tillämpningen av
assistansreformen övriga LSS insatser i nutid inte har mycket gemensamt med
artikel 19. Nu ska vi titta lite närmare på hur nära artikel 19 är kopplad till
övriga rättighetsbaserade artiklar i konventionen – allt enligt de allmänna
kommentarerna, inte personligt tyckande.
Anm: De allmänna kommentarerna (general comments på
engelska) är förtydligande till de olika artiklarna–detta krävs av medlemsstaterna för att förverkliga de olika artiklarna.
I skrivande stund har myndighets Sverige ingen översättning till de allmänna
kommentarerna.
Sambandet mellan artikel 19 och övriga konventionen
beskrivs i allmänna kommentarer till artikel 19, del 4 och inleds så här, punkt
69 (fri översättning).
Rätten till ett självständigt liv med full delaktighet
i samhället är nära förenat med rätten till andra mänskliga rättigheter som
konventionen ger rätt till/garanterar. Samtidigt är det mer än summan av dessa rättigheter
som försäkrar att rättigheterna kan åtnjutas där en person väljer att leva i
samhället och som är det enda sättet där
varje enskild persons personlighet och önskemål kan utvecklas och förverkligas.
Punkt 70 är intressant
när det gäller vår rätt att genom aktivt deltagande utforma samhället så att
ett självständigt liv förverkligas. Här kan vi läsa bland annat följande:
Consultations
with and the active involvement of persons with disabilities, through their
representative organizations (art. 4 (3)), is critical for the adoption of all
plans and strategies as well as for follow-up and monitoring when implementing
the right to independent living in the community.
Fri översättning
Konsultationer med och
aktivt deltagande av personer med funktionsnedsättningar genom deras
intresseorganisationer är absolut nödvändigt i all planering och strategier
samt uppföljningar och övervakning för att möjliggöra och genomföra rätten till
ett självständigt liv i samhället.
FN förutsätter alltså att
vi som är de riktiga experterna på våra
behov och måste därför ha en viktig roll när samhället genomför nödvändiga
åtgärder för att förverkliga ett självständigt liv. Alltså, ingen politiker
eller byråkrat ska fatta beslut över våra huvuden när det gäller genomförande
av lagar utan att rådfråga oss där våra åsikter ska väga tungt.
Så ser det tyvärr inte ut
i Sverige 2019 där allehanda experter i form av utredare, andra byråkrater och
politiker ger sig tolkningsföreträde för vad som är bäst för oss. Detta
ovanifrån perspektiv är mycket tydligt i t.ex Gunilla Malmborgs utredning och
således ett brott mot ytterligare en
viktig grundbult i Funktionsrätts konventionen.
Punkt 71-96 innehåller en
lång rad beskrivningar hur och varför
artikel 19 är nära knuten till andra rättighetsartiklar i konventionen. Bland
mycket annat har vi artikel 5 (icke diskriminering), artikel 6 (flickor och
kvinnor med funktionsnedsättningar), artikel 9 (tillgänglighet), artikel 12
(likhet inför lagen), artikel 13 (tillgång till rättssystemet), artikel 15
(skydd mot tortyr och förnedrande behandling), rätten till likvärdigt
medborgarskap (artikel 18), fri rörlighet (artikel 20), Rätten till hem och
familj (artikel 23), rätten till utbildning (artikel 24, artikel 25-28 (hälsa,
rehabilitering, hygglig levnadsstandard och social trygghet).
Vi kan ta artikel 20 –
fri rörlighet som ytterligare ett exempel (punkt 84). Har kan vi läsa följande:
The provision of affordable and available quality
mobility aids, devices, assistive technologies and forms of live assistance and
intermediaries, as enshrined in article 20, is a precondition for the full
inclusion and participation of persons with disabilities in their respective
communities.
Fri
översättning.
Tilldelning
av bra och billiga hjälpmedel för mobilitet (d v s kunna förflytta sig), olika
teknologier för hjälp med hjälpmedel, direkt assistans mm som är inskrivna i artikel 20 är en
förutsättning för full inkludering och delaktighet för personer med funktionsnedsättningar
i de samhällen personerna lever i.
Sammanfattningsvis betonar FN på
punkt efter punkt att det är helt avgörande att förverkliga artikel 19 för att
förverkliga hela Funktionsrätts konventionen. Tyvärr skärmar sig Sverige allt mer från
konventionens artiklar och det kan vi aldrig acceptera.
I ett
tredje blogginlägg om några veckor ska jag ta upp statens skyldigheter/åtagande
och kopplingen till artikel 19.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar