För några månader sedan hörde jag talas om en ny bok
om svensk funktionsrättspolitik och hur samhällets syn ute i världen sett ut
genom århundraden. Bokens namn som fått stor uppmärksamhet i våra kretsar är
identisk med rubriken ovan och är skriven av Margareta Persson som blev
engagerad i funktionsrättsrörelsen p.g.a. sin rullstolsburna mamma. Jag kommer
skriva två blogginlägg om detta. Idag går
jag igenom i korta drag viktiga punkter i boken och i nästa blogginlägg blir
det egna reflektioner.
Ofta antar vi att även om våra förfäder med samma
hjälpbehov som oss hade det mycket kämpigt för hundratals år sedan så gick
utvecklingen ändå succesivt framåt tills den värld vi själva lever i. I
verkligheten har samhällets syn pendlat upp och ner. Margareta Persson visar
att attityden i många fall var bättre på 1700 och åtminstone första halvan på
1800-talet än 1900-talet. Ute i världen hade döva personer ett eget teckenspråk
redan i det antika Grekland. Överlag har ändå personer med stora hjälpbehov
under historiens gång setts som mindre värda. En viktig skiljelinje har gått
mellan de som kan arbeta/”göra rätt för sig” och de som inte kan försörja sig
själva.
Utvecklingen går framåt, sägs det. I ett långt
perspektiv har det gjort det så klart men Margareta Persson visar det har varit
många dalar för vår del. En person med stora hjälpbehov född 1905 hade troligen
betydligt sämre status i samhället än en person född 1805. 1900-talets första
hälft var troligen den värsta perioden för funkisar i Europa åtminstone senaste
500 åren, kanske någonsin. I boken får vi t.ex. veta att det redan i mitten på
1800-talet fanns en seriös debatt i Sverige om att rullstolsburna och
synskadade barn ska få gå i vanliga skolor. I verkligheten dröjde det till
1960-talet innan det blev så.
Hur är det
överhuvudtaget möjligt att vår status sjönk så lågt samtidigt som demokrati
infördes? Svaret hittar vi i de samhällsströmningar som rådde i Europa i slutet
av 1800 och början av 1900-talet och som givetvis nådde våra breddgrader också.
Rasbiologin gjorde nu entré och med den följde ett hopkok med djupt rasistiska
teorier om vilka människor - folkgrupper, etniciteter, sexuell läggning,
religion etcetera som hade ”bra” och respektive ”dåliga” anlag. De sistnämnda
skulle inte blandas med de ”goda”, i så fall skulle ”den inhemska/goda rasens
överlägsna kvaliteter” succesivt urholkas. Följden blev en förfärlig uppdelning
av människor utifrån vilka egenskaper dessa påstods ha. Därför grundades det
rasbiologiska institutet 1921 och den ökända steriliseringslagen trädde i kraft
1934, "kompletterad" med en skärpt lag 1941.
Rasism baserat på hudfärg, etnicitet etcetera och hat
med personer med stora funktionsvariationer, både fysiska och psykiska har
alltid gått hand i hand. Följaktligen var det givet att funkisar i rasbiologins
värld skulle sorteras bort. I Nazityskland ledde detta till ett organiserat och
bortglömt folkmord. I Sverige ”nöjde sig” staten med att gömma oss i diverse
institutioner och sterilisera tiotusentals personer som ansågs kunna fördärva
den ”svenska rasens goda egenskaper” – dit räknades även etniska minoriteter
som Romer, personer med fel sexuell läggning, mycket fattiga människor,
”asociala element” m.fl. I debatten fanns, åtminstone i början av 1900-talet emellertid röster som propagerade för
”barmhärtighetsmord" på våra förfäder, så de skulle slippa lidande, d v s en
nazilösning.
1918-1921 infördes allmän rösträtt i Sverige men
stämmer det? I verkligheten dröjde det fram till 1989 innan alla medborgare där
alla, oavsett funktionsförmåga fick rösträtt. Många tänker sig 1930 och
1940-talet som en period då välfärdsstaten började byggas upp. Det stämmer men Sverige
var, liksom övriga västvärlden ett mycket rasistiskt samhälle med mycket
utbrett förakt mot såväl funkisar som andra minoriteter som inte passade in i
den perfekta mallen, rasbiologins ”teorier” levde vidare. Så sent som
1950-talet uppmanades föräldrar till barn med t.ex. Downs syndrom att lämna
bort dem till institutioner och glömma bort barnen. Viktigt och påpeka är att den
här människofientliga attityden inte var isolerat till ett specifikt parti –
det fanns ett brett parlamentariskt stöd för både institutioner och steriliseringar,
det rasbiologiska institutet avskaffades först 1956,då verksamheten togs över
av Uppsala Universitet och bytte namn till Institutionen för medicinsk genetik.
Vad som hände innanför institutionernas väggar fick allmänheten
mycket lite kännedom om. På 1950-talet publicerade ändå massmedia artiklar om
mycket grava missförhållanden på den ökända institutionen Vipeholm. En livlig
debatt följde med utredningar och mer inspektioner från Socialstyrelsen. Gång
på gång avslöjades liknande missförhållande på andra institutioner med
misshandel, maktfullkomliga föreståndare, sjukskötare etcetera. Margareta
Persson har intervjuat flera personer som har bott på institution. Alla vittnar
om starka maktstrukturer som inte fick ifrågasättas. Självbestämmande enligt
LSS definitioner var naturligtvis inte att tänka på. De som bodde på
institutionen fick finna sig i de befintliga reglerna, punkt! Den som inte
lydde blev bestraffad.
Margareta Persson gör
också en kortare genomgång hur de tre stora politiska ideologierna
konservatism, Liberalism och Socialism med dess olika strömningar samt
kristendomen förhåller sig till personer med stora hjälpbehov. Ingen får som
helhet godkänt av Margareta Persson. Om vi börjar med Socialismen. I den mest
radikala strömningen, Marxismen med alla dess undergrupper (kommunism,
Leninism, Stalinism, Maoism) går den stora konfliktlinjen mellan de som äger
produktionsmedlen (kapitalisterna) och de som tvingas sälja sin arbetskraft
(arbetarna) som skapar det mervärde (vinster) som gör kapitalisterna rika.
Strikt sett är det därför bara arbetare som exploateras. Vänsterns numer starka
engagemang för hbqt personer, jämställdhet mellan könen, anti rasism med mera
kom långt efter att Karl Marx skrev Kapitalet (1867).
Margareta Persson har
själv varit aktiv socialdemokrat men är mycket kritisk till den
socialdemokratiska regeringens destruktiva assistanspolitik. Om vi tittar bakåt
i backspegeln menar M Persson att den
socialdemokratiska generella välfärdsstaten aldrig haft de mest utsatta
personerna som prioriterade grupper. Det är den stora majoritetens behov
som varit det intressanta. Här finns
också en tydlig koppling till förmågan att arbeta. Om du inte kan försörja
dig själv, ja då har samhället rätt att behandla hen lite hur de vill. Att S
skulle vara ett bidragsparti avfärdas helt.
Går nu vidare till
Konservatismen som i sin grund är hiarkiskt uppbyggd. Befintliga maktstrukturer
ska behållas och krasst uttryckt ”alla ska veta sin plats”. I ett sådant samhälle
finns knappas utrymme för att marginaliserade grupper ska prioriteras. Än idag
finns det tydligen konservativa filosofer (visserligen extremister men ändå)
som förnekar grundbulten i ett demokratiskt samhälle – alla människors lika
värde.
I liberalismen finns
slutligen en lång rad strömningar. I vissa fall, som socialliberalismen som,
dominerar i Sverige och Norden är inställningen till funkisar relativt god
vilket visar sig i stödet för personlig assistans. Samtidigt finns det också
extrema strömningar som tycker att samhället inte ska göra någonting
överhuvudtaget för att hjälpa ens de mest utsatta. Antingen välgörenhet eller
gå under blir vår lott om den politiken omsätts i handling. Margareta Persson
är kritisk till liberalismens fokus på att ”hårt arbete ska belönas”. Den inställningen
misstänkliggör personer som faktiskt inte kan arbeta. Själv håller jag med.
Det finns också ett stort
avsnitt som handlar om dödshjälpsdebatten och vilka värderingar som styr den –
handlar det egentligen om att förespråkarna för dödshjälpen anser att vi lever
liv som inte ens är värda att leva? Två andra kapitel handlar om kampen för
personlig assistans varför den är så viktig för att motverka
funktionsmaktordningen och den svenska funktionsrättsrörelsens kamp för ett
värdigt liv. Besparingshysterin hade knappast varit möjligt om inte de gamla
attityderna fortfarande existerar.
Här har jag bara skrapat
på ytan i denna oerhört intressanta, viktiga och skrämmande bok. Jag rekommenderar
starkt boken för alla som vill veta mer okända delar i vår och västerlandets
historia. I nästa blogginlägg ska jag reflektera mer kring varför vi inte får
lära oss något om detta i skolorna och hur stor risken är att institutionerna
återvänder.
Själv köpte jag boken på
Bokus (www.bokus.com). Pris
241 kr
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar