Att LSS i allmänhet och assistansreformen i synnerhet
befinner sig i djup kris vet vi alla. Trots temporära lagändringar är läget mycket,
mycket allvarligt och framtiden är verkligen oviss för vår fantastiska reform.
Det finns ingen anledning att skönmåla läget – vi har ett jättejobb framför oss
för att rädda assistansreformen och LSS.
Kampviljan för att rädda vår rätt till full delaktighet
i samhället finns utan tvekan men ska LSS bli en valfråga måste det bli mycket
tydligare ledning i frågan än vad som är fallet idag. Återkommer till detta i
nästa blogginlägg. I vår interna debatt har det blivit nästan ett mantra att
upprepa – ”vi vill återta LSS intentioner”. Jag har gjort det många gånger
själv i den här bloggen. Med återta intentionerna brukar avses att föra
tillbaka tillämpningen som den fungerade före den tid när FK introducerade
begreppet ”integritetsnära hjälpbehov” (2007) och den första domen i HFD (då
Regeringsrätten (2009) om grundläggande behov.
De åtgärder som föreslås av alla inblandade har
egentligen karaktären av ”lappa och laga” någonting som är mycket svårt skadat p.g.a.
ett krig som bedrivs av rad aktörer som alla rundat den folkvalda Riksdagen för
att montera ner lagens intentioner. Ytterst ansvarig för detta är statsminister
Stefan Lövén och även i viss utsträckning även företrädaren Fredrik Reinfeldt.
Kanske är en bättre långsiktig lösning att börja om på ruta ett med en helt ny Lag,
LSS 2.0 för samtliga insatser eller ett
helt nytt namn. När det gäller den pågående utredningen litar jag nämligen
inte på förhoppningar, jag ser vad det faktiskt står i direktiven. Det kan
möjligen bli positivt för andra LSS insatser men för just assistansen är det mycket mörka moln om inte
direktiven ändras, kostnaden ska ner, punkt! Det är omöjligt att missförstå och
det styr givetvis utredaren Gunilla Malmborg.
Det finns säkert en del negativt som måste övervägas
också med en helt ny LSS lag men jag ser utan tvekan även stora fördelar. Med
en ny lag kan vi börja om från början med de gamla domarna irrelevanta, både vad gäller assistansen och övriga
insatser. Det skulle också tvinga partierna att verkligen bekänna färg var
de står. Då skulle det inte hålla för Stefan Löven längre tala osanning i
partiledare debatter att ”vi värnar assistansreformen”. Antingen stödjer
Socialdemokraterna och de andra partierna lagen eller så gör de inte det
(nedlagd röst = tyst nej). S har
knappast råd att säga nej politiskt för då skulle självbilden om
”välfärdspartiet för alla” rämna totalt, trovärdigheten hade varit helt
förbrukad. Moderaterna kan knappast säga nej heller då de skulle framstå som
något de verkligen inte vill vara i allmänhetens ögon.
Självklart kan även en ny lag skjutas sönder av
märkliga HFD domar och det är här skickliga jurister som värnar LSS lagen
kommer in. Själv har jag inte juridisk kompetens att formulera de nya målparagraferna
men de måste vara skrivna så att det i alla fall blir väldigt, väldigt svårt
att göra nya vantolkningar. 100 % skydd går troligen aldrig att få så länge det
inte är fullt accepterat att vi har rätt till full delaktighet i samhället.¨
När det gäller
de så förhatliga tvåårsomprövningarna borde det vara relativt enkelt. Skriv in i
Socialförsäkringsbalken (eller ersättare för avskaffade LASS) att omprövningar
endast får göras om det faktiska hjälpbehovet har ändrats. Alltså är
hjälpbehoven livslånga (vilket det är i de allra, allra flesta fall), det ska
mycket tydligt framgå att det endast ska göras avstämningar av läget.
Regeringen och FK må försöka ljuga om att ”omprövningarna för alla behövs
för att säkerställa att personen behöver assistans”. Det är struntprat. FK
förfogar nämligen över väldigt många intyg om orsaken till våra
funktionsvariationer. Och de vet givetvis att CP-skador, diverse
muskelsjukdomar, sjukdomar som leder till svåra andningsproblem,
ryggmärgsbråck, intellektuella funktionsvariationer etcetera innebär livslånga
hjälp och stödbehov. I många fall är symptomen dessutom progressiva vilket
innebär att hjälpbehoven ökar med tiden.¨
Att ta bort den åldersdiskriminerande 65 årsgränsen är
lätt om viljan finns, det borde bara vara att skriva in att vi har rätt att bli
beviljade assistansersättning även efter 65 årsdagen.
Fram tills 2011 fanns det vid sidan om LSS även LASS
(Lagen om Assistansersättning). Om vi ändå ska börja om från början tål det
verkligen att fundera på om det bästa inte är att återgå till den ursprungliga
ordningen, d v s assistansersättningen regleras i en egen lag. För tittar vi på
utvecklingen för assistansreformen har det bara gått bakåt sedan LASS ersattes
av Socialförsäkringsbalken kapitel 51.
För att ytterligare öka skyddet för den nya lagen,
förutom CRPD konventionen borde vi även titta på diskrimineringslagen och
”koppla ihop” delar av den med en ny LSS lag. Rätt till personlig assistans
eller ledsagning för de med lite mindre hjälpbehov är ett måste för att inte
bli isolerade och kunna delta i samhällslivet. Beviljas inte nödvändigt stöd
för detta ska det alltså jämställas med diskriminering!
Försäkringskassans roll bör övervägas också. Är det
optimalt att de sköter behovsbedömningarna av assistansen? Eftersom
myndighetens förtroende är kört i botten i brukarrörelsen, borde det inte
övervägas i alla fall om inte någon annan myndighet ska sköta detta eller
starta en egen myndighet som sköter detta? När FK fick ansvar för att bevilja
assistans hade myndigheten så vitt jag vet minimalt med erfarenhet att bevilja
hjälp för funkisar i vardagslivet eftersom detta var kommunernas ansvar.
* Jag ska men en liten uträkning att visa Stig Svensson
och likasinnade att assistansersättningen inte ger utrymme för att ha 10
assistenter på plats under flera månader, det är oseriöst med enda syftet att
framställa oss som ”lyxlirare”.
Stig Svenssons debattartikel handlar egentligen inte
om Portugalresorna utan att vi har det för bra i största allmänhet. När allmänheten
matas med orimliga uppgifter måste vi också kritiskt granska de uppgifter som
presenteras. Många gånger tycker jag vi missar det. Stigs debattartikel är
fylld med orimliga påståenden, t.ex. hur en person kan åka iväg 2 månader till
Portugal med 8-10 assistenter och finansiera detta med enbart
assistansersättningen. För som artikeln
är skriven handlar det om -8-10 assistenter som varit i Portugal där samtliga
assistenter fått betalt med rese och hotellkostnad, lön, traktamente under samtliga
60-70 dagar. Alltihop finansierat av enbart assistansersättningen.
Stig för att du ska
framstå som lite seriös måste det vara på sin plats att du redovisar hur
de har kunnat finansiera detta enbart med assistansersättningen för
pengarna räcker helt enkelt inte till. Jag har räknat på vad ENBART
TRAKTAMENTEN skulle kosta för 10 personer under två månader. Dags traktamentet,
skattefritt för Portugal är 432 kr/ dag (källa Skatteverkets hemsida).
Bara traktamentet för
60 dagar kostar 432 kr*10*60 = 259 200 kr.
Bara traktamentet går
alltså på drygt en kvarts miljon kr. Mer konkret motsvarar det drygt 13 % av den totala assistansersättningen under
ett helt år för en person med dygnet runt assistans utan förhöjd schablon (utan
eventuell dubbelassistans).
Om nu någon verkligen har åkt i väg med 10 assistenter
på plats samtliga 60-70 dagar (själv tvivlar jag mycket starkt på det) har en
stor del INTE finansierats med skattemedel från assistansersättningen. Pengarna
räcker som sagt inte till. Och om det till största del finansieras med privata
medel, någon fond, lån etcetera så har Stig Svensson eller regeringen inget med
det att göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar