13
april kom en ny HFD dom som säger att sondmatning är ett grundläggande behov.
En vecka senare fick Försäkringskassans generaldirektör Ann-Marie Begler
sparken och nu har även besparingsdirektiven till LSS utredningen tagits bort.
Försäkringskassans rättsliga ställningstagande och många oklarheter kring
beskedet om direktiven visar ändå att vägen är lång innan assistansreformens
intentioner säkrats.
Positiva nyheter om personlig assistans är vi inte
bortskämda med precis men fredagen 13 april 2018 var ett viktigt undantag.
Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade i en ny dom (målnummer 682-17) att
sondmatning är ett grundläggande behov. Efter att Försäkringskassan 2016
började tillämpa en dom om egenvård har ju sondmatning inte betraktats som ett
grundläggande vilket är en starkt bidragande orsak till att så många förlorade
statlig assistansersättning 2016-2017.
Domen är givetvis mycket glada nyheter för de direkt
berörda och hela funktionsrättsrörelsen. Fler positiva nyheter följde kort
därefter. Regeringen sparkade Försäkringskassans generaldirektör Ann-Marie
Begler, rättschefen Eva Nordqvist ska pensioneras om några månader och
besparingsdirektiven till LSS utredningen togs också bort. Ändå är det mycket
lång väg kvar innan assistansreformens intentioner säkrats. Tittar vi på domen
från HFD kan vi konstatera att sondmatning anses vara ett grundläggande behov
och att egenvård ska räknas som ett grundläggande behov som ger rätt till
personlig assistans. Det finns tyvärr flera brasklappar som lämnar stort
utrymme för tolkningar och godtycke:
1. Det måste finnas en koppling till de fem
grundläggande behoven. Det femte behovet – ingående kunskap om brukaren är
dessutom redan kraftigt urholkat efter en HFD dom 2015.
2. Behoven
måste vara integritetsnära - urholkat efter nämnda dom 2009
Domen är också tydlig med att HFD beviljar resning
för att bedöma just sondmatningen. Därför var det för mig väntat att
Försäkringskassan meddelade att myndigheten inte tänkte ändra sin syn på
massage och liknande som fortfarande inte kommer att räknas som ett
grundläggande behov. Däremot trodde jag att sondmatningen var helt skyddad nu
men så enkelt är det inte enligt Eva Nordqvist. I en intervju i Assistanskoll hävdade
hon bestämt att även sondmatningen måste bedömas individuellt om det är
integritetsnära. Intervjun som gjordes strax efter avkunnad dom visade att
FK tänkte tillämpa denna dom så strängt som det bara är möjligt.
I en intervju med Assistanskoll riktar också
juristen Mathias Blomberg hård kritik mot Försäkringskassan som enligt Blomberg
i praktiken ger sig tolkningsföreträde före både HFD och Kammarrätten. Jag
håller med, det är tyvärr helt i linje med hur snävt Försäkringskassan tolkat
tidigare domar. Själv kan jag inte se ett enda fall där sondmatning inte skulle
vara integritetsnära.
Att regeringen stryker besparingsdirektiven är mycket
positivt och en stor framgång för en samlad funktionsrättsrörelse men det finns
ändå mycket som är oklart. När det gäller synen på framtida kostnadsökningar
tycker jag beskeden från Lena Hallengren var mycket otydliga. Min tolkning är
att utredningen inte får lämna förslag som ökar kostnaden. I så fall innebär
det i praktiken besparingar och det blir då omöjligt att få tillbaka
assistansen för alla de personer som förlorat statlig assistansersättning. Hur
ska det ska vara möjligt att föreslå lagändringar som tar bort effekterna från
tidigare prejudicerande domar om kostnaden inte får öka?
Om assistansreformens enligt lagens intentioner ska
återupprättas och säkras krävs en lång rad åtgärder. Det finns inte utrymme att
gå igenom allt här, bland annat behöver Funktionsrättskonventionen (CRPD)
status en egen krönika.
En
rad väl genomtänkta ändringar i LSS lagen.
· Lagändringar
som undanröjer alla effekter från domarna i HFD 2009 (grundläggande behov),
2012 (egenvård), 2015 (femte grundläggande behovet) och 2017 (transporter,
väntetid och kvalificerade hjälpbehov). När det gäller den sistnämnda domen
anser Försäkringskassan fortfarande att delar av domen gäller även efter de
tillfälliga lagändringarna, nämligen kvalificerade hjälpbehov.
· Begreppet
”integritetsnära hjälpbehov” måste slopas helt och hållet.
· De
fem grundläggande behoven måste förtydligas så att alla delar i personlig
hygien, matlagning, av/påklädning, matlagning faktiskt ingår. Idag är det ju t.ex.
inget grundläggande behov att ta på sig en jacka eller skor.
· Det
femte grundläggande behovet måste finnas kvar så det omfattar både fysiska och
psykiska funktionsvariationer – så är inte fallet efter ovannämnda HFD dom
2015.
· Ta
bort den åldersdiskriminerande 65 årsgränsen för att kunna bli beviljad
personlig assistans.
När det gäller tvåårsomprövningarna som regleras i
Socialförsäkringsbalken kapitel 51 måste stoppet bli permanent. Det betyder att
begreppet omprövning endast vid ”väsentligt ändrade förhållanden” måste
förtydligas. Vi ska aldrig kunna komma tillbaka till ett läge där nya domar återigen
raserar tillvaron för tusentals personer.
Huvudmannaskapet måste en gång för alla förtydligas.
Själv har jag länge ansett att staten ska finansiera assistansen till 100 %. Frågan
är om det är realistiskt? Jag tror vi måste vara öppna för alternativ där flera
aktörer delar på notan. STIL har ett intressant förslag som går ut på att
enbart Försäkringskassan beviljar assistansersättning men kommunerna betalar
mer än första 20 timmarna/vecka. Kanske ska landstingen betala en del för
de personer som har stora behov av vårdkaraktär?
Och det viktigaste av allt – en reformerad LSS lag
enligt de ursprungliga intentionerna måste ha stöd från både regeringspartierna
och Alliansen. Det måste finnas en trygghet för oss oavsett vem som styr landet
och assistansreformen får inte kommunaliseras
Thomas Juneborg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar